Gå til innhold

Rekruttteringsoffiser og vakt & sikring

Depp2506

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noe erfaring fra rekrutering og vakthold og sikring? Hva kreves for å komme inn til opptakene? Og eventuelt hvor mange søkere er det til begge "grenene" ?

Setter pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du egentlig? Har du lyst til å jobbe i avdeling for vakt og sikring? Jeg har ihvertfall aldri hørt om opptak til denne tjenesten, om det ikke har skjedd nytt etter at jeg dimmet i 2007.

Skrevet

Hva mener du egentlig? Har du lyst til å jobbe i avdeling for vakt og sikring? Jeg har ihvertfall aldri hørt om opptak til denne tjenesten, om det ikke har skjedd nytt etter at jeg dimmet i 2007.

Ja, jobbe innenfor det da. Leste at man skal søke FOS for å komme inn til vakt og sikring. Men finner ikke noe utdanningskrav og opptakskrav til det .. ?

Skrevet

Ja, jobbe innenfor det da. Leste at man skal søke FOS for å komme inn til vakt og sikring. Men finner ikke noe utdanningskrav og opptakskrav til det .. ?

Du trenger nok ikke det for å jobbe som vanlig vaktsoldat, men befalsutdanningen, utskrevet befalskurs innen vakt og sikring har kanskje FOS.

Skrevet (endret)

Edit:

Fikk ikke linken til å funke, men det du tenker på tror jeg heter utskrevet befalskurs - vakt og sikring (force protection) og er en del av luftforsvarets befalsskole.

Endret av ^Th0mas^
Skrevet

så man søker seg igjennom FOS eller fgtj? jeg er tjenestedyktig, men ikke innkalt i fredstid. så skal jeg søke på FOS ?

og pleier det å være mange søkere der? hørt at de fleste søker panser og 2.bn

Skrevet

så man søker seg igjennom FOS eller fgtj? jeg er tjenestedyktig, men ikke innkalt i fredstid. så skal jeg søke på FOS ?

Du forstår ikke helt.

Hvis du vil gå befalsskolen for V&S søker du luftforsvarets befalsskole på FOS, og velger linje for V&S.

Hvis du vil gå V&S i førstegangstjeneste må du bli kalt inn, deretter ønske deg til V&S under rekruttskolen. Dette gjelder for hær, sjø og luft.

Det er på så måte ingen egen avdeling som er V&S i hæren. Den enkelte bataljon i hver leir har sine egne soldater som driver V&S.

F.eks på Setermoen er det Artilleribataljonen som driver V&S. De soldatene har da blitt innkalt til Artilleribataljonen, og under rekruttskolen søkt seg til å drive med V&S.

Skrevet (endret)

så skal jeg søke på FOS ?

Hvis du søker Forsvarets Opptak og Seleksjon (FOS) sommer 2013 så åpner søknaden i Uke 2 og fristen går ut den 15 April. Dette gjør du via forsvaret.no sine sider.

I år var det 4-5000 søkere, 1600-1700 som møtte opp og ca 600-700 skoleplasser fordelt på all høyere utdanning i forsvaret.

Panser og 2.bn er en del av Hærens Befalsskole hvor det var ca 192 plasser i år. Pbn, 2.bn og HMKG var de vanskeligste å komme inn i pga. høy søkermasse, etterfulgt av GSV.

Endret av forsvaret2011
Skrevet
Du forstår ikke helt. Hvis du vil gå befalsskolen for V&S søker du luftforsvarets befalsskole på FOS, og velger linje for V&S. Hvis du vil gå V&S i førstegangstjeneste må du bli kalt inn, deretter ønske deg til V&S under rekruttskolen. Dette gjelder for hær, sjø og luft. Det er på så måte ingen egen avdeling som er V&S i hæren. Den enkelte bataljon i hver leir har sine egne soldater som driver V&S. F.eks på Setermoen er det Artilleribataljonen som driver V&S. De soldatene har da blitt innkalt til Artilleribataljonen, og under rekruttskolen søkt seg til å drive med V&S.

OJAA, da skjønner jeg. takk for god svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...