Gå til innhold

VAB og jobbmuligheter


ENY

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Under samtalen med offiseren på sesjon del 2, ble det gjort rede for at jeg skulle ta en fem-årig mastergrad i rettsvitenskap, for deretter å tjenestegjøre i militæret som vernepliktig akademisk befal mot at jeg slapp førstegangstjenesten etter videregående. Dette gjorde meg nysgjerrig.

 

Hvordan kommer denne avgjørelsen til å påvirke yrkeskarrieren min? Slik jeg har forstått det, så kan jo yrkesrelatert arbeid aldri skade, men hvor mye bedre stiller jeg egentlig med slik erfaring i baklommen om jeg etterpå skulle søkt praksis som advokatfullmektig? Jeg hadde jo egentlig lyst til å ta noen andre fag i økonomi under/etter jussen. Er det mulighet for å ta noen fag under førstegangstjenesten?

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såkalt vernepliktig akademisk befal er en ordning for personer som har mastergrad i visse kategorier, herunder rettsvitenskap. Man kan ikke ha avtjent førstegangstjenesten tidligere.

 

Så vidt jeg vet så slipper en stor andel førstegangstjenesten i disse dager, mot tidligere da nesten alle ble kalt inn.

 

Den store forskjellen som VAB er at man får en offisersgrad. Man starter som fenrik, og blir forfremmet til løytnant når offiserskurset på 5 uker er ferdig.

 

Regner med at forsvaret har en del tjenesteområder som er interessante for en som er nyutdannet.

 

På en annen side så er minst 5 år frem i tid en veldig lang tid. Når jeg var ferdig utdannet hadde jeg samboer og nettopp fått barn nr. 2. Det ville vært svært tungvindt å tjenestegjøre i grønt etter endt utdannelse. Så jeg var vel egentlig glad for at jeg gjorde ferdig den biten før jeg startet på studiene. Dessuten får man tilleggspoeng for førstegangstjenesten hvis det skulle være aktuelt.

 

Med andre ord blir det en helhetsvurdering der du må ta hensyn til fordeler og ulemper ved begge deler. Skjønner godt at det er fristende å avtjene verneplikten som løytnant istedetfor menig.

Lenke til kommentar

På en annen side så er minst 5 år frem i tid en veldig lang tid. Når jeg var ferdig utdannet hadde jeg samboer og nettopp fått barn nr. 2. Det ville vært svært tungvindt å tjenestegjøre i grønt etter endt utdannelse. Så jeg var vel egentlig glad for at jeg gjorde ferdig den biten før jeg startet på studiene. Dessuten får man tilleggspoeng for førstegangstjenesten hvis det skulle være aktuelt.

 

Med andre ord blir det en helhetsvurdering der du må ta hensyn til fordeler og ulemper ved begge deler. Skjønner godt at det er fristende å avtjene verneplikten som løytnant istedetfor menig.

 

Takker for svar!

 

Nå har det seg sånn at vi ble enige om at jeg skulle inn som vernepliktig akademisk befal, dersom jeg tok en mastergrad i rettsvitenskap. Jeg må derfor gå ut ifra at dette er noe som kommer til å skje, og har ingen frihet til å velge om jeg skal/skal ikke inn. Nylig fikk jeg også brevet som tilsa at jeg ikke ville bli innkalt til førstegangstjeneste med mindre jeg tok en mastergrad (til tross for at jeg er tjenestedyktig).

 

La meg gjenta problemstillingen:

"Hvordan kommer denne avgjørelsen til å påvirke yrkeskarrieren min? Slik jeg har forstått det, så kan jo yrkesrelatert arbeid aldri skade, men hvor mye bedre stiller jeg egentlig med slik erfaring i baklommen om jeg etterpå skulle søkt praksis som advokatfullmektig? Jeg hadde jo egentlig lyst til å ta noen andre fag i økonomi under/etter jussen. Er det mulighet for å ta noen fag under førstegangstjenesten?"

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Jurister har ikke vært VAB'er lenge nok (ordningen har bare eksistert for jurister siden 2009-2010) til å kunne si noe håndfast om hvilke konsekvenser det får for karrieren din.

 

Hvor mye bedre du stiller i en søknadsprosess som advokatfullmektig kommer an på hva du ønsker å jobbe med. Fullmektig hos Generaladvokaten? Klart pluss med erfaring som militærjurist. Fullmektig i politiet? Klart pluss med erfaring som militærjurist hos Militærpolitiet. Forretningsadvokat? Nja.

 

Du kan ta fag under førstegangstjenesten som VAB, men siden du har plikt til å ta tjeneste der Forsvaret måtte ha behov for deg kan en studiesituasjon være litt vanskelig å kombinere med førstegangstjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ta fag under førstegangstjenesten som VAB, men siden du har plikt til å ta tjeneste der Forsvaret måtte ha behov for deg kan en studiesituasjon være litt vanskelig å kombinere med førstegangstjeneste.

 

Finnes det andre måter for hvordan jeg kan tilegne meg kompetanse innen økonomi? Hvordan løser jurister den delen? Kan jeg presse inn et årstudium mens jeg tar masteren?

 

Takker for svar :)

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Du kan skaffe økonomikompetanse før master/VAB, eller etter. Det er nok det mest praktiske. Jeg tok et årsstudium i økonomi før jeg begynte på jus.

 

Skal du ta det sammen med mastergraden bør du ta det under første, annen, og/eller femte avdeling. Tredje og fjerde er tradisjonelt sett de avdelingene studentene føler tyngst. Du får en viss anledning til å se nærmere på økonomi hvis du plukker rettsøkonomi som valgfag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...