Gå til innhold

[Løst] Fysikk/matematikk årsstudium etter fullført Bachelor


geebs

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kommer til å fullføre en 4-årig bachelor i Storbritannia nå til sommeren, men sitter og lurer på å ta et årsstudium i fysikk, matematikk og/eller statistikk. Problemet er at jeg ikke tok realfag på videregående, og karakterene var ikke akkurat tipp-topp. På bachelorstudie har jeg for det meste kjempe karakterer (mesteparten A, noen B+), men har utrolig lyst til å bli litt mer komfortabel innenfor matematikk og fysikk av forskjellige grunner. Jeg har dekt det jeg gikk glipp av i realfag matte (and then some) i senere tid så jeg er ikke fryktelig bekymra for vanskelighetsgraden til et slikt årsstudium, men jeg lurer på hvordan samordna opptak (eller institusjonene, hvem enn som tar seg av søknader) forholder seg til tidligere karakterer, fag, etc. etter fullført høyere utdanning. Med andre ord, er det slik at jeg ikke kommer inn på årsstudie i fysikk med mindre jeg tar opp videregående fag til tross for at jeg har fire år med høyere utdanning under beltet?

 

Takker på forhånd for svar.

 

geebs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke det at det er nødvendigvis relevant til spørsmålet, men jeg kan da gi et svar alikevel. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men i Storbritannia så er psykologistudiet veldig eksperimentelt basert. Mesteparten av psykologistudiet mitt har vært orientert rundt kognitiv vitenskap, nevrovitenskap og nevropsykologi, og det er lagt opp mer som et grunnlag for videre forskerstudie ovenfor f.eks en karriere innenfor terapi og veiledning. Jeg har lyst til å bevege meg inn komputasjonell nevrovitenskap og/eller artificial intelligence og muligens brain-computer interfaces. Dette krever en matematisk bakgrunn som jeg akkurat nå ikke har. Dette er hovedsakelig som en backup om jeg ikke lander plass/finansiering i de PhD programmene jeg søker på akkurat nå (det at Norge ikke er i EU gjør mulighetene for å få fullt stipend mye vanskeligere, spesielt i Storbritannia).

 

Så ja, hvis alt går adundas så er det, om ikke fornuftig bruk av tiden min, noe jeg har veldig lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar

AI er vel egentlig litt mer IT. Men for all del. Jeg kan kun svare slik det er ved NTNU (der jeg har erfaring fra). Der kan man ta årsstudium i matematikk og det er ingen krav til søkeren utenfor generell studiekompetanse. Det er altså ikke slik at man trenger å ha hatt realfag på videregående. Jeg vet ikke om dette kan generaliseres til mer generelle studieplasser eller ikke. Tenker du å gå i England eller i Norge? Uansett vil det nok være en idé å se på studiet du har pekt deg ut og heller se hva som kreves av søkeren. Slik får du akkurat den informasjonen du trenger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tenkte i Norge først og fremst. Igjen, dette er først og fremst et (veldig akseptabelt) alternativ hvis ting går skeis.

 

Angående AI så tror jeg nok det spørs hvem du spør og hvor du går. Noam Chomsky driver og griner for tida at AI har mista plassen sin i kognitiv vitenskap og har blitt kun et verktøy for å bygge søkemotorer og analysere enorme mengder informasjon (machine learning osv). Han er veldig gira på at AI begynner å gjøre det feltet ble grunnlagt for å gjøre, og det er forsåvidt jeg og (ikke det at moderne AI ikke er tøft altså!).

 

Igjen, tusen hjertelig for svar. Etter hva jeg kan forstå på samordna opptak så er det det samme de fleste steder, så det her blir bra.

Lenke til kommentar

Vel, det kan være. Det er utvilsomt slik at kun et årsstudium i matematikk ikke kommer til å gi deg spesielt mye med tanke på AI. Da må du nok fort innom beregnbarhet- og kompleksitetsteori og det er jo fort knyttet opp mot IT (Turing-maskiner o.l.). I et årsstudium kommer du nok til å lære kalkulus og lineær algebra. Muligens noe statistikk og kanskje tallteori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det tenker jeg stemmer. Jeg regner jo selvfølgelig ikke med at et år kommer til å hjelpe meg direkte med hva jeg ender opp i, men jeg håper at det legger et fundament slik at jeg kan lettere takle andre emner om jeg skal trenge det. Det er enormt plagsomt å ikke ha en sterk matematisk bakgrunn når man har ganske tekniske interesser :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...