Gå til innhold

Mediaserver eller ferdig NAS?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om å kjøpe en mediaserver/NAS og ønsker litt hjelp og veiledning.

 

Serveren skal benyttes til lagringssted (bilder (rawfiler opp til 1-1,5 TB), div. dokumenter, backup) for en stasjonær PC og en laptop.

I tillegg ønsker å jeg å benytte den til lagring av film som skal streames til TV og iphone/ipad.

Jeg har en LG 42LM760T TV (lillebroren til denne) som er ca. 7 mnd. gammel og har DNLA.

 

Spørsmålet mitt er hva som trengs av hardware og ikke minst hvor kraftig hardware jeg trenger til streaming av video med tanke på prosessorkraft?

Klarer jeg meg med f.eks. en Netgear Ultra 2 (2 disker)?

Er det noen typer som er spesielt å anbefale?

 

For øyeblikket streamer jeg trådløst fra stasjonær direkte til TV men får noe problemer med 1080p (720p går glatt). (jeg antar det er nettverksløsningen som begrenser systemet)

Routeren er fra internett leverandør og blir snart skiftet ut med en kraftigere Asus modell. Da får jeg i tillegg kablet nettverk til TV.

 

Alternativene er altså:

1. NAS (Netgear, Synology (anbefalt til PLEX?), QNAP osv)

2. Bygge noe selv (Linux server med PLEX)

 

Jeg vektleger noe som er enkelt, sikkert og vedlikeholdsfritt når det først i gang (en god og stabil backupløsning er prioritert høyest), men jeg har ikke problemer med å legge inn litt tid i forhold til bygging og installering. Pris er selvsagt også noe som vektlegges, men jeg er noe fleksibel på dette området.

Severen/NAS skal stå i eget rom kablet til router, så støy er ikke et problem.

 

 

-Itspersonal

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket synology var det bare Intel versjonene som støttet Plex. (Plex krever en del CPU kraft for transkoding).

Fordelen med å kjøpe ferdig er jo at det bare virker ;-)

 

Bygger du selv blir systemet mye kraftigere og fleksibelt.

Noe ala dette ville jeg bygget:

 

Asus P8H77-I

Fractal Design Array R2

Intel Pentium G620

Corsair XMS3 DDR3-1333 CL9 4 GB

 

ca 2800 kr i prisguiden + disker.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, jeg er jo enig i at det beste er nok å bygge noe selv, men det jeg kanskje lurer på er om en ferdig NAS boks bra nok, og i så fall; hvilken? (Synology eller ei)

 

Når du nevner at PLEX krever en del kraft for transkoding, hva vil det bety i praksis med tanke på prosessor og pris?

Vil TVen kunne transkode? Krever signalet til Iphone/Ipad like mye som til TV?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Plex fungerer slik at serveren transkoder og klienten bare spiller av den den tar imot.

Så TVen kan ikke transkode (siden den er en klient). Hvilke formater din tv støtter vet jeg ikke.

Men IPhone støtter kun mp4, så hvis en film er i et annet format må den transkodes for å spilles.

Hvis tven din støtter alle formater du bruker er det jo ikke noe problem.

 

Den billigste med intel prosessor er vel SYNOLOGY Synology 713+

Den har Intel Atom D2700 prosessor. Den klarer sikkert å transkode til ios devicer, men neppe 1080p.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel AMD athlon basert linux server (hvertfall 3-4 år gammel) som fungerer til akkurat det du nevner, ingen problemer med å streame og transkode HD materiale ved hjelp av ps3mediaserver til både tv, pc, ps3 og håndholdte terminaler. betalte vel i underkant av 2000 for den hardwaren da jeg kjøpte det. Ergo, ingen vits å legge veldig mye penger i det, men bygger du selv får du definitivt mer for pengene, samt det oftere er mer fleksibelt med tanke på tilgjengelig programvare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

som OS så kan jeg anbefale deg å ta en titt på Free NAS, veldig simpelt å bruke med god web frontend og det kjøres fra minnepinne.

 

I tillegg så har du zfs støtte som IMO er en overlegen løsning til software raids, du har forøvrig ikke nevnt om du skal ha noen form for disk redundans men om det er tilfellet så ville jeg sett på zfs løsninger, fungerer også glimrende på linux nå!

 

Jeg har selv en hp microserver n36 med 3*3tb disker i raidz1 som tilsvarer raid 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...