Gå til innhold

Mini-ITX Spill maskin til under 8K


Anbefalte innlegg

God Aften godtfolk.

 

PGA frakt, vil jeg aller helst ha alle delene fra samme sted. Ser ut som netshop.no ligger bra ann, de eneste jeg har funnet som har inne kabinettet. Kan heller bestille noen ting fra f.eks netshop, og andre ting fra annet sted. Men aller helst alt fra samme sted pga frakt :)

 

 

Noen her har sikkert sett min post, der jeg skulle finne gave til lillebroren min.

 

Marius kom opp med den knakende gode iden, om at vi skulle bygge selv, da han aldri har gjort dette før.

 

Grunnen til at det skal være Mini-ITX, er at han drar veldig mye på LAN, og han har egentlig ikke veldig mye plass på rommet.

 

Dessuten, falt begge to plask for kabinettet vi så på, nemlig Bitfenix Prodigy!

 

Kabinett

Valget falt som sagt på Bitfenix Prodigy, det ser bra ut, har sett masse produktanmeldeser av det, som sier det er bra, og vedkommende, med lillebror elsker det.

 

CPU

CPU valget falt på I5-3570K , siden han kommer til og spille en del. Er vel kjekt og kunne overcloke, men tror ikke han gjør det med det første.

 

CPU kjøler

Valget falt på Corsair Hydri 100i, hørt det er bra, og det er enkelt og sette inn, stille og man kan skryte av det :)

 

 

Viktige stikkord er;

  • Stillegående

  • Kraftig ( Ikke det beste av det beste, men bra nok til en 14 åring, som spiller mc og ting med Source motoren. )
  • Stilig.

Siden vi valgte den hvite versjonen av kabinettet, vil jeg (og han) ha en litt mere gjennomført stil inni der, siden man kan se inn. Tenker en blå/rød tråd gjennom alt. Kan være vanskelig med tanke på RAM osv, men håper noen kan hjelpe oss der

:)

  • Budsjett; 8000 kr

Siden den skal være stillegående, kunne det vært kult og prøvd vannkjøling. Så, jeg har tenkt litt på Corsair Hydro 100i , som jeg har hørt veldig mye bra om.

 

Siden han skal spille, tror jeg det blir I5 3579K versjonen.

 

Ettersom flere deler kommer på plass, setter jeg det inn her.

 

Andre ting som ikke er like viktig, og kan tas senere er;

 

SSD til OSet.

 

Viftestyring

 

LED lys inni kabinettet.

 

 

Jeg har også et spørsmål.

 

Siden kabinettet er så lite, er det mulig med SLI oppsett? Han kommer ikke til og ha det, men om han noensinne skal ha en annen pc, er jeg frittet for kabinettet, såeee, dere vet hvor det går :p

 

 

-sjofel

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke akkurat forestille meg at du får plass til H100i i Bitfenix Prodigy. Du må ta med i tankegangen at kabinettet er ganske lite. I tillegg, å kjøre SLI på mini-ITX går sjeldent bra da de fleste kabinetter (slik som Prodigy) bare har 2 ekspansjonsplasser, og de fleste middels til gode skjermkort tar nettopp 2 ekspansjonsplasser. Spesifikasjoner på Prodigy: http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy#specs

Angående viftestyring, hvis du mener å styre viftene via et program på pcen, KAN det bli litt vanskelig. Corsair's H80i (og mest sannsynlig også H100i) kan kobles opp til maksimum 4 vifter (hvor 2 er til viftene som skal til radiatoren). Men vil du koble to vifter på i tillegg til radiatorviftene må du kjøpe en liten ledning fra corsair :p

 

Ellers, Corsair tilbyr Corsair Link, et gratis program som kan styre det meste i pcen. Gratis. Du kan kjøpe Corsair Link-bokser hvor du kan koble til resten av viftene :)

 

-Caster

Lenke til kommentar

Corsair H100i er ikke noe problem på det kabinettet, men SLI får du ikke plass til, grunnet det er bare to pci spor ledig bak kabinettet. Siden budsjettet er kun 8000kr så vil det uansett bli for dyrt til SLI, gå heller for 660ti eller gtx670 fra nvidia, som har plenty of power.

Her er en foressten en video du bare må se før du bestemmer deg for kabinettet, som forklarer hvor mye plass du har.

 

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Ang viftestrying, tenkte jeg http://www.dustinhome.no/product/5010620248/nzxt-sentry-mesh-fan-controller/ , men som sagt, dette er ikke nødvendig. Tror heller at et helt vanlig CD rom er bedre.

 

 

100i passer inn, sett folk som har hatt det.

 

SLI trengs ikke til han, men et bra skjermkort er nødvendig.

 

Vet ikke hvor mye 660ti yter, men han trenger vel ikke noe racer av en maskin.

Lenke til kommentar

Angående frakt, Dustinhome.no har ganske lave priser og et relativt stort sortimang. De har ikke kabinettet da men har vel alt av hardware :)

 

 

Den vil jeg ha :o

 

Mulig jeg kan bestille kabinettet fra et annet sted, og ta alt fra Dustin.

 

Bestile pcen min her om dagen fra de, og de leverte kjapt, og hadde alt jeg trengte. Inkludert den viftestyringa.

 

Den er kjempe bra! Anbefaler den helt klart. Den innebygde stryinga i Storm Stryker var ikke bra nok, og den funket fjell. Nå har jeg bare CPU kjøleren på maks når jeg spiller, og alt annet på litt over midten, og hører ingenting av viftene.

Lenke til kommentar

Prodigy er et ganske stort kabinett til å være itx...Jeg bygde akkurat i et Silverstone SG08, men hvis du absolutt må ha det kabinettet så. Valgte asus p8z77-i deluxe som hovedkort, og noctua nh-c12p se14 som kjøler. Har gigabyte gtx 670 windforce 3x og en samsung ssd. Tilnærmet lydløs og veldig kjølig.

Lenke til kommentar

Forslag til PSU?

 

 

Går for GeForce GTX 680, siden jeg har det selv, og jeg liker det ... Med mindre noen har forslag?

 

 

Og, må jeg ha bort den optiske enheten for og få plass til en radiator? Vil aller helst ikke ha den bort, da det blir viftestyringen der etter en stund. Setter opp handleliste snart :p

Lenke til kommentar

Takker, har satt opp en liste nå; https://prisguiden.no/liste/137648/

 

 

Noen kjappe spørsmål.

 

Fungerer RAMen?

 

Vet jeg sa jeg skulle ha et tema på fargene, men drit i det :/

 

Tok GTX 670, siden det var 1000 kr billigere. Om pjokken vil ha noe bedre, får han spare.

 

LED lysene prioriteres ikke enda, siden det ikke er nødvendig.

 

Kan jeg bruke en windows 8 lisens mere enn 1 gang?

 

Og, er det noe som kunne blitt byttet ut, for at det skulle blitt litt billigere?

 

Jeg synes det så greit ut jeg :p

 

Hva kan den dra, utifra det jeg har satt opp nå?

 

EDIT: Jeg er veldig flink til og ha linjeskifte ... Herregud så ryddig det ser ut -.-

 

EDITx2: Er det riktig sokkel på CPUen?

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar

Yeah!

 

Ble på "bare" 8700 kr, noe som er overkommelig.

 

OS har jeg, om w8 lisensen min fungerer mere enn 1 gang.

 

Bestiller halvparten fra proshop.no , resten fra deal.no

 

Blir bra gave dette her :) Takk for hjelpen.

 

Siste spørsmålet, passer PSUen? Tror ikke det er mere enn 120 mm som er satt av til PSU ...

 

 

Og, måtte jeg fjerne den optiske enheten for og få inn radiatoren? Kansje en litt mindre vannkjøler, som er nogen lunde like bra, er ikke noe seriøs overcloker dette her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...