Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg skjønner ingenting


Misamisa

Anbefalte innlegg

Velger du selv hvilken innstilling du har?

Nei.

Du må være overbevist om at instillingen er riktig.

 

Dessuten høres taperinstillingen mer ut som depresjon.

Et mer reellt alternativ er at alternativ 1 er: Jeg sparer kreftene mine og unngår å påføre meg selv skade og håper at noen finner meg eller hører meg rope.

 

Passivitet skyldes som oftes en frykt for å gjøre tilstanden verre.

 

Ja, du velger akkurat hva du skal tenke. Hvis du vil ha det forferdelig så kan du tenke forferdelige tanker og du vil få det grusomt. Hvis du vil ha det fantastisk kan du tenke positive tanker og få det fint.

Innstilling velger du helt selv også.

 

 

Poenget med sammenligningen var at mange stopper å utvikle seg, de slutter å lære. De tror at de er så dårlige at det neste hinderet foran de er for stort og uoverkommelig. Så derfor gir de opp før de har prøvd.

Resultatet blir at de ikke får til de enkleste ting fordi de feilaktig tror disse tingene er vanskelige.

 

Tenk deg at de skal klatre over en mur som er 1 meter høy - det er lett. Men i hodet sitt hallusinerer de og ser en 4 meter høy mur som det er livsfarlig å prøve å forsere.

Dermed blir de forbigått av alle som prøvde seg på hinderet og tenkte "Jaja, jeg kan nå prøve iallefall".

 

 

Problemet er at mange undervurderer seg selv, og overvurderer vanskeligheten til utfordringer.

Tenk deg en person som nekter å krysse en elv i frykt av at elven er 1000 meter dyp. Og så en annen person som tenker "jeg ser hvor dypt det er, er den dypere enn 1 meter så krysser jeg ikke".

 

En person vinner, og en person taper, tror du det er personen som innbilte seg at det ikke var vits i å krysse elven siden den sikkert var for dyp, eller personen som bestemte seg for å se om det var grunt nok til å krysse elven som vinner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt urelevant, det er snakk om en taperinnstilling eller en vinnerinnstilling.

Gjett hvilken innstilling som gir best vinnersjanser?

 

Det er sånn at det er lett å tenke seg for noen som har hatt suksess og dermed får en litt selvgod holdning, nesten høyre politisk holdning til at deres egen suksess er deres egen fortjeneste og at andre sine problemer er andre sine feil. Egentlig er det er mye tilfeldigheter som avgjør hvem som har god flyt i livet, og hvem som ikke har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sånn at det er lett å tenke seg for noen som har hatt suksess og dermed får en litt selvgod holdning, nesten høyre politisk holdning til at deres egen suksess er deres egen fortjeneste og at andre sine problemer er andre sine feil. Egentlig er det er mye tilfeldigheter som avgjør hvem som har god flyt i livet, og hvem som ikke har det.

 

 

Tilfeldigheter?

 

Det er vel tilfeldigheter som avgjør om du må ta slankeoperasjon eller vinner gull i OL også da?

 

 

Ting som kosthold, trening, bestemmelse, motivasjon, arbeid, målbestemthet, erfaring, kompetanse, kunnskaper, dyktighet og lignende har sikkert ingen innvirkning. Helt enig med deg, det er jo bare flaks.

 

Tenk på de som har vunnet OL gull mange OL på rad, det er jo som å få syv rette i Lotto mange år på rad.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ifølge kontrakten (fødselsattesten) dine foreldre underskrev så tilhører du en stat, jeg går utifra den norske stat. Så det er ikke helt riktig at det er din kropp og at du kan gjøre hva du vil med den.

 

Den kontrakten er vel strengtatt ikke eksisterende, det er ingen stat som eier noen. Det enste fødselsatsen er for, er å bevis at du er født og oppvokst i et land, ikke at du "eies" av den. Dersom vi hadde vært eid av en stat, hadde det vært diktatur, fordi det er ingen som eier noen. En stat er også personer som står bak, et folk som står bak, så det er absolutt ikke tatt fra virkeligheten.

 

Jeg liker kutting. Det er jeg som bestemmer. Det er min kropp. Jeg trenger ikke hjelp for det. Sorry hvis jeg trigger noen.

 

Den linen der forstår jeg meg ikke på, du påstår at du ikke vil dø, men du kutter deg selv? Alle som kutter seg selv har et psykisk problem en må løse, at du vil skade deg selv er en annen måte å si at en trenger hjelp.

 

Som andre også har påpekt så er det de som er rundt deg som er bekymret over deg, det er derfor du er under behandling.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er det. Lett å ha en selvgod innstilling der en ikke har empati med andre sine problemer fordi en ikke forstår rekkevidden av hva det handler om.

 

Helt feil, å vinne gull i OL og bli verdensmester betyr å konkurrere mot mange andre mennesker som vil vinne like mye som du vil. Du må være dyktigere enn disse og jobbe hardere enn disse for å lykkes. Det er ikke 50/50 om du blir OL-atlet eller sofaslask, hvor mange sofaslasker har du sett som nesten tok medalje i OL? Ingen, for de som ikke klarer å ta medalje er godt trent og aktive.

 

 

Hvis du syntes jeg har en selvgod innstilling så sier det mer om deg. Jeg mener at alle kan bli litt flinkere og gjøre en litt bedre innsats, at vi undervurderer oss selv. Det er overraskende hva man kan få til ved å sette viljen til det.

 

Men joda, jeg har sikkert aldri hatt det vanskelig i livet mitt, jeg har sikkert aldri møtt på en utfordring, og det er sikkert derfor jeg ikke går rundt med selvmordstanker.

 

 

TheMightyUnknown, Hva tror du skjer om du lar være å betale skatt? Og hvorfor er det norske skattemyndigheter og ikke svenske eller russiske skattemyndigheter som kaster deg i fengsel? Og hvorfor må du betale selv om du flytter til et annet land? Og hvorfor får du ikke lov å kutte deg selv hvis du vil det?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hva vet vel du om at ingen av disse slaskene ikke hadde vært OL utøvere hvis de hadde hatt tilsvarende livsløp? Eller ville noen av OL utøverne vært OL utøvere vært det hvis de hadde måtte ha tilsvarende problemer som det disse slaskene hadde hatt? Litt større, omfattende omstendigheter, som er utenfor sin egen kontroll, det knekker de fleste. Det ødelegger innstillingen din, uansett hva den var til å begynne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vet vel du om at ingen av disse slaskene ikke hadde vært OL utøvere hvis de hadde hatt tilsvarende livsløp? Eller ville noen av OL utøverne vært OL utøvere vært det hvis de hadde måtte ha tilsvarende problemer som det disse slaskene hadde hatt? Litt større, omfattende omstendigheter, som er utenfor sin egen kontroll, det knekker de fleste. Det ødelegger innstillingen din, uansett hva den var til å begynne med.

 

Hva tror du er årsaken til at noen begår selvmord når de møter litt motgang, mens andre nekter å gi opp uansett hvor mye dritt som skjer og ender opp med rikdom og stor familie?

 

Hva tror du gjør at noen i krig gjemmer seg i et hjørne og griner mens andre løper rundt og redder liv?

 

Flaks det også eller?

 

Det du sier er at alle yter 100% hele tiden, ingen kan velge å yte litt ekstra eller å yte litt mindre enn andre. Det er ubegripelig at noen kan komme til en slik konklusjon.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror du er årsaken til at noen begår selvmord når de møter litt motgang, mens andre nekter å gi opp uansett hvor mye dritt som skjer og ender opp med rikdom og stor familie?

 

 

Kan være ulike omstendigheter under oppveksten. Ting som har vært utenfor kontroll i forhold til den som har vært utsatt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være ulike omstendigheter under oppveksten. Ting som har vært utenfor kontroll i forhold til den som har vært utsatt for det.

 

Aaaah.. Jeg skjønner, du har helt rett.

 

Du kan bare slutte på skolen, det er ikke vits i å gå der siden det er oppvekst-lotteriet som avgjør om du blir butikkmedarbeider eller kirurg.

Faktisk kan du bare slutte i jobben også, for om du har mye eller lite penger avhenger også av oppveksten.

Kjempegode råd til alle ungdommer dette! Nå slipper de å lure på hvorfor de mislykkes, de mislykkes fordi de ikke hadde en eksemplarisk oppvekst uten humper og nedturer.

 

 

Jeg burde ikke være overrasket, det er tross alt en grunn til at noen ikke klarer å knyte skolissene sine engang.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Ingen tvinger deg til å være der du er nå.

Det er ikke tilfeldigheter eller uflaks at du er hvor du er.

 

Det har vært ditt eget valg. Du har en fullstendig fri vilje og du kan gjøre NØYAKTIG hva du vil, og du velger å sitte der inne. Anders Breivik sitter i fengsel fordi han tenkte det ville være en god ide, ingen tvang han til å gjøre det han gjorde men han bestemte det selv.

 

 

Jeg syntes du er kjempeheldig som har kontroll over ditt eget liv og fri vilje, jeg hadde nok ikke giddet å velge å bruke livet mitt inne på en anstalt men hvis du syntes det er en grei ting så er det flott at du får muligheten til det. Du er en heldiggris med alle muligheter :)

 

Hva mener du? Selvfølgelig tvinger de meg når jeg tvangsinnlagt. Jeg kan ikke velge selv. Og Jeg kan ikke bare stikke. da kommer politiet etter meg.

Lenke til kommentar

Du kan bare slutte på skolen, det er ikke vits i å gå der siden det er oppvekst-lotteriet som avgjør om du blir butikkmedarbeider eller kirurg.

Faktisk kan du bare slutte i jobben også, for om du har mye eller lite penger avhenger også av oppveksten.

 

No må du gje deg. Du tok det han sa og drog det ut til det ekstreme slik at det var noko heilt anna enn det han meinte. Dette er debattering på lavt nivå.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Selvfølgelig tvinger de meg når jeg tvangsinnlagt. Jeg kan ikke velge selv. Og Jeg kan ikke bare stikke. da kommer politiet etter meg.

 

Du er der du er nå på grunn av dine valg.

Hvor lenge du blir værende der avhenger også av dine valg og frie vilje, hvis du vil kan du være der hele livet ditt.

 

No må du gje deg. Du tok det han sa og drog det ut til det ekstreme slik at det var noko heilt anna enn det han meinte. Dette er debattering på lavt nivå.

 

Nei, det var akkurat det han mente.

 

Han har et tankesett som han deler med mange som mislykkes og ikke får til ting, det dreier seg om å stikke hodet i sanden og nekte å ta ansvar for noe som helst. Alt er noen andre sin feil.

Kjører på glatt vei og mister veigrepet? Ikke hans feil at han kjører med sommerdekk, eller hadde for høy fart, neeeei det er vegvesenet sin feil som ikke har strødd godt nok på veiene. Resultatet blir at han ikke lærer noe av hendelsen og gjentar det samme hvert år - kjøre med sommerdekk og holde høy fart siden det i hans øyne ikke er hans feil at bilen mister veigrepet.

 

Dette står i sterk kontrakt med slik virkeligheten er, du kan velge å gjøre ting elendig eller du kan velge å gjøre ting bedre enn noen andre. Oppveksten din spiller generelt sett en nesten ubetydelig rolle.

 

De fleste som skylder på dårlig oppvekst har hatt en god oppvekst, og de ødelegger livet sitt på grunn av en vrangforestilling om at oppveksten deres var litt vanskelig. Så nei, det er ikke oppveksten som er problemet, det er stort sett svake mennesker som gir opp bare du ser på dem.

 

 

Bare for å ta ett eksempel, når jeg reiser med fly sitter jeg alltid bakerst. Hvis det flyet krasjer og noen overlever da vil jeg være blant de som overlever.

Dette er også grunnen til at jeg bruker setebeltet i bil og sjekker rømningsveier når jeg er ombord i skip og på hoteller.

En jeg kjenner har en annen holdning, bruker ikke setebeltet i bil eller hjelm når han sykler eller noe. Vandrer rundt i slummen i fattige strøk rundtom i verden. "Det som skjer det skjer" - han mener at hvis hans tid er ute da stryker han med samme hva han gjør eller hvor mange setebelter han har på seg.

 

Krasjer meg og han i bilen så er det mer sannsynlig at jeg overlever enn at han gjør det.

Det kan jo være at han har rett men det er bedre å være på den sikre siden, enn å risikere livet og helsen for noe man TROR.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...