Gå til innhold

Kjøpe Razer Edge fra Amerika


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger å kjøpe en razer edge når den kommer ut.

 

Tar razer betalt for fortolling? Og etter den er fortollet, er det en risiko at jeg må betale toll/bot da?

 

Mva er 25% og det syntes jeg er greit. Sjekket på toll.no og da sto det at den kom til å koste tilsammen 9000 uten toll.

 

Har ikke erfaring med dette, og vil gjerne ha all informasjon som mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men må du ikke betale amerikansk moms (10 %) også? Får man eventuelt tilbake denne siden produktet skal sendes utenlands?

 

Uansett, du må betale for produktet, frakt, 25 % norsk moms på produkt + frakt og et lite fortollingsgebyr. I tillegg blir det slitsomt dersom det skulle være eller oppstå noen feil på produktet (garantisaker).

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg stått over dette og ventet til det hadde kommet slike produkter direkte på det norske markedet. Netto kjøpssum blir trolig noe høyere, men da har du i det minste norsk kjøpslov i ryggen :)

 

Kan en av dere vær så snill å skrive opp hvor mye det kommer til å koste? Er usikker da jeg har hørt noen som måtte betale 16 000 o bot for noe de ikke hadde fortollet ;)

 

Importerer du avgiftsbelagte varer, f.eks tobakk, må du betale avgiften på dette. Ikke akkurat bot, men et saftig tillegg likevel.

Lenke til kommentar

PS: Hvis du skal kjøpe razer edge /pro fra razer selv(store) så shipper de bare til US. I så fall må du kjenne noen/mellommann i US for å få til Norge ;)

 

Får for øvrig opp at både elektronikk delener og mobil/pc/nettbrett deler er "tollfritt" på importkalkulatoren ;)

 

http://www.toll.no/t...=2#anchorResult

 

Og da skal det jo for øvrig stemme med 9000kr for denne+frakt(har nå tatt 1300US dollar for pro) + mva(25%)= 9k

 

Men har ikke tatt med frakt da jeg ikke vet hva dette vil koste ! Men det blir fakt+varens verdi+evt forsikring * mva...

 

 

Lite håp her faktisk for alle datainteresserte!( da blir det faktisk bare frakt+varens verdi+ 25%! =litt lettere å sammenligne varer!

****

Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.

Gebyr: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar som regel et fortollingsgebyr. Dette er ikke et gebyr til Tollvesenet, men en betaling fraktselskapet tar.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

Endret av midtun
Lenke til kommentar
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.

Gebyr: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar som regel et fortollingsgebyr. Dette er ikke et gebyr til Tollvesenet, men en betaling fraktselskapet tar.

Det er faktisk toll på elektronikk, har selv opplevd dette...

Lenke til kommentar
Gebyr

Vær oppmerksom på at de fleste firma vil belaste deg med et ekspedisjons- eller fortollingsgebyr for å transportere og fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma

 

Et par hundrelapper altså.

 

Det eksisterer selskaper som opererer som mellommann for deg i slike situasjoner. De tar naturligvis betalt for sine tjenester. Frakt med USPS kan du selv regne ut på usps.com. Vil anslå rundt $ 100.

Lenke til kommentar

Kan en av dere vær så snill å skrive opp hvor mye det kommer til å koste? Er usikker da jeg har hørt noen som måtte betale 16 000 o bot for noe de ikke hadde fortollet ;)

Det kan godt være, men da har de forsøkt å ta det med selv uten å oppgi det ved grensepassering.

Lenke til kommentar

Posten betaler toll, og krever ca. 200,- for det, pluss staten skal ha 25% moms ;) er noe dritt at det kun er 200,- i maks, husk at det er mva. på frakt ogsa :(

Hvis vareverdien er under NOK 200 får du det avgiftsfritt inn uavhengig av hvor mye frakt du betaler. Hvis vareverdien er over NOK 200 må du betale moms av alt, inkludert frakt.

Lenke til kommentar

du må betale:

d varen koster+frakt(ofte valgfri forsikring på frakt)+toll+25%mva

 

du kan ikkje få noe bot nei, bare å slappe heilt av:) sånne firma til mellomledd som videresender pakken din til norge, koster no i nesten alle tilfeller meir enn frakt tik norge direkte fra selger eller ein kompis/slektning som mellomledd.

dei forhindrer hvertfall IKKJE "at jeg må betale dyre dommer for å bruke taben"! dei er eit firma. tviler på dei driv dette firmaet gratis, så ein plass må dei da tjene peng.... sånne firma hører også som regel til i ein av dei få tollbelagte statane i usa-.-

 

men herre min hatt:

http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...