Gå til innhold

Hvordan unngå toll?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hørt før at man kan unngå utgifter (toll , moms) ved å bestille på en spesiell måte?

 

Tenkte å kjøpe klær fra USA. Finnes det ikke en lur måte å gjøre det på?

 

Låne en amerikansk adresse? Klarer ikke helt å huske.,

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke å låne en amerikansk adresse hvis pakken uansett skal til Norge med post defra. Da måtte i så fall noen ha mottatt den på adressen og så sendt den videre som en gave til deg. Det eneste slike pro forma-adresser hjelper med er å få kjøpt varer av selgere på eBay, Amazon o.l. som ikke sender til utlandet.

 

Den eneste måten jeg kjenner til er å få butikken til å sende pakken markert som en gave. Det har fungert for meg ved flere anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å låne en amerikansk adresse hvis pakken uansett skal til Norge med post defra. Da måtte i så fall noen ha mottatt den på adressen og så sendt den videre som en gave til deg. Det eneste slike pro forma-adresser hjelper med er å få kjøpt varer av selgere på eBay, Amazon o.l. som ikke sender til utlandet.

 

Den eneste måten jeg kjenner til er å få butikken til å sende pakken markert som en gave. Det har fungert for meg ved flere anledninger.

 

Ok, jeg forstår. Men jeg trodde det var en annen mulighet. En kamerat fortalte en gang for lenge siden at han bestilte mye fra statene fordi han hadde en amerikansk adresse, og brukte denne. Husker ikke helt korrekt, men hadde håpet det var noe i det.

 

Det enkleste er jo å holde seg under 200,- grensen ..... - det er ikke så spesielt heller.

 

Med klær blir det litt vanskelig. Å splitte blir også vanskelig for da blir det dyrt med porto.

Lenke til kommentar

Da tollgrensen ble innført - tror det var på 70-tallet - fikk man mye for 200 kroner, men i dag er det ikke stort man får kjøpt som ligger under den summen.

 

Ok, jeg forstår. Men jeg trodde det var en annen mulighet. En kamerat fortalte en gang for lenge siden at han bestilte mye fra statene fordi han hadde en amerikansk adresse, og brukte denne. Husker ikke helt korrekt, men hadde håpet det var noe i det.

 

Det fungerer såklart, men det store spørsmålet blir; hvordan skal du få pakken fra den amerikanske adressen og til Norge? Det hjelper jo ikke deg at det ligger en masse tollfrie klær i en postkasse i New York. Da må du i så fall få noen kjente i USA til å hjelpe deg; bestill til deres adresse og få dem til å sende videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tollgrensen ble innført - tror det var på 70-tallet - fikk man mye for 200 kroner, men i dag er det ikke stort man får kjøpt som ligger under den summen.

 

 

 

Det fungerer såklart, men det store spørsmålet blir; hvordan skal du få pakken fra den amerikanske adressen og til Norge? Det hjelper jo ikke deg at det ligger en masse tollfrie klær i en postkasse i New York. Da må du i så fall få noen kjente i USA til å hjelpe deg; bestill til deres adresse og få dem til å sende videre.

 

Ser den :) Det er mulig det var det han gjorde. Da har jeg nok missforstått, jeg trodde det var en bedrift eller lignende som gjorde slik for meg.

Lenke til kommentar

Det er det, de heter Jetcarrier. Hvis du oppretter en konto hos dem kan du bestille varer til deres postboks i New Jersey, og så sender de dem videre til deg i Norge. Jeg har brukt dem mye og aldri hatt noen problemer. Men de hjelper deg ikke med å omgå tollen og de jobber heller ikke gratis, så da vil du måtte betale både for toll og gebyret til Jetcarrier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det, de heter Jetcarrier. Hvis du oppretter en konto hos dem kan du bestille varer til deres postboks i New Jersey, og så sender de dem videre til deg i Norge. Jeg har brukt dem mye og aldri hatt noen problemer. Men de hjelper deg ikke med å omgå tollen og de jobber heller ikke gratis, så da vil du måtte betale både for toll og gebyret til Jetcarrier.

 

Ja Jetcarrier var det! Men hvorfor bruker du tjenesten deres da, dersom du ikke får noen fordeler?

Lenke til kommentar

Det finnes en tråd allerede om bruk av proxy, dvs personer som bestiller og så sender varer til deg. Ganske likt sånn JetCarrier fungerer. Dette er privatpersoner så de kan kanskje være behjelpelig med å sende som gave eller endre beløp på pakken.

 

Husk at dersom pakken forsvinner underveis er det verdi som står på pakken som du vil få igjen fra transportselskapet.

Lenke til kommentar

Hvis pakken markeres som "gift", er toll/MVA grensen 1000kr. Om innholdet i pakken koster mer enn 1000kr må du betale MVA og toll uansett. Mindre bedrifter er også føyelige til å skrive et lavere tall på pakken enn det den egentlig koster. Dette gjelder spesielt selger på ebay og Amazon. Har selv bestilt haugevis av ting fra utlandet.

Endret av simen236
Lenke til kommentar

Hvis pakken markeres som "gift", er toll/MVA grensen 1000kr. Om innholdet i pakken koster mer enn 1000kr må du betale MVA og toll uansett. Mindre bedrifter er også føyelige til å skrive et lavere tall på pakken enn det den egentlig koster. Dette gjelder spesielt selger på ebay og Amazon. Har selv bestilt haugevis av ting fra utlandet.

 

Sannhet med modifikasjoner. Denne grensen på 1000 kr gjelder kun mellom to privatpersoner. Selvfølgelig lukter det ugler i mosen når bedrifter begynner å sende ut gaver, spesielt om det ligger en kvittering vedlagt som beviser at man har betalt for "gaven". Bedriften står som regel som spesifisert som avsender, og det ligger som regel en kvittering i pakken. Så snart tollerne snapper opp dette er man tilbake til 200-regelen.

 

Uansett er mange land fullstendig klar over de latterlige reglene vi har, og har ofte opplevd at de automatisk merker pakkene med en pris på under 200 kr, uavhengig av hva vi betalte for den. 95% av tilfellene når man bestiller noe fra Asia ihvertfall.

 

Men for å svare TS:

 

Du kan få avsender til å merke pakken med en verdi på under 200 kr. De fleste gjør dette så lenge salget er sikret, men du bør alltid spørre på forhånd. Om de nekter, javel, så må du betale MVA/toll. Om de skal merke den som gave fordi verdien er mellom 200-1000 kr må de i tillegg droppe kvittering og bruke privat navn om det skal være sikkert.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å låne en amerikansk adresse hvis pakken uansett skal til Norge med post defra. Da måtte i så fall noen ha mottatt den på adressen og så sendt den videre som en gave til deg. Det eneste slike pro forma-adresser hjelper med er å få kjøpt varer av selgere på eBay, Amazon o.l. som ikke sender til utlandet.

 

Den eneste måten jeg kjenner til er å få butikken til å sende pakken markert som en gave. Det har fungert for meg ved flere anledninger.

 

Og jeg gjentar, gave er kun mellom privatpersoner. Da har du bare hatt flaks. Har fått Amazon UK til å merke samtlige ting som gave, og jeg har måtte betale MVA på alt over 200 kr. Ganske enkelt for tollerne å se når de merker "AMAZON" rundt hele esken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av selgerne jeg har kjøpt av på ebay har lagt ved kvittering. Mindre bedrifter, spesielt i en etableringsfase og som baserer seg på salg internasjonalt er fullt klar over strenge tollregler i forskjellige land. For det første sender de en veldig diskrét pakke som ikke avslører at dette er en bedrift, samt at de ikke inkluderer kvittering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...