Gå til innhold

Kjøp av laptop (7000ish) - minimumskrav til GPU? Og et par krav, såklart.


chokke

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter ny laptop og finner et par modeller som kunne vært interessante.

Men problemet blir at jeg blir forvirret av alle modellene som finnes av CPU og GPU der ute og ønsker egentlig ikke stor innsikt i det annet enn å finne en som er "god nok".

 

God nok er et ganske upresist krav, så med det mener jeg mulighet til å kunne kjøre ikke de altfor nyeste spillene på skjermoppløsningen og ikke de laveste grafiske innstillingene.

 

Så hva er en helt OK GPU til å ha mulighet til å leke litt rundt uten å bli stoppet ved meny-skjermen? Er NVIDIA Quadro NVS 3100M noe særlig? Fant en modell, Thinkpad T410i med den, men har ikke kjennskap til noe mer. Hvor langt må en for å

 

Så, for å be om litt hjelp til å finne en fin modell, er det et par krav jeg har:

Den må ha en slik mus midt på tastaturet, slik som Lenovo sine Thinkpads har, og også tilhørende museknapper (helst tre) under mellomromsknappen.

Av andre krav, så er det størrelse. Det er ikke en gaming-maskin som er hovedmålet, men en bærbar jeg kan ha med på forelesninger, fikle rundt med i Linux osv. Så tenkte 15" eller mindre, 13" er vel ypperlig (eller blir skjermen for liten ved widescreen?).

 

Trenger heller ikke DVD-brenner, og har en 60 GB SSD (SATA-3) jeg har tenkt til å putte inn, så hard-disk eller størrelse er bare å droppe.

 

 

Ser at Advance.no har nesten en milliard forskjellige bærbare i alle mulige størrelser, og jeg blir rett og slett forvirra av alle ting en kan finne, så takker for all hjelp til å nærme meg en modell :)

 

Kan gå litt over prisen, om det kreves, men ønsker ikke å bruke mye mer, for å bruke mye mer, med mindre det er verdt det.

 

Ser nå i ettertid at denne kanskje hadde vært bedre i hjelp til kjøp og salg, tenkte ikke på at kjøp av bærbare faller under den kategorien :wee: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.

 

Selv har jeg SONY VAIO E14A1S1E CI3 2.3 4GB/500 14" W7HP BLACK men du bør ikke bytte til SSD i så fall, recovery partisjonen og driver installasjon er ren mareritt på den maskinen, nettverk (RJ45) virker ikke driverene til, og denne maskinen er ikke god til linux på grunn av UEFI basert bootloader, så fungerte opensuse 11.4 og windows 7 ultimate dårlig sammen siden bootloaderen ikke ble oppdatert med windows oppstartmenyen.

 

Selvsagt kan du nok bruke virtualbox eller vmware player, men om det er ok for deg, kjøpte selv:

 

2x KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3 CL11 - KVR16S11/8

SAMSUNG 840 SERIES 500GB SSD SATA/600 TLC

 

Disse virket problemfritt med den maskinen, så det er vel det possitive. Denne maskinen burde vel klare de fleste spill f.eks crysis warhead/2 på middels med denne skjermen.

 

En annen mulighet: Asus N56VJ-S4049H noe dyrere men full hd skjerm, men den har et del dårligere skjermkort som vil gjøre det dårlig i spilling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er så vandt til den tommel-musa at jeg må nesten ha den med videre.

Og SSD-en har jeg allerede kjøpt, så ønsker såklart å bruke den videre.

Og jeg kommer til å primært bruke Ubuntu og kanskje ha en windows-installasjon (eller virtuell maskin - mest sannsynlig sistnevnte).

 

Så spørsmålet bunner hovedsaklig ut i hva som er "minimum" av kort og eventuelt prossessor en burde se etter, alternativt hva en burde unngå.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare Lenovo (ThinkPad) og HP (Elitebook) som har en sånn styrepinne midt i tastaturet?

 

Mer eller mindre helt korrekt som du sier. I dag er det vel bare Lenovo og HP sine "profesjonelle" serier som har "styrepinne". De egner seg som regel dårlig til gaming. Den eneste jeg fant i farten, som møter dine krav på best mulig måte, er denne Lenovo'en http://www.dustinhome.no/product/5010661506/lenovo-thinkpad-edge-e530-ci5-2-5-4gb-500-gt635m-hd-15-6-w7p-w8p/#intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

GeForce GT 635M og Radeon™ HD 7670M er vel rimelig like i ytelse, med GT 635M et lite hakk foran?

 

Husk også på sony maskinen har 1366 x 768 oppløsning mot asus sin som har 1920 x 1080 ( Full HD ).

 

Så derfor sa jeg det, kanskje jeg ikke var helt tydlig på skjermen også har en del å si. Siden det blir mere krevene for GPU med høyere oppløsning eller vil det gå over bildekvaliteten å måtte sette ned oppløsning slik at man må skalere til skjermen størrelse.

 

Mere optimalt for full HD spilling på laptop er heller GT 650M samt GTX 660M eller bedre, men det må til 7000 kr prisklassen gå ut over kvalitet eller andre ting i maskinen.

 

En ting angående NVIDIA Quadro skjermkort er mere beregnet for firma som bruker CUDA som kan ha en del å si til grafisk tegning, men for spilling er slike skjermkort både dyre, gir lite for pengene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk også på sony maskinen har 1366 x 768 oppløsning mot asus sin som har 1920 x 1080 ( Full HD ).

 

Så derfor sa jeg det, kanskje jeg ikke var helt tydlig på skjermen også har en del å si. Siden det blir mere krevene for GPU med høyere oppløsning eller vil det gå over bildekvaliteten å måtte sette ned oppløsning slik at man må skalere til skjermen størrelse.

 

Fint at du korrigerer deg selv, for det du sa var at GT 635M var en del dårligere enn HD 7670M. Dette stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...