Gå til innhold

Byggingeniør


Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som har studert, studerer, eller kjenner noen som har studert byggingeniør ?

 

Er den linjen anbefalt ? ,

bra arbeidsmuligheter ?

hvor jobber en etter endt utdanning ?

bra lønn ? internasjonale muligheter ?

hvis jeg har generell studiekompetanse, kan jeg komme inn på byggingeniør linjen og ta r2 + fysikk samtidig som jeg er på høyskolen ?

Hvilken skoler har byggingeniørutdanningen ?

noen flere tips du kan komme med innenfor denne linjen ?

 

Takker meget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg går siste året på en byggingeniør bachelor. Ettersom jeg ikke har erfaring fra arbeidsmarkedet enda, kan jeg bare svare utifra hva jeg har inntrykk av og hva jeg har blitt fortalt.

 

Ingeniører generelt er ettertraktet på arbeidsmarkedet. Det er også stort behov for byggingeniører nå og i fremtiden.

 

Ingeniører jobber hovedsaklig som rådgivere/konsulenter i forskjellige sammenhenger. Bl.a ved oppføring av bygg, broer, offshore-konstruksjoner etc. Man kan også jobbe i det offentlige som byggesaksbehandler o.l

 

Lønnen er god, men det avhenger selvfølgelig av hvor du jobber og hva du jobber med. Gjennomsnittlig startlønn for byggingeniører i det private er ca 430 000 (NITO). Gode muligheter for å jobbe internasjonalt.

 

Husker ikke hva du trenger av fag for å starte studiet. Da jeg startet tok jeg forkurs (2mx/3mx og 2fy som det het dengang)

 

Hvis du skal ta fagene samtidig med ingeniørfagene, må du gå tres (tresemester). Du begynner da på sommeren og er ajour etter første året.

 

Jeg går ved UiA (Grimstad), vet at de har i Bergen, Trondheim, Oslo og mange andre steder.

 

 

Byggingeniørstudiet anbefales! Det kan være tøft til tider (mye matte), men så lenge man leser så går det :)

 

 

PS: Har litt hastverk her, derav dårlig skrevet tekst. Si ifra hvis det er mer du lurer på..

Lenke til kommentar

Er det veldig tung matte ? Jeg er ikke veldig god i matte, og har aldri vært borti fysikk før.

 

Kan du nevne noen firmaer som tar imot byggingeniører innlands og utlands ?

 

Forkurset du tok, varte vell 1 år tenker jeg før du begynte ingeniør studiet , stemmer det ?

Er det mulig å få fordypning i matte selv etter å ha startet på studiet i høyskolen ?

Lenke til kommentar

Matten er tung, men så lenge du følger undervisningen burde det gå greit. Jeg er heller ikke så god i matte, men har greid meg. Fysikk er bare gøy, det skulle det vært mer av.

 

Vanskelig å nevne firmaer når jeg ikke vet hvor du holder til, men et par eksempler: Aker, NOV, Rambøll, Skanska og mange mange flere.

 

Forkurset mitt varte ett år ja. Veldig glad jeg valgte en slik løsning da jeg har hørt at tres kan være ganske hardt.

 

Siste spørsmålet forstår jeg ikke hva du mener?

Lenke til kommentar

Jeg går 2. året på master på NTNU og kan fortelle litt.

 

- Jeg anbefaler linjen.

- Ja, BA-bransjen er en av de som har høyest startlønn. Hørt om noen selskaper med 100 ansatte som tilbyr 525-550 k i startlønn ved master.

- Innenfor vann, bygg, konstruksjon, vei mm.

- Se punkt ovenfor. Byggebransjen går dårlig i hele Europa, bortsett fra i Norge og Tyskland.

- Vet ikke

- Master: NTNU, litt usikker på UMB.

 

Matten er generelt vanskelig. På videregående klarte jeg matten lett (R2), men jeg må jobbe en god del mer på NTNU for å i det hele tatt greie å komme opp på en C.

Lenke til kommentar

Siste spørsmålet mitt nevnt over var, er det mulig å få fordypning etter å ha startet byggingeniør på høyskolen. Altså, jeg har ikke r1/r2 . Kan jeg ta den etter jeg har startet ingeniørstudiet, eller er det et krav før jeg kan få plass på skolen ?

 

Du har tre alternativer:

 

1. Du tar fagene som kreves som privatist før du søker på ingeniørutdanningen.

 

2. Du tar forkurs. Ett år med matte og fysikk før du begynner på ingeniørutdanningen.

 

3. Du tar tres. Tre semestere med matte og fysikk. Du begynner sommeren før de andre og følger undervisningen på ingeniørutdanningen parallelt. Etter tre semestere er du ajour.

 

Anbefaler nr 2

Lenke til kommentar

Jeg går 2. året på master på NTNU og kan fortelle litt.

 

- Jeg anbefaler linjen.

- Ja, BA-bransjen er en av de som har høyest startlønn. Hørt om noen selskaper med 100 ansatte som tilbyr 525-550 k i startlønn ved master.

- Innenfor vann, bygg, konstruksjon, vei mm.

- Se punkt ovenfor. Byggebransjen går dårlig i hele Europa, bortsett fra i Norge og Tyskland.

- Vet ikke

- Master: NTNU, litt usikker på UMB.

 

Matten er generelt vanskelig. På videregående klarte jeg matten lett (R2), men jeg må jobbe en god del mer på NTNU for å i det hele tatt greie å komme opp på en C.

 

Som du sier, "byggebransjen går dårlig i hele Europa, bortsett fra Norge og Tyskland" . Hva mener du da ? Lite jobb muligheter for byggingeniører i andre land i europa ?

Lenke til kommentar

Du har tre alternativer:

 

1. Du tar fagene som kreves som privatist før du søker på ingeniørutdanningen.

 

2. Du tar forkurs. Ett år med matte og fysikk før du begynner på ingeniørutdanningen.

 

3. Du tar tres. Tre semestere med matte og fysikk. Du begynner sommeren før de andre og følger undervisningen på ingeniørutdanningen parallelt. Etter tre semestere er du ajour.

 

Anbefaler nr 2

 

Hva er ajour ? vil det si at jeg kan begynne ingeniør utdanningen og ta r2 / fysikk etter jeg har startet utdanningen ?

Endret av kunnskap786
Lenke til kommentar

Jeg holder på med kravene til Bachelor ingeniør. Og skal "forhåpentligvis", inn på narvik høyskole til høsten.

Jeg har generell studiekompetanse, og holder på med fysikk og matte til forkurset. Dette er noe du kan ta gjennom nki nettbasert, men trengs en god del egen stuktur :)

Om du kan begynne med matte/fysikk etter du har startet burde du ta kontakt med den evnt skole for å forsikre deg om. Dette er opp til den enkelte skole, men det beste er nok at du har det fra før, spesiellt når det er masse tung matte.

Lenke til kommentar

Tres (tresemester-ordning) vil si at du starter undervisning i matte/fysikk på sommeren. Etter sommeren er du ferdig med ett semester og på høsten starter du ordinær ingeniørutdanning. De to første semesterne på ingeniørutdanningen har du også matte/fysikk i tillegg til de vanlige fagene. Etter tre semestere (sommer, høst og vår) er du på samme nivå som de andre studentene som har tatt fagene før de startet på utdanningen. Mer info om dette finner du her eller ved å kontakte aktuelle læresteder. Alle universiteter og høyskoler har også nettsider hvor dette er detaljert forklart.

 

Men som nevnt tidligere er dette et ganske tøft opplegg og jeg anbefaler forkurs.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Abonnerer her da jeg er nysgjerrig på studiumet selv.

 

Har dere som studerer byggingeniør noen tømrere med fagbrev i klassen? Merker dere om de har noen som helst fordeler med sin praktiske erfaring?

Lenke til kommentar

Abonnerer her da jeg er nysgjerrig på studiumet selv.

 

Har dere som studerer byggingeniør noen tømrere med fagbrev i klassen? Merker dere om de har noen som helst fordeler med sin praktiske erfaring?

Selvsagt har de en fordel med praktisk erfaring. Dette er jo iform av større forståelse for faget, å hva som er mer gunstig og ikke gunstig. Jo mer kunnskap du har om emnet, jo mer kan du også binde kunnskap til det. Betydning det har kan være både og.

Lenke til kommentar

Tømrere har en liten fordel da det er noe stoff de har kunnskap om. Når det er sagt er det svært lite undervisning i trebygging, nettopp fordi man har tømrere. Det går mest i stål/betong og beregning av disse materialene + realfag.

 

Det er også en fordel med praktisk arbeidserfaring når du søker jobb som byggingeniør.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker, folkens.

 

Det jeg selv tror jeg henter best ut av bakgrunnen som tømrer er faktisk praktisk forståelse og arbeidserfaring, ikke nødvendvis at det var med treverk. Det var noe som endret seg i meg etter hvert som jeg jobbet som tømrer og jeg lærte meg å løse praktiske problemer, da utfordringene gjennom arbeidsdagen ikke finnes i en bok. Mye med å lære seg å tenke selv, noe jeg definitivt ikke kunne etter videregående. Så jeg håper at det gir meg en liten fordel. :)

 

Avsporing slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...