Gå til innhold

Fortjener vennegjengen min et julemåltid? :)


Anbefalte innlegg

Vi er en vennegjeng på rundt 24 år som ikke har hatt så mye tid til å kose oss sammen i julen, og jeg tenkte derfor at jeg kanskje skulle ta en helg og diske opp en litt sen julemiddag, og invitere dem på besøk.

Jeg tenker da å lage en mør of saftig svineribbe med vellykket sprøstekt svor (jeg har fått det til alle gangene i år :w00t: ), sammen med rødkål laget på hjemmelaget ripssaft, poteter og en saus laget på ribbekraften.

Jeg tenker at jeg også skal koke noe pinnekjøtt og lage kålrabistappe og servere alt samlet slik at folk velger det de vil ha. Jeg vil kalle det et skikkelig herremåltid.

 

 

Men så var det denne vennegjengen, da. De har noen veldig kjedelige matvaner, og jeg er derfor usikker på om jeg skal gidde å legge sjel i å servere dem noe som er så godt, fordi jeg vet rett og slett ikke om de har evnen til å faktisk nyte, og å sette pris på god mat.

Jeg trenger derfor dere til å bestemme om det blir et godt måltid på vennene mine, eller ikke. :)

 

 

For å beskrive matvanene deres kort, så kan det forklares slik.. Det mest avanserte de noen gang har laget er vel kanskje taco, mens det i hverdagen går mye i ting som er laget av hvetemel, poteter, sukker og salt. Han ene har f.eks ikke komfyr som fungerer, men det gjør tydeligvis ingenting, for jeg ser jo på han at det finnes visst fantastisk mye mat man kan tilberede bare ved hjelp av en mikrobølgeovn. Billys Pan Pizza og nudler ser ut til å være favoritter.

 

I fjor sommer inviterte jeg noen av de på hytten min, og jeg grillet blant annet noe grillribbe til alle. Inne hadde jeg kokt noe ris og en kremet kyllingsaus fra toro som skulle serveres sammen med ribben. Noen hadde også kjøpt med seg hamburgerbrød og de usunne ingrediensene man kan putte i den, blant annet mais og hamburgerdressing. Da maten var klar og folk forsynte seg av ribben, viste det seg at folk ikke var interessert i risen og sausen, istedet, ble det mais med hamburgerdressing på tallerkenen, som tilbehør til ribben. En av de hadde også ketchup på kjøttet. Jeg skal ikke påstå at måltidet var noe fabelaktig i utgangspunktet, men er jeg likevel forbauset over hvordan man kan maltraktere et måltid med å ødelegge det med ketchup, mais og hamburgerdressing på den måten. :nei2:

 

 

 

Så har vi noen andre av disse som er på slankeren. Det skal med en gang sies at ribbe og pinnekjøtt ikke akkurat er hverdagskost hvis man ønsker å holde kroppsformene i sjakk. Men det er en feil jeg synes mange av de som prøver å slanke seg gjør, og det er at de ikke kan fråtse seg skikkelig på noe usunt "en gang i blant", sålenge det daglige kostholdet ellers er bra. Jeg er derfor redd for at disse bare vil smake litt på maten, for så å gå fra bordet som noen unger som ikke vil spise opp. Hvis man ikke kan unne seg noe godt av og til, så tror jeg nok at mange av de som slanker seg tilslutt blir så lei av kaninforet at de sprekker, og havner tilbake på grandiosa og cola.

 

 

For ikke så lenge siden var jeg på byen med dem for å spise på restaurant. Jeg er glad i spennende mat, og jeg valgte derfor en rett jeg synes virket interessant. Men så var det de andre rundt bordet, da.. Hele gjengen valgte, av alle ting man kan bestille, å bestille HAMBURGERE. Herregud tenkte jeg bare. Hadde vi da bare skullet spise på McDonald's, Burger king, en kebabsjappe eller en bensinstasjon, så skulle jeg ikke ha klaget.

 

Ikke oppfatt meg som høy på pæren, men jeg må da strengt tatt si at når man reiser ut på restaurant, så kan man bare ikke ødelegge det hele med å kjøpe en HAMBURGER. Hamburger er godt det, men dette er nattmat man kjøper på fylla, eller hvis man ikke orker å lage middag en dag, og ikke noe man kjøper på en restaurant. Men alle har sin smak, og burgeren var sikkert fantastisk den. Men igjen.. jahhhh.. Gammel vane er vond å vende tenker jeg. Det hadde vært interessant å reise til f.eks Thailand med de, jeg lurer på om de i det hele tatt hadde kommet til å smake på all den fantastiske maten de har der, eller om det hadde vært rett bort til en kjedelig snackbar med hamburgere, pizza og kebab.

 

Jeg synes egentlig det er litt trist å se på resten av gjengen og matvanene deres. Tenk på all den gode maten de må gå glipp av i løpet av livet, livet som vi bare har en gang.

 

 

 

Så nå som dere har fått litt innsikt, så skal jeg også la dere avgjøre skjebnen til denne slappe gjengen. Hva tror dere? :) Er dette en gjeng som fortjener et julemåltid de ikke har smakt siden mamma laget det? Eller er det som jeg tenker at disse rett og slett ikke har evne til å nyte mat, og derfor ikke fortjener bedre?

 

Man kjøper da ikke en Lamborghini til en som ikke interesserer seg for biler, og man kjøper ikke en kraftig gaming-PC til en som ikke interesserer seg for dataspill. Lager man da et måltid til folk som ikke interesserer seg for mat? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke oppfatt meg som høy på pæren, men jeg må da strengt tatt si at når man reiser ut på restaurant, så kan man bare ikke ødelegge det hele med å kjøpe en HAMBURGER. Hamburger er godt det, men dette er nattmat man kjøper på fylla, eller hvis man ikke orker å lage middag en dag, og ikke noe man kjøper på en restaurant.

 

Har du prøvd å lage hjemmelagde hamburgere fra bunnen av? Da snakker jeg om å kverne entrecote, bake egne hamburgerbrød og lage egen dressing. Tror du kan få deg en overraskelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...