Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har erfaring med gråkort for å bruke i lightroom/elements(for å få riktig hvitbalanse)?

Du trenger ikke gråkort for hvitbalanse, noe lysere fungerer faktisk vel så bra, men gråkort kan brukes også for å vurdere eksponering. Problemet med å lage selv er at det ikke nødvendigvis blir helt nøytralt så det spørs litt på kvalitetskravene dine. Du kan også vurdere en Colorcheker Passport som er et lite fargekart i en liten plastholder som er beregnet for å brukes for å jsutere farger/hvitbalanse. Det følger også med programvare for å lage profiler.

 

http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1257 (men koster litt)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ser Scott Kelby anbefaler gråkort som inneholder medium grå, lys grå, sort og hvit, noen tanker rundet dette, hvorfor?

Skriver/sier han ikke hvorfor? Hvitt og sort kan brukes for å sette hvitpunkt og sortpunkt i bildet, men hvit og sort på et slikt kort vil jo være begrenset til hvor sort trykksverten blir og hvor stor refleksjon papiret har.

 

Du har Spydercube som skal gjøre noe tilsvarnde:

http://spyder.datacolor.com/en/portfolio-view/spydercube-video/

Lenke til kommentar

Ok, så da er det i hovedsak 18% grått som gjelder for hvitbalanse? De andre fargene ikke fult så viktig?

Tja, lysmålere kalibreres til 12%, 12.5% eller noe slikt så så et 18% gråkort kan brukes, men da må du regne om for å få det riktig. Men å måle lyset på et gråkort gir uansett ikke svaret på alt. Hvis stedet du er har helt jevn belysning blir det korrekt, men på veldig mange bilder varierer jo lysstyrken en del, f.eks sollys/skyggeområder på mange bilder ute. Og da er du tilbake til å måtte vurdere hva du vil har riktigst og ofte vil lysmåleren i kamera satt på matrisemåling gi et helt OK utgangpunkt. Jeg sier ikke at gråkort, ekstra lysmåler eller andre hjepemidler ikke er brukbare, tvert i mot, men du må alltid vurdere selv hva som er det "riktige" ut fra det du ønsker å oppnå.

 

Hvis du setter hvitbalansen på noe helt nøytralt hvitt/grått har du kommet langt, de andre fargene brukes for å kompensere ytterligere. De aller fleste trenger ikke mer enn noe nøytralt hvitt. Men her har du også samme problemstilling som over, så fort det ikke er samme lys overalt må du vurdere hva som skal vektlegges mest.

 

Edit: Og hvis du først skal etterstrebe nøyaktige målinger så er ikke 18% ideelt for hvitbalanse for det er mere data å justere etter jo lysere ting du måler på (inntil en av kanalene brenenr ut)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Blir kanskje unødvendig komplisert for meg dette.

Det er det vanskelig for andre å svare på, det spørs veldig på motivene og om du vil ha de helt nøytrale. I mange tilfeller foretrekker folk at hvibalansen ikke settes nøytralt, ex solnedganger og mange motiv hvor litt fargestikk er en del av stemningen i bildet.

 

Jeg har ofte med en Colorchecker Passport, men tar den realtivt sjelden frem. Men ser jeg et motiv som jeg vil ha så riktig som mulig (eller i hvert fall vite hva som er riktig) bruker jeg den. Veldig mange motiv har også noe ganske nøytralt i seg så det er lett å sette hvitbalansen i LR hvis det trengs. Ex, hvite t-skjorter, skjortekraver, skyer, skilt, plakter, gammelt ubehandlet treverk osv. Et hvitt ark vil også gi relativ korrekt hvitbalanse, men det er faktisk en del variasjoner på hvitt papir så forvent ikke helt korrekte målinger.

 

Der jeg synes hvitbalansen kan være vanskelig å få korrekt er ting som blomster, skog og andre ting hvor det er mye farger og ingenting som er nøytralt. Der er det også større sjanse for at auto hvitbalanse bommer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har WhiBal PocketCard (PocketCard var den minste da jeg kjøpte min, men den finnes i flere størrelser, nå også mindre enn min). Jeg er meget fornøyd, men har ikke brukt andre gråkort. Omtale på Luminous Landscape.

 

Til vanlig fotografering trenger man kanskje ikke gråkort, men skal du fotografere trykket materiale, malerier og slikt er det nesten helt nødvendig for å få korrekte fargetoner. Husk å fotografere i raw. Med kalibrert skjerm ser du resultatet best også.

 

Edit: Må legge til at det er utrolig enkelt å bruke dette kortet med eyedropper i "White balance adjustment" i Canon DPP, sikkert også tilsvarende enkelt i andre programmer.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...