Gå til innhold

Hjelp til kabinettvalg (mm.)


Lubedal

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har to spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg har ingen tidligere erfaring med vannkjøling så jeg tenkte det var best å rådføre meg med dere eksperter ;)

 

1. Jeg skal bygge meg en PC og ønsker å plassere den inne i et skap tilhørende pulten min. Siden skapet kun har litt lufting øverst bak, ca. 40 cm x 5 cm åpning, så har jeg vurdert om kanskje vannkjøling (CPU + GPU) vil være best valg for meg. Stemmer dette eller vil det være likt som ved luftkjøling ved at samme mengde varme må fraktes bort av radiatorviftene som ved ren luftkjøling?

 

Jeg kan vurdere å bruke en hullsag på bakplaten inne i skapet for å skape mer luftehull slik at luften i skapet sirkuleres mer. Ønsker ikke å kjøre vifter på maks da jeg ønsker en stille PC.

 

2. Inne i skapet er dimensjonene H = 48 cm, B = 38,5 cm, D = 62 cm. Har dere anbefalinger om gode kabinetter med god plass til alt nødvendig av pumper/tank/radiatorer osv som er kompatibelt med disse dimensjonene?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fractal Design R4 ?

 

Har vurdert dette da det blir anbefalt av en kamerat (og er årets produkt på hw.no). Liker godt designet men det virker som det kanskje er litt vel liten plass til en skikkelig vannkjølingssløyfe. Synd, fordi jeg liker designet veldig bra.

 

Tror dette skal være bra: http://www.komplett....ku=621107#extra

Har aldri prøvd det selv, men har lest mye bra om det

 

Hmm se her ja, takk for tips. Liker utseende på R4 bedre men den ekstra bredden her ser jo bra ut. Leste litt omtaler og så litt filmer på youtube hvor dette ser lovendes ut. Ikke umulig at jeg lander på dette. Virker som lyddempingen ikke er like bra men jeg skal jo tross alt ha kabinettet inne i et skap så det gjør nok ikke så mye tror jeg.

 

Har dere noen formening om det er nok med en 240 radiator for både cpu + gpu? Skal i utgangspunktet ikke overklokke og tenkte å gå for f.eks i7 3770 og GTX 670.

 

Takk for hjelp

Lenke til kommentar

For både 3770 og GTX670 kan en 240-radiator bli litt knapt, men det vil gå. Bare ikke regn med å se de beste temperaturene når begge deler belastes. En halvfet 360-radiator er imidlertid det jeg ville anbefalt.

 

For å tenke litt ut av boksen( :wee:) behøver du jo ikke å montere verken pumpe eller radiator inne i kabinettet. Du kan f.eks lage en ekstern kjøleløsning som du bare kobler til resten av loopen med hurtigkoblinger. Jeg angrer faktisk på at jeg ikke gjorde noe sånt selv da det åpner for bruk av større radiator, eller flere for den saks skyld, uten å måtte tenke på kabinettet. Vedlikehold, bytte av vifter ol. blir også mye lettere.

 

I ditt tilfelle ser jeg for meg at det vil bli varmt inne i skapet, uansett om det er åpent bak. Katastrofalt blir det ikke, men likevel ikke det samme som om sakene hadde hatt tilgang på friluft. Det var derfor jeg begynte å tenke på en ekstern løsning.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Fractal Design har god plass til og være så lite, du kan stappe inn masse rart der.

 

 

Om du ikke er avhengi av de hardisk beholderne som er inni der, kan du fjerne de, og du kan vel ha hvertfall 3 240(er ikke sikker på størelsen) radiatorer inni der.

 

 

1 bak, 1 i taket, og 1 der du egentlig skal ha hardiskene.

Lenke til kommentar

Har vurdert dette da det blir anbefalt av en kamerat (og er årets produkt på hw.no). Liker godt designet men det virker som det kanskje er litt vel liten plass til en skikkelig vannkjølingssløyfe. Synd, fordi jeg liker designet veldig bra.

 

 

 

Hmm se her ja, takk for tips. Liker utseende på R4 bedre men den ekstra bredden her ser jo bra ut. Leste litt omtaler og så litt filmer på youtube hvor dette ser lovendes ut. Ikke umulig at jeg lander på dette. Virker som lyddempingen ikke er like bra men jeg skal jo tross alt ha kabinettet inne i et skap så det gjør nok ikke så mye tror jeg.

 

Har dere noen formening om det er nok med en 240 radiator for både cpu + gpu? Skal i utgangspunktet ikke overklokke og tenkte å gå for f.eks i7 3770 og GTX 670.

 

Takk for hjelp

 

Tenkte det ikke var så nødvendig med lydemping når den skulle stå inne i skapet, og som Sjofelgut sier kan du få plass til 2x240 radiatoerer, det skal holde til cpu og gpu.

 

Du sier at inne i skapet er det

H = 48 cm

B = 38,5 cm

D = 62 cm.

 

Og R4 er:

Bredde 23.2 cm

Dybde 46.4 cm

Høyde 52.3 cm

 

Da vil det ikke passe etter det jeg har forstått.

 

EDIT: Det kan bli veldig trangt med 2x240 rad, men det er mulig

Endret av Valiient
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte det ikke var så nødvendig med lydemping når den skulle stå inne i skapet, og som Sjofelgut sier kan du få plass til 2x240 radiatoerer, det skal holde til cpu og gpu.

 

Du sier at inne i skapet er det

H = 48 cm

B = 38,5 cm

D = 62 cm.

 

Og R4 er:

Bredde 23.2 cm

Dybde 46.4 cm

Høyde 52.3 cm

 

Da vil det ikke passe etter det jeg har forstått.

 

EDIT: Det kan bli veldig trangt med 2x240 rad, men det er mulig

 

Hei igjen.

 

Tror du har byttet om på dybde og høyde på R4 der, ifølge info fra Fractal Designs så er (WxHxD): 232 x 464 x 523mm, så det skal gå. Jeg har grunnet en stund på dette nå og jeg tror jeg dropper vannkjøling for denne gang.

 

Løsningen for meg blir nok å gå løs med en hullsag inne i skapet og perforere både bunnen og bakveggen grundig i skapet. Skapet står hevet ca 10 cm over gulvet pga føtter, så har troen på at det vil komme nok frisk luft herifra (kanskje montere den viften som det er plass til i bunnen av kabinettet).

 

Uansett, takk for hjelpen :) setter stor pris på tips og råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...