Gå til innhold

Byggingeniør


Anbefalte innlegg

Abonnerer her da jeg er nysgjerrig på studiumet selv.

 

Har dere som studerer byggingeniør noen tømrere med fagbrev i klassen? Merker dere om de har noen som helst fordeler med sin praktiske erfaring?

Abonnerer her da jeg er nysgjerrig på studiumet selv.

 

Har dere som studerer byggingeniør noen tømrere med fagbrev i klassen? Merker dere om de har noen som helst fordeler med sin praktiske erfaring?

 

Har du tenkt å studere byggingeniør ? Spørsmålet er, må du ta generell studiekompetanse + R2/fysikk ( Realfagkompetanse) for det eller har du sjekket ut om det er en annen utvei for det ?

Endret av kunnskap786
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Har du tenkt å studere byggingeniør ? Spørsmålet er, må du ta generell studiekompetanse + R2/fysikk ( Realfagkompetanse) for det eller har du sjekket ut om det er en annen utvei for det ?

 

Jeg har generell studiekompetanse, så det går fint, men jeg trenger også R1, R2 og Fysikk 1 for å komme inn.

 

Enkelte skoler tilbyr en TRES-ordning, men da må jeg gå på skole hele sommeren og ta Fysikk 1 ved siden av første eller andre semester. Jeg foretrekker å ta det som privatist nå, så får jeg forhåpentligvis litt bedre grunnlag, samt at jeg også har muligheten til petroleoumsingeniør og geologi, studier som ikke har TRES. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvorfor tar du ikke forkurs ?

 

Fordi det tar et helt år og jeg skal begynne til høsten? Dessuten kvalifiserer ikke det til realfagskravet på andre utdanninger så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Fordi det tar et helt år og jeg skal begynne til høsten? Dessuten kvalifiserer ikke det til realfagskravet på andre utdanninger så vidt jeg vet.

 

Du kan oppnå realfagskravet ved å melde deg selv opp som privatist, i perioden du går forkurset.

 

Jeg vil anbefale deg å gå forkurset, da dette er mye mer safe.

 

Kunne ha nevnt noe om TRES, hvordan det er hos oss. Om f.eks at studentene er generelt svært svake i fagene, og bare sikter seg inn på å bestå. Men så lenge du består, så skal vel det være greit.

 

Det viktigste du må få i orden, er en god studieteknikk. Matte og fysikk er tunge fag, og man kan ikke kjøre på med en 12 timers regneøkt, da hodet har sine grenser. Jobb jevnt og trutt med faget, ta godt med pauser. Er du tung og trøtt i hodet etter mye jobbing, lærer du svært lite etter dette punktet.

 

Du får ha lykke til.

Endret av hjsse
Lenke til kommentar

Forkurs er mer trygt, da det går over 1år, men du tjener jo 1år på å ta TRES, å går det ikke, går det alltids ann å ta det over 6mnd, eller som privatist. Uansett, greit å ofre en sommerferie mot at du KAN spare 1år på det.

 

Om du vil, har tiden i sommeren, har gode bøker og en lærer, så skal du klare det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takk for input, gutta, men det er vel ikke noe problem å ta disse 3 fagene som privatist på egen hånd? Satser på jeg skal få det til.

 

Forkurs er det vel for sent å melde seg opp til i år? Jeg er så gammel at det er uaktuelt å begynne på forkurs til høsten.

 

Og med TRES så begrenser jeg meg litt i forhold til hva og hvor jeg kan studere. Jeg vurderer jo sterkt petroleumsingeniør og kanskje til og med geologi. De tilbyr ikke TRES.

 

Du (hjsse) nevner at de som tar TRES er svært svake og sikter bare på å bestå. Hvordan går det i forhold til videre studieforløp? Om man sliter allerede på VGS nivå, så har man vel ikke noe på et ingeniørstudium å gjøre?

 

Av den grunn har jeg tenkt å jobbe ekstremt hardt for å få en så god forståelse som mulig for å ha et godt fundament til høsten.

 

Vet du om tres er ferdig iløpet av sommeren ? Vet du noe mer om den ?

Jeg lurer for mine egne interesser og nysgjerrighet. Fordi jeg selv er usikker på om jeg skal ta tres eller forkurs.

 

Dette anbefaler jeg deg å undersøke med ditt aktuelle studiested selv, da dette varierer fra skole til skole. Det er ikke alle skoler som tilbyr TRES. Som andre antyder, vil jeg anta at forkurs er en bedre løsning, men det er litt avhengig av hvor desperat du er etter å komme i gang.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Takk for input, gutta, men det er vel ikke noe problem å ta disse 3 fagene som privatist på egen hånd? Satser på jeg skal få det til.

 

Forkurs er det vel for sent å melde seg opp til i år? Jeg er så gammel at det er uaktuelt å begynne på forkurs til høsten.

 

 

Du (hjsse) nevner at de som tar TRES er svært svake og sikter bare på å bestå. Hvordan går det i forhold til videre studieforløp? Om man sliter allerede på VGS nivå, så har man vel ikke noe på et ingeniørstudium å gjøre?

 

Av den grunn har jeg tenkt å jobbe ekstremt hardt for å få en så god forståelse som mulig for å ha et godt fundament til høsten.

 

 

Forkurs ved UiS I Stavanger, kan tas over nett om du ønsker det.

http://rkk.no/KURS/Forkurs_ingenioer

 

Jeg mener at det hadde blitt veldig vanskelig å tatt disse 3 fagene på egenhånd.

 

Petroleumsingeniør trenger du et høyt snitt, da kan du ta fullt forkurs og evnt komme inn via forkurs kvoten.

 

Ang. TRES studentene, de trengte ikke nødvendigvis å være svake på VGS. Er bare det at det er mye stoff som skal læres over kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Forkurs ved UiS I Stavanger, kan tas over nett om du ønsker det.

http://rkk.no/KURS/Forkurs_ingenioer

 

Jeg mener at det hadde blitt veldig vanskelig å tatt disse 3 fagene på egenhånd.

 

Petroleumsingeniør trenger du et høyt snitt, da kan du ta fullt forkurs og evnt komme inn via forkurs kvoten.

 

Så du tenker at jeg skal vente et helt år med utdanningen? Da er jeg 30 år, så det er nok uaktuelt. Sent ute allerede. Snittet er høyt på petroleum, men om jeg gjør det OK på disse tre fagene, så har jeg ganske bra snitt fra før av.

 

Ang. TRES studentene, de trengte ikke nødvendigvis å være svake på VGS. Er bare det at det er mye stoff som skal læres over kort tid.

 

Det er nettop det som er problemet. Matematikk er et modningsfag hvor man skal regne mye for å bli flink. Så jeg føler meg litt fucked der, men skal gjøre mitt aller beste.

 

Noen mener at disse tre fagene ikke er noe problem, mens andre ser veldig mørkt på det. Så det er vel kanskje veldig individuelt. Det kan imidlertid være litt hardt å ikke ha noe veiledning eller noen å spørre.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en liten "dum" spørsmål.

 

Hva står "sivil - ingeniør" for i bunn og grunn ? Vil det si at en som er sivilingeniør kan kle seg som "sivile klær-sine egne personlige klær" på jobb ? Utifra navnet "sivilingeniør" så høres det ut som en ingeniør som går sivilt.

 

Kan ikke en vanlig ingeniør gå sivilt på arbeid ? Hvordan er ellers en arbeidsuniform for en ingeniør ?

Lenke til kommentar

Sivilingeniør betyr masterutdanning (5 år) i motsetning til ingeniør som har bachelorutdanning (3 år). Har absolutt ikke noe med klær å gjøre.

 

Arbeidsantrekk vil avhenge av arbeidsplass. På kontor er det casual, mens på anlegg, vei og platform må det verneutstyr til.

Endret av sungun
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Så en ingeniør kan jobbe 100% på kontor med andre ord ?

 

Selvsagt.

 

Jeg skal ikke si de fleste, men jeg føler at jeg rimelig sikkert kan si at flere jobber 100% på kontor enn hva som ikke gjør det.

 

Forøvrig brukes vel ikke sivilingeniørtittelen lengre. Den falt bort for noen år tilbake. Nå heter det bare Bachelor og Master.

 

EDIT: 100% er kanskje å ta i, da 100% er 100%. Men poenget er at det først og fremst er en kontorjobb i de fleste tilfeller. I hvert fall etter hva jeg erfarer.

 

Men drømmen for min egen del om jeg blir ingeniør er jo å få en jobb hvor jeg kan kombinere kontor og praksis ute i felten.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tittelen brukes fremdeles i stort omfang, men det er korrekt det du sier.

 

Det har vel med internasjonale standarder å gjøre. Tittelen blir nok brukt om masterstudenter, selv om det ikke lengre er en beskyttet tittel som delest ut.

Wikipedia:

 

 

Som en konsekvens av tilpasninger til internasjonale forhold gjennom Bologna-prosessen får nyutdannede kandidater i dag tittelen master i teknologi heller enn siv.ing. Denne standarden ble vedtatt i 2002, som et resultat av Kvalitetsreformen. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ble dette imidlertid sterkt kritisert, og 9. desember 2003 ble det vedtatt at kandidater fra teknologistudiene ved NTNU får graden Master i teknologi/sivilingeniør.[2] På den engelskspråklige utgaven av vitnemålet er tittelen Master of Science. Også Universitetet for miljø- og biovitenskap opererer med graden Master i teknologi for den som tidligere ble kalt «sivilingeniør»[3] Siste mulighet for å få tildelt grad på høyere nivå slik de var før kvalitetsreformen var studieåret 2006/2007.[4] Etter dette blir heller ikke graden sivilingeniør gitt.

Inntil 1999, kunne man med en Bachelor of Science-grad, om utdanningen oppfylte visse krav til innhold og omfang, få rett til å bruke sivilingeniørtittelen.[5]

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Veldig bra forklart på alle spørsmål så langt.

 

Jeg fikk høre av en kompis som mente å ha hørt igjen videre fra en at 50% stryker eller faller ut(gir opp) fra ingeniør linjen. Hvor riktig kan det være ? Dere som studerer / har studert ingeniør linje, spesielt byggingeniør. Hva har dere erfart ? Stryker / gir halvparten opp innen 3 år ? eller er det falske rykter ?

Endret av kunnskap786
Lenke til kommentar

Du bør så absolutt jobbe med fagene, men det er ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til. Endel frafall er det imidlertid, men det tror jeg man ser på en god del andre linjer og etterhvert som folk finner ut at de har valgt feil linje, stryker på eksamener etc.

 

Jeg tok forkurs over nett via NKI før jeg startet. Personlig kan jeg ikke si meg fornøyd med opplegget, men det er nå en mulighet for å skaffe seg de nødvendige fagene.

Endret av sheherezade
Lenke til kommentar

Veldig bra forklart på alle spørsmål så langt.

 

Jeg fikk høre av en kompis som mente å ha hørt igjen videre fra en at 50% stryker eller faller ut(gir opp) fra ingeniør linjen. Hvor riktig kan det være ? Dere som studerer / har studert ingeniør linje, spesielt byggingeniør. Hva har dere erfart ? Stryker / gir halvparten opp innen 3 år ? eller er det falske rykter ?

 

Går ikke bygg, men Syntes 50% var mye og tviler at det er tilfellet. Det var mindre enn en kvart av studentene som strøk på matteeksamen. Hvor noen av disse var TRES studenter, og folk som ikke møtte opp på forelesninger (Kunne skolke iblant).

Så lenge du jobber med stoffet så skal det gå greit. Gjør anbefalte oppgaver som står på plan. Du kan evnt. tenke på det litt som en jobb, prøv å tilbring tid på skolen for å jobbe med oppgaver. Sitter du hjemme, blir du lett distrahert.

Om du finner ut at du har gjort feil på ei øvingsoppgave eller lignende, ikke bli sur.. bli glad for at du oppdaget feilen og har mulighet av å lære av det!

Evnt. vil jeg også råde deg til å ta notater av forelesningene, spesielt matte og fysikk. Gode eksempler av regneeksempler er gull verdt.

 

En fornuftig tankegang er også positvt, se på det som en interesse du har lyst på å studere nærmere... Slik som du gjør med en hobby. Kansje litt vanskelig tilnærming, men du ser poenget.

 

Vi er alle forskjellige, men dette har fungert for meg og mine medstudenter. Du har fordel av at du har forkurs.

 

Lykke til! :)

Endret av hjsse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...