geir__hk Skrevet 14. januar 2013 Skrevet 14. januar 2013 Hei. Har en aldrende maskin som jeg sliter med å få maksimal overføringskapasitet mellom sata kontrollerkort og harddisk. Oppsettet er som følger: HK DFI LANParty UT nF3 Ultra-D Chipset (nord): AMD Hammer IMC Chipset (sør): nVIDIA nForce3 Ultra (CK8S) Bios: Phoenix - Award WorkstationBIOS v6.00PG CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2200 MHz (11 x 200) 4400+ Disk og kontroller Disk (ikke systemdisk): Seagate Barracuda® 1Tb PCI SATA kontrollerkort: Promise TX4302 Problemstillingen er som følger: Når jeg kjører benchmark med HDTune så flater lesehastigheten ut ved 110 MB/s (skjermbilde vedlagt). Jeg forventer en trappeformet ytelseskurve som ville ha startet på kanskje rundt 150+ MB/s og gått gradvis nedover. Jeg har ingen andre lignende harddisker å teste på, så jeg vet altså ikke om problemet ligger i harddisken eller kontrollerkortet. Jeg kan ikke se at det er noen jumpere på disken eller at det er avsat plass til dette. Jo det er 4 pinner ved siden av SATA-kontakten, men i følge Seagate's hjemmeside skal ikke dette ha noe å si. Kan ikke se at det skulle hjelpe å tvinge disken til SATA 150 når kontrollerkortet støtter sata 300. Har en WD green 1TB, men denne disken har jo adskillig lavere ytelse i utgangspunktet og kommer ikke opp mot denne grensa i en annen test jeg gjorde. Kan forøvrig nevne at kontrollerkortet er produsert i 2006, og i produsentens kompatibilitetsliste så er kun disker opp til 500Gb lista opp. Når samme disken kobles om til sata-kontrolleren på hovedkortet så viser benchmarken en anelse bedre ytelse, da makser den på 120 MB/s istedet for 110. Det er visst mulig at hovedkortet kan være en begrensning her?
siDDis Skrevet 14. januar 2013 Skrevet 14. januar 2013 PCI har teoretisk maks hastigheit på 133MB/s Ein moderne snurredisk har idag topphastigheit mellom 100-200MB/s(varierer på modell) Så ein snurredisk vil bruke opp all tilgjengeleg bandbredde i PCI bussen. PCI Express 2 på ein 1x port har teoritisk maks hastigheit på 500MB/s 1
geir__hk Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Skrevet 14. januar 2013 Ah, selfølgelig . Skjønner ikke hvor jeg hadde det fra at jeg forventet mer båndbredde. Må ha blandet og så var det jo sent på kvelden . Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå