Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin vasker ikke skikkelig rent


Anbefalte innlegg

Har en Siemens "ett-eller-annet" oppvaskmaskin som nettopp har rundet 1 år. Den har vasket rent og pent helt uproblematisk i ett år nå, men i det siste har den begynt å slite litt.

 

Jeg har renset filteret og kjørt et par maskinrenser uten at dette har hatt noe effekt.

 

Bruker maskinen stort sett på autoprogram.

 

Noen som har noen idé om hva det kan være? Det blir nesten rent, men ikke 100%.

 

Takker for svar

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker maskinen stort sett på autoprogram.

 

Vår maskin (2-3 år gammel Gram?) synes jeg har begynt å slurve på autoprogrammet, programmet som skal tilpasse temperatur og vasketid til hvor skittent ting er. Men så skulle jeg kjøre en rask vask før vi reiste bort i jula, valgte programmet for 60 minutter og 60 grader, og da ble alt sammen skinnende reint. Har du prøvd et annet program, og sett om resultatet blir bedre da?

 

Å bytte fra et intelligent program til et kanskje mer energisløsende program for å reinere vask er kanskje ikke en fullgod løsning, særlig ikke om maskinen er nesten ny og om det kan fikses med litt vedlikehold, men om du har renset den både med rensemiddel og skrapt gørr ut av alle tilgjengelige filtre, kan det være en løsning å leve med.

 

 

Andre tips:

- Er saltkammeret i maskinen tomt? Avhengig av vannkvaliteten der du bor kan dette bety mye eller ingenting for vaskeresultatet.

- Bruker du eget glanse/skyllemiddel, er det kammeret tomt?

- Har du prøvd om resultatet er like bra/dårlig med forskjellige vaskemidler?

- Begynner glass og enkelte andre ting du vasker å bli slitt slik at de ser matte, grå og stygge ut selv om de er reine?

Lenke til kommentar

Takker for godt svar.

 

Har ikke prøvd andre programmer annet enn et stillegående nattprogram (som tar 4 timer), da ble det reint, men 4 timer er lenge å vente på oppvasken.

 

- Saltkammer? Aldri hørt om.

- Bruker ikke glans- eller skyllemiddel. Aldri gjort det.

- Kan prøve andre vaskemidler. Pleier bare å ta første og beste jeg ser i butikken. Har ikke registrert forskjeller, men skal prøve å følge bedre med.

- Problemet er ikke matthet, men små flekker/smuler (som er lett å skrape vekk med neglen)

Lenke til kommentar

Enkelte maskiner har en elendig patent for å regulere vannivået i maskinen under vask. På min forrige, en Electrolux, måtte jeg demontere og rengjøre hele løsningen en gang i året. Dersom jeg ikke gjorde det, ble vannivået under vask etterhvert lavere og lavere, tilslutt "vasket" den nesten uten vann. Da ble det ikke spesielt rent (men det gikk veldig fort :-)

Lenke til kommentar

Jeg pleier å rense rotorene en gang i blant. Hvis man har mye kalk i vannet tetter de små hullene seg etterhvert.

 

På vår maskin, en Bosch, så løsner man den nederste armen bare ved å rykke den opp, mens den som sitter under den øverste kurven har en skrue som vris en halv omgang.

 

Kjører vanligvis hurtigprogram på lav temperatur, men velger et av programmene som har høyere temperatur med jevne mellomrom for å løse op fettrester og annet grums.

Lenke til kommentar

Bruker maskinen stort sett på autoprogram.

Skyller du av oppvasken og lar det stå lenge før du starter maskinen?

Autoprogram skal/bør bare brukes på "fersk" oppvask. Maskinen måler partikler i første skyllevann og velger temperatur og lengde på program etter det. Hvis oppvasken er delvis skylt og det har tørket inn vil maskinen finne lite partikler og velger ikke kraftig nok program til at det blir skikkelig rent.

Lenke til kommentar

Jeg skyller oppvasken, men lar den ikke stå lenge. Forklaringen din høres uansett ganske plausibel ut. Det eneste som er merkelig er jo at jeg har behandlet oppvasken likt hele veien, og det har fungert fint før.

 

Jeg har kjøpt nytt oppvaskmiddel nå, så skal få testet det. Tenker jeg prøver et annet program også. Om det ikke fungerer må jeg vel se om jeg finner flere filtre eller andre ting jeg hoppet over sist jeg rengjorde.

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Enkelte maskiner har en elendig patent for å regulere vannivået i maskinen under vask. På min forrige, en Electrolux, måtte jeg demontere og rengjøre hele løsningen en gang i året. Dersom jeg ikke gjorde det, ble vannivået under vask etterhvert lavere og lavere, tilslutt "vasket" den nesten uten vann. Da ble det ikke spesielt rent (men det gikk veldig fort :-)

 

Gammel tråd dette, men prøver likevel: Har dette på problemet på en Electrolux, så jeg skulle veldig gjerne hatt en liten beskrivelse av hva/hvordan du demonterte og rengjorde?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...