Gå til innhold

Lodde ledning fast i pinne på hovedkort. Hva trenger man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bruker vanlighvis å være flussmiddel i loddetinnet, men det gjør jobben mye enklere om man påfører ekstra flussmiddel der man skal lodde. Dette er spesielt kjekt når det kommer til små ting som overflate monterte komponenter der pinnene er veldig nært hverandre.

 

Skjønner. Jeg antar det er veldig viktig at middelet man bruker derfor ikke kommer i kontakt med de andre pinnene og danner en slags bro?

Lenke til kommentar

Ser ut som SMD komponenter for meg, så bør holde under 300grader. Har ødelagt en del chipper med for høg temperatur, om du går over er det ein risk man sjølv må vurdere(veit lite om kva dei chippene der tåler). Det du kan gjere er å bare dra ut kontakta til loddebolten din og finne en ca måte å måle tempen på spissen. Koster ikkje allverden for temp loddebolter om du har tenkt å modde fleire ting.

Lenke til kommentar

Ser ut som SMD komponenter for meg, så bør holde under 300grader. Har ødelagt en del chipper med for høg temperatur, om du går over er det ein risk man sjølv må vurdere(veit lite om kva dei chippene der tåler). Det du kan gjere er å bare dra ut kontakta til loddebolten din og finne en ca måte å måle tempen på spissen. Koster ikkje allverden for temp loddebolter om du har tenkt å modde fleire ting.

 

Neida, er bare disse fire ledningene jeg skal feste til hovedkortet, så håpet å slippe å legge så mye i det. Under 300grader sier du, hva vil det tilsvare i wattstyrke om jeg fikser en loddebolt uten temperaturstyring?

Lenke til kommentar

Hmm det du kan prøve på, er når du har litt loddetinn på ledningen å bare varme opp metallet på ledningen slik loddetinnet smitter over på beinet til SMD komponentene. På den måten vil ikkje du berøre dei svakere komponentene, men det krever at du har litt lenger avisolerte ledninger, slik at du får varmet opp bak på loddetinnet(kan være lurt at det er flussmidla chipbein eller komponentbein).

 

Veit ikkje heilt kva det tilsvarer i watt, veit bare slike loddebolter har rundt 30-50w styrke med ihvertfall nært 500grader. Men ved å bare la den være uten strøm i nokre minutt burde halvere varmen kjappt.

Lenke til kommentar

Ikke prøv å gamble med å dra ut strømmen til en uregulert loddebolt for å få riktig temperatur. Idét du begynner å lodde vil masse ekstra varme gå med til å smelte loddetinn og varme opp punktene. Blir temperaturen da for lav har du stor sjanse for å varmeskade komponentene siden du vil bruke lang tid på å få smelta tinnet ordentlig.

 

Da er det bedre å bruke for høy temperatur og heller lodde så fort som mulig. Selv lodder jeg alltid på rundt 400 grader. Da får man gjort jobben raskere og varmen får mindre tid til å spre seg i komponentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det holder med 25W. Loddetinn har du her: http://www.clasohlso...inn/Pr309565000

Hold tinnet mellom tenna så har du full kontroll. Jeg har loddet elektronikk på den måten i 50 år.

 

Er ikke så lurt å putte bly i munnen, er jo tross alt giftig. Er vel strengt talt ingenting i loddetinn som ikke er farlig for kroppen i større eller mindre grad.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Hehe skal være ærlig å seie at eg har ein sånn liggende i ei skuff her. Ser på det som tap og måtte ta i bruk denne, men kan ikkje fornekte alderen sin for alltid;). Finnest meir skikkeleg verktøy enn det der, men har ikkje funnet det på vanlige butikker. Sjølv ikkje på Elfa nettbutikken, tips gjerne om noken kjenner til bedre hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...