Gå til innhold

Hva er beste NAS for øyeblikket?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på utkikk etter et NAS og har følgende kriterier:

 

Gjerne to nettverksporter, herav en som kan gå til tv'en og en til feks router.

DLNA-kompatibel, noe jeg tar for gitt på et NAS.

4-6 TB lagring

'Nok' ram ;)

Kan takle flere formater og mediertyper. Skal konvertere flere av DVD/BD-filmene over til mkv, og kunne streame rett til tv eller over nettet generelt derfra.

Det være seg også musikk og bilder.

Har også ønske om å få til en automatisk systematisering av nedlastede torrentfiler på NAS'et. Altså at jeg skal slippe å overføre fra en PC til NAS'et fordi NAS'et kan ta hånd om det selv.

At jeg skal kunne aksessere filene fra hvor som helst.

 

Noen ideer?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synology kan dekke noen av behovene. Jeg har ingen erfaring med Synology selv, da jeg har hatt en stabil QNAP et par år. Denne bruker jeg til ren lagring av filer som spilles av på lokale maskiner. Bl.a. en HTPC som kjører Plex (både Media Server og Client). Vet du kan få Plex Media Server til å kjøre på forskjellige NAS, men det krever dyrere modeller for å transkode videoene (hvis ikke enheten du spiller av på støtter formatet). Synology har (i mine øyne) en meget bra programvare med mange muligheter. Du får også egne apps til iPhone/Android til filer/bilder/musikk/video.

 

Hvorfor trenger du å koble TV-en rett i NAS-en? Kan du ikke koble alt i ruteren/svitsj?

Lenke til kommentar

Sorry for seint svar fra meg, og takk for svar fra deg ;)

Hmm, jeg ble vel egentlig ikke noe klokere av dette for hva jeg skal ha...

Grunnen til at jeg ville koble tv'en rett i NAS'et var fordi jeg ville ha direkte link, uten noen form for mellomledd. Men det er ikke et must. På den annen side, hvis nas'et har hdmi ut, gjør det jo ting enkelt ;)

 

Men fremdeles vet jeg ikke hva jeg skal gå for da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Er på utkikk etter et NAS og har følgende kriterier:

 

Gjerne to nettverksporter, herav en som kan gå til tv'en og en til feks router.

DLNA-kompatibel, noe jeg tar for gitt på et NAS.

4-6 TB lagring

'Nok' ram ;)

Kan takle flere formater og mediertyper. Skal konvertere flere av DVD/BD-filmene over til mkv, og kunne streame rett til tv eller over nettet generelt derfra.

Det være seg også musikk og bilder.

Har også ønske om å få til en automatisk systematisering av nedlastede torrentfiler på NAS'et. Altså at jeg skal slippe å overføre fra en PC til NAS'et fordi NAS'et kan ta hånd om det selv.

At jeg skal kunne aksessere filene fra hvor som helst.

 

Noen ideer?

 

Jeg har ikke all verdens erfaring, men noen tips kanskje.

 

For det første skjønner ikke jeg heller helt hva den store fordelen med 2 ethernetporter skulle være, men du har helt sikkert dine grunner. Bare sørg for at den NASen (og programvaren) du velger faktisk støtter å kjøre 2 ethernetporter på det viset du ønsker.

 

Har ingen erfaring med det selv, men det er noen NASer på markedet som støtter HDMI-ut. For noen er kanskje det interessant, mens for andre (som meg) så er det uinteressant av flere årsaker. (Personlig ønsker jeg å skille lagring og mediesenter, samt at jeg ikke ønsker en "støyende" NAS med vifter og roterende harddisker i stuen hvor TVen står).

 

Selv har jeg 2 NASer.

 

Den første er en gammel 1-disk QNAP som i en del år nå har fungert som DLNA-server for musikk (med Twonky nå, men har kjørt minidlna tidligere), samt backup av diverse PCer (dokumenter, bilder, o.l.). Denne NASen har også fungert som bibliotek for film jeg har rippet fra DVD/BR og delt til nettverket via samba. NASen er som sagt gammel og har ikke all verdens med minne eller prosessorkraft, men har fungert fint til mitt bruk. QNAP har et fint og greit grensesnitt for oppsett og vedlikehold, og det er ikke umulig at det ser enda bedre ut på en nyere NAS enn den jeg har.

 

Den siste NASen jeg har anskaffet er en 4-disk Synology DS413j. Heller ikke denne har all verdens med minne eller prosessorkraft, men er selvfølgelig mye raskere enn den gamle QNAPen. Jeg har forsøkt å sette den opp med Plex server, men det virker som om prosessorkraften er i minste laget. Det funker, men går tregt og har stoppet opp et par ganger. Installasjonen er dog enkel som fy. Synology har et utrolig oversiktlig grensesnitt for oppsett og vedlikehold.

 

Du sier egentlig ingenting om du er avhengig av kraft nok til transkoding. Da må du en del opp i pris, og jeg har ingen erfaring med dette.

 

Du nevner automatisk organisering av torrents du laster ned, uten å si noe mer om hva dette er. Jeg antar du enkelt kan få både Sickbeard, Couchpotato og Headphones til å kjøre på enhver nyere NAS i dag. Disse programmene støtter såvidt jeg vet å flytte og endre navn på henholdsvis tv-serier, film og musikk etter egendefinerte regler. Jeg har brukt førstnevnte til å automatisk endre navn på og flytte episoder av TV-serier jeg selv har rippet fra DVD, samt laste ned info og grafikk for disse. Programmene har som hovedfunksjon å identifisere og laste ned filer fra nettet, men man kan fint bruke funksjonene for å organisere filene sine uten å aktivere ny nedlasting. Du kommer garantert til å finne programvare for å laste ned også om du ønsker det. Jeg er ikke sikker på hvordan installasjonsprosedyren er på QNAP, men vil anta den er enkel. På Synology sine NASer er det bare å legge inn adressen en egnet pakkebrønn, deretter er installasjonen omtrent bare pek-og-klikk.

 

Jeg bruker selv en dedikert mediesenter-PC tilknyttet TVen. Denne kjører Win7 med XBMC som hovedprogram. PCen er vifteløs og med SSD, altså så lydløs det går an å få den i dag (med unntak av at jeg har satt inn et optisk drev for bluray for de gangene det er aktuelt å spille fra plate). Medieinnhold hentes enten fra nett eller fra en av NASene nevnt over. I tillegg har den PVR-funksjonalitet hvor opptak lagres lokalt (ram-disk) og kopieres fortløpende over til NAS.

Lenke til kommentar

En interessant artikkel fra PCWorld.no, tre NAS-er med HDMI: Holder NAS-en mål som mediesenter?

 

Flere nye NAS-er kan kobles til tv-en og fungere som en mediesenterløsning. Vi har sett på løsninger fra Qnap, Thecus og Asustor.

 

Vi hadde nok imidlertid ikke, slik løsningene er i dag, kjøpt denne typen enheter primært for egenskapene på dette områder. Dette er i første rekke enheter som skal stå for lagring i nettverket, samt funksjonalitet og tjenester mer direkte knyttet til lagringsbiten. Mediesenterfunksjonaliteten blir en bonus – det er en god start, men vi sitter igjen med et inntrykk av at det kan kreve en finpuss før dette direkte blir anbefalte løsninger for mediesenter.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...