Gå til innhold

Test: Intel Core i5 3570K


Anbefalte innlegg

Det er vel bare et fåtall bilderedigeringsprogrammer som bruker GPU, og da er GPU kun en assisterende prosessor for enkelte oppgaver. Disse programmene kjører helt fint uten GPU-assistanse også. Det skulle ikke by på nevneverdige problemer å redigere bilder på mange år gamle maskiner, bare man har nok ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du sjekke ut hvilke redigeringsfunksjoner i Photoshop som kan aksellereres av GPU.

 

Så vidt jeg kan skumlese trenger du minimum 256 MB ram på skjermkortet, anbafalt minst 512 MB og skjermkortet må støtte OpenGL 2.0 SM3.0 eller nyere. Helt nederst finner du en liste over støttede skjermkortserier. Det er ikke all verden som skal til.

Lenke til kommentar

Til Photoshop vil jeg sterkt anbefale rikelig med RAM og et middels kraftig Nvidia-kort, siden Photoshop tillater en del akselerasjon. Et GT 640-GTX 650 skal være tilstrekkelig, og vil gi bedre flyt i redigeringen. Jeg er ihvertfall av typen som ikke tåler småhakking når jeg jobber :)

 

Tror eg lurer på å vente til haswall prosessorene, de hadde vel kjært ps bra?

Lenke til kommentar

Tror eg lurer på å vente til haswall prosessorene, de hadde vel kjært ps bra?

Haswell vil i all hovedsak tilby redusert effektforbruk, og Intel har fremdeles et godt stykke å gå på OpenGL-støtte. Det ryktes at toppmodellen muligens får dedikert minne, men det gjenstår å se om dette bringer forsinkelser ned på nivå med dedikerte skjermkort.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er nevneverdig forskjell i photoshop mellom sandy bridge, ivy bridge og haswell så fremt du velger prosessorer med samme klokkehastighet og antall kjerner. Noe som har vist seg å koste omtrent det samme nå som det gjorde for noen år siden (i7-2700K vs i7-3770K vs forventede i7-4770K. Alle har 4 kjerner, 8 tråder, 3,5 GHz normal, 3,9 GHz turbo, 8 MB L2 cache. De to førstnevnte hadde en veil pris på 332$. Sistnevnte er ukjent veil pris på, men det blir muligens samme pris.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er nevneverdig forskjell i photoshop mellom sandy bridge, ivy bridge og haswell så fremt du velger prosessorer med samme klokkehastighet og antall kjerner. Noe som har vist seg å koste omtrent det samme nå som det gjorde for noen år siden (i7-2700K vs i7-3770K vs forventede i7-4770K. Alle har 4 kjerner, 8 tråder, 3,5 GHz normal, 3,9 GHz turbo, 8 MB L2 cache. De to førstnevnte hadde en veil pris på 332$. Sistnevnte er ukjent veil pris på, men det blir muligens samme pris.

 

Det eg mente var at eg ikke trenger dedikert skjermkort i det hele tatt da. De skulle jo ha integrert skjermkort på høyde med 640 og 650?

Lenke til kommentar

Det eg mente var at eg ikke trenger dedikert skjermkort i det hele tatt da. De skulle jo ha integrert skjermkort på høyde med 640 og 650?

Intel demonstrerte GT3 sammen med GT 650M(bærbar), men selv om GT3 skulle bli dobbelt så kraftig som Ivy Bridge så er det fremdeles et godt stykke opp til GT 650M. GT3 vil nok kunne komme på nivå med AMDs APUer og ligge rundt GT 620M.
Lenke til kommentar
Det eg mente var at eg ikke trenger dedikert skjermkort i det hele tatt da. De skulle jo ha integrert skjermkort på høyde med 640 og 650?
Intel demonstrerte GT3 sammen med GT 650M(bærbar), men selv om GT3 skulle bli dobbelt så kraftig som Ivy Bridge så er det fremdeles et godt stykke opp til GT 650M. GT3 vil nok kunne komme på nivå med AMDs APUer og ligge rundt GT 620M.

 

Men den er vell nokk til å kjøre ps kjapt og greit?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...