Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kunneliste til Naturfagprøve (VG1)


Anbefalte innlegg

Tirsdag 29 januar skal jeg ha en naturfagprøve jeg har pugget og satt fram noen av de spørsmålene jeg trenger virkelig svar på... Det hadde vært kjempe fint om dere kunne svart på mest mulig som dere kan. Jeg gjør leser også til prøven på fritiden men hadde vært kjempe fint om dere hadde hjulpet meg.

 

Her er spørsmålene ? :)

 

 

Vite hva en kjemisk reaksjon er, altså hva som kjennetegner en kjemisk reaksjon.

I en kjemisk reaksjon skjer det kjemisk forandring; det blir dannet nye stoffer med andre egenskaper enn de stoffene vi starter med. De 92 grunnstoffene vi finner i naturen, kan nemlig kombineres til flere titalls millioner forskjellige kjemiske forbindelser.

 

• Vite forskjell på endoterm reaksjon.

Når det skjer en kjemisk reaksjon foregår det to trinn først brytes bindingene atomene i utgangsstoffene. I de fleste reaksjoner fører det til at det frigjøres energi slike reaksjoner kaller vi eksoterme men i noen ganske få tilfeller krever det mer energi å bryte bindingene enn det som blir frigjort når de nye bindingene dannes. Slike reaksjoner kaller vi endoterme.

• Kunne balansere en reaksjonslikning og tolke hva som skjer i en gitt reaksjonslikning.

Når du skal balansere en reaksjonslikning, er det bare koeffisientene du kan endre på. Du må ikke endre på de kjemiske formlene. Du kan med andre ord ikke balansere reaksjonslikningen ved og endre på H2O indeksen til å bli H2O «H2O2». H2O2 er nemlig formelen for et stoff som heter hydrogenperoksid, og det er en annen forbindelse med helt andre egenskaper enn vann, H2O.

 

• Vite hva koeffisient, tilstandsform og indeks er i en reaksjonslikning.

 

• Vite hva en redoksreaksjon er og hva som skjer når et stoff oksideres eller reduseres.

 

• Kunne forklare ut i fra periodesystemet hvilke stoff som reduseres og hvilke som oksideres når et av stoffene ikke er et metall.

 

• Vite hva en forbrenningsreaksjon er, hvilke betingelser som må være til stede og hva sluttproduktet blir.

 

• Kunne beregne brennverdi til brennstoff.

 

• Kunne forklare hva som skjer i forsøket med Daniellcellen. Her må du vite hva som skjer i de to halvcellene, hvilken vei strømmen går, samt hva som skjer i saltbroen (elektrolytten)

 

• Vite hva en elektrolytt.

 

• Kunne bruke metallenes spenningsrekke til å forklare reduksjon og oksidasjon.

 

• Vite hva elektrolyse er og hva man kan bruke denne prosessen til.

 

• Kunne forklare hva som skjer ved elektrolyse av kobberklorid. Tegning, reaksjonslikninger ved polene og hva som dannes ved polene.

 

• Kunne beskrive prinsippet på hvordan et batteri fungerer (Elektrolytt, metallenes spenningsrekke, redoks etc)

 

• Forskjell på ikke oppladbart batteri og oppladbart batteri.

 

• Vite hvilke batterier som er spesialavfall og hvilke som ikke er det

 

• Kunne forklare hvorfor hydrogen er en energibærer og ikke en

energikilde.

 

• Vite hvordan man kan fremstille av hydrogen.

 

• Fordeler og ulemper knyttet til hydrogen som energibærer.

Endret av SmurfKid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har vært inne på forumet her siden 2010, burde du vite at veldig få ønsker å skrive hele oppgaver e.l. til andre uten at vedkommende faktisk har forsøkt selv. Besvar stikkordene og publiser, så kan andre heller korrigere/bekrefte de ulike punktene.

Lenke til kommentar

Tirsdag 29 januar skal jeg ha en naturfagprøve jeg har pugget og satt fram noen av de spørsmålene jeg trenger virkelig svar på... Det hadde vært kjempe fint om dere kunne svart på mest mulig som dere kan. Jeg gjør leser også til prøven på fritiden men hadde vært kjempe fint om dere hadde hjulpet meg.

Her er spørsmålene ? :)

• Vite forskjell på endoterm reaksjon.

Når det skjer en kjemisk reaksjon foregår det to trinn først brytes bindingene atomene i utgangsstoffene. I de fleste reaksjoner fører det til at det frigjøres energi slike reaksjoner kaller vi eksoterme men i noen ganske få tilfeller krever det mer energi å bryte bindingene enn det som blir frigjort når de nye bindingene dannes. Slike reaksjoner kaller vi endoterme.

greit å Vite forskjell på endoterm reaksjon og eksoterm reaksjon...

Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg har skrevet øverst så kan du se at jeg har kommet en god del...

 

Det var ikke der opprinnelig :thumbdown: og jeg tror nok det er meget bortkastet å pugge eksempelet med hydrogenperoksid. Du skal kunne å balansere en vilkårlig likning som du får på prøven, og da kommer du ikke langt hvis du kun har lest om vann og hydrogenperoksid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...