Gå til innhold

Vestlige verdier


Anbefalte innlegg

 

Vesten(England, Frankrike, Protugal og Spania) har okkupert tilnærmet hele verden. Det er ikke noe annet enn selvbedrag å tro at dette ikke har påvirket disse landene. Og det er også for naivt å tro at linkene til disse "koloniene" har blitt hvisket ut.

 

Fordyp deg innenfor et eller annet som har med utenlandspolitikk å gjøre, så finner du fort ut at det du sier bare er tull.

 

Finn frem et kart. Finn så frem en oversikt over brutto nasjonalprodukt. Ranger land etter graden av kolonisering og BNP i dag.

 

Voila... vestlige verdier fører til sosial, politisk og økonomisk fremgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn frem et kart. Finn så frem en oversikt over brutto nasjonalprodukt. Ranger land etter graden av kolonisering og BNP i dag.

 

Voila... vestlige verdier fører til sosial, politisk og økonomisk fremgang.

 

Nummer 1: BNP er unøyaktig måte å måle velstand på. HDI (Human Development Index) er en mye mer nøyaktig måte, ettersom det måler velferd per innbygger. Hvordan godene er fordelt er også relevant.

 

Nummer 2: Hele Afrika har vært kolonisert av vestlige makter, her er HDI dårligst i hele verden. India har heller ikke en imponerende HDI.

 

Er HDI noe nytt for deg, så les her: http://no.wikipedia.org/wiki/HDI

 

Se også: http://en.wikipedia....ty-adjusted_HDI

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Finn frem et kart. Finn så frem en oversikt over brutto nasjonalprodukt. Ranger land etter graden av kolonisering og BNP i dag.

 

Voila... vestlige verdier fører til sosial, politisk og økonomisk fremgang.

Øh, hva er sosial fremgang for noe? Dersom vestlige verdier gir sosial fremgang, så er definisjonsskaperne sosialt tilbakestående. Det er ikke sosial fremgang å voldta andre. Det er derimot sosialt gunstig for dem, fordi det gir dem en mulighet til å dominere andre.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan du da vel klare på egenhånd? Det er forskjell på å lære et barn konsekvensene av sine handlinger, og det å fortelle et voksent menneske hva han skal gjøre og ikke gjøre.

 

Voksne mennesker kan være som små barn, og trenger videre modning og oppdragelse. Men hvis individet gjør seg helt uavhengig av felleskapet, og dyrker eremittilværelsen, kan det stemme at de kan klare å oppdra seg selv nok.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jupps, er nettopp det du skriver her som er så viktig: Jeg tror den fremste årsaken til at man lener seg sånn på moralen, er at man aldri har blitt utfordret til noe annet. Jo mer selvstendig og ansvarlig du blir tvunget til å være, jo mer selvstendig og ansvarlig vil du også bli. Derfor har for eksempel velferdsstaten flere skadelige elementer enn vi liker å tro (selv om ikke dette nødvendigvis har så mye med moral å gjøre, da).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jupps, er nettopp det du skriver her som er så viktig: Jeg tror den fremste årsaken til at man lener seg sånn på moralen, er at man aldri har blitt utfordret til noe annet. Jo mer selvstendig og ansvarlig du blir tvunget til å være, jo mer selvstendig og ansvarlig vil du også bli. Derfor har for eksempel velferdsstaten flere skadelige elementer enn vi liker å tro (selv om ikke dette nødvendigvis har så mye med moral å gjøre, da).

 

Hvis man vil være 100% etisk i all sin framferd og tanke, må man trekke seg helt bort fra det samfunnet som korrumperer renheten i en selv. Og, hvem klarer det kunststykket ... - jeg kjenner noen munker som sier de får det til, men de lever et liv som mangler alt av verdslige gleder, og dermed er det nesten umulig for en ukyndig å oppnå lykken på den måten.

 

Så hvis du ikke klarer å leve på den måten, må du forholde deg til at du også er en del av samme problem - nemlig å fore den samfunnskverna som belønner individet alt etter hvilken del av kverna du er satt til å betjene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes det ikke skal bli sharia lover for jeg vil ikke følge muslisme lover her i Norge.

Hvorfor synes du egentlig det?? Er ikke de norsk lovene bra nok for deg?

 

Sharia er vel ikke et statisk system, men heller ett overordnet rammeverk for en etisk og moralsk sunn framferd og tanke. Og at påbud blir tilpasset tid og sted - eller har jeg misforstått?

 

Selv fikk jeg innført ett par gode shariaregler på jobben, og det var ingen av de norske som syntes det var beklagelig.

 

:)

Lenke til kommentar

Sharia er vel ikke et statisk system, men heller ett overordnet rammeverk for en etisk og moralsk sunn framferd og tanke. Og at påbud blir tilpasset tid og sted - eller har jeg misforstått?

 

Selv fikk jeg innført ett par gode shariaregler på jobben, og det var ingen av de norske som syntes det var beklagelig.

 

:)

 

Hvilke regler da?

Vil helst ikke bli tvingt til å gå med burka eller gifte meg med fettrene mine LOL

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvilke regler da?

Vil helst ikke bli tvingt til å gå med burka eller gifte meg med fettrene mine LOL

 

Det handlet om helt enkle regler for personlig hygiene og "bordskikk"

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har de bedre hygiene enn oss? Åssen?

 

Jeg vet ikke om alle de, har bedre rutiner enn oss - men hos oss konkret, var det litt forbedringer å hente, ja. Det det gjaldt var litt større oppmekrsomhet på det som skjer i nuet og det å følge rutinene helt ut. Det vil si, ikke gjøre tingene halveis, noe jeg tror at vi i vesten (oss rike) ikke bestandig er så nøye med, fordi vi er så opptatte med å la oss forlyste av ett sammfunnsmaskineri som er satt til produksjon av lettvintheter og annen overfladisk underholdning, som bare gjør oss late i kropp og sjelen.

 

Denne artikkelen synes jeg passer godt inn:

 

Den største nyheten er en suite i megaklassen med det smekre navnet «Reflection suite».

Høyt hevet over skipsbrua kan du stå utenfor skipssiden og dusje.

 

;)

 

jeg var så lei meg fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe meg de nye fine håndsydde italienske designerskoene, men det var helt til jeg traff en mann som manglet begge beina ...

Lenke til kommentar

Hvis man vil være 100% etisk i all sin framferd og tanke, må man trekke seg helt bort fra det samfunnet som korrumperer renheten i en selv. Og, hvem klarer det kunststykket ... - jeg kjenner noen munker som sier de får det til, men de lever et liv som mangler alt av verdslige gleder, og dermed er det nesten umulig for en ukyndig å oppnå lykken på den måten.

Jeg vet ikke helt hva du legger i "100% etisk", men jeg tror ikke det er noen behov for å distansere seg fra samfunnet selv om man anser moral som ubetinget subjektivt. Det handler bare om å veie situasjoner opp mot hverandre på grunnlag av personlig vinning. Det kan neppe sammenlignes med munkene du snakker om. Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet ikke helt hva du legger i "100% etisk", men jeg tror ikke det er noen behov for å distansere seg fra samfunnet selv om man anser moral som ubetinget subjektivt. Det handler bare om å veie situasjoner opp mot hverandre på grunnlag av personlig vinning. Det kan neppe sammenlignes med munkene du snakker om.

 

Men 100% etisk, mener jeg 100% altruistisk, og ikke legge noen byrder til andres skuldre, for egen lykke. Moralen i dette er at skal du søke og finne lykken i den vanlige verden, er det betinget av hvilket utgangspunkt du har fått ved fødselen, og at du er villig til å ødelegge for andres mulighter for lykke. Altså, ett bedragersk spill. Er du en av de heldige vil du nok klare å hele tiden kjøpe deg litt ekstra tid, men kommer du til et punkt hvor du må granskle dine verdier og motiver, så vil du nok se at du har vært på feil spor, og den lykken du fant, er av den overfladiske sorten, som gavner lystsenteret ditt, men gav ellers ingen åndelig fremgang.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Men 100% etisk, mener jeg 100% altruistisk, og ikke legge noen byrder til andres skuldre, for egen lykke. Moralen i dette er at skal du søke og finne lykken i den vanlige verden, er det betinget av hvilket utgangspunkt du har fått ved fødselen, og at du er villig til å ødelegge for andres mulighter for lykke. Altså, ett bedragersk spill. Er du en av de heldige vil du nok klare å hele tiden kjøpe deg litt ekstra tid, men kommer du til et punkt hvor du må granskle dine verdier og motiver, så vil du nok se at du har vært på feil spor, og den lykken du fant, er av den overfladiske sorten, som gavner lystsenteret ditt, men gav ellers ingen åndelig fremgang.

 

Åndelig fremgang? Du prater på grensen til svada, og jeg lukter at du helt ikke har oversikt over hva du diskuterer. Men jeg skal prøve å se forbi det.

 

Det er svært få mennesker som blir lykkelig av å bedra andre, så jeg tror ikke dette hadde blitt et problem. Det er derimot mange mennesker som bedrar hverandre når man ikke har tilstrekkelig informasjon, pengeproblemer, føler at man ikke passer inn, føler at man ikke blir hørt, osv. Og vet du hva? Alt dette kan du finne dypt gravert i vårt samfunn. Vi har bygd opp noe som ser ut som gull på oversiden, men i virkligheten er det ikke noe annet enn drit. Dette er med på degenerere oss som mennesker, og et atskillig bedre alternativ hadde vært å bare gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Åndelig fremgang? Du prater på grensen til svada, og jeg lukter at du helt ikke har oversikt over hva du diskuterer. Men jeg skal prøve å se forbi det.

Men

Det er svært få mennesker som blir lykkelig av å bedra andre, så jeg tror ikke dette hadde blitt et problem. Det er derimot mange mennesker som bedrar hverandre når man ikke har tilstrekkelig informasjon, pengeproblemer, føler at man ikke passer inn, føler at man ikke blir hørt, osv. Og vet du hva? Alt dette kan du finne dypt gravert i vårt samfunn. Vi har bygd opp noe som ser ut som gull på oversiden, men i virkligheten er det ikke noe annet enn drit. Dette er med på degenerere oss som mennesker, og et atskillig bedre alternativ hadde vært å bare gjøre som man vil.

Hvis du mistenker meg for å ikke vite hva jeg snakker om, tror jeg den mest fornuftige måten å avklare det på, vil våre på komme med noen kløktig kontrollspørsmål, fremfor å avfeie ting du ikke skjønner deg på med din egen svada.

Lenke til kommentar

Hvis du mistenker meg for å ikke vite hva jeg snakker om, tror jeg den mest fornuftige måten å avklare det på, vil våre på komme med noen kløktig kontrollspørsmål, fremfor å avfeie ting du ikke skjønner deg på med din egen svada.

Okey, bli fornærma du =) Jeg skal henrette meg etter deg, ettersom du tydeligvis ikke kan forklare din egen sak uten at noen spør deg direkte.

-Forklar hva du mener med åndelig fremgang?

-Hvor har Lime Canes sagt at han ønsker kun å søke lykke?

-Hvordan mener du at åndelig fremgang er viktig for andre? Har du definert livet og hva man bør gjøre i det?

 

Jeg legger til at grunnen jeg sa at du snakker svada er fordi du prater om 100% etisk/ 100% altruistisk helt uten kontekst, det virker som du har misforstått hva trådstarter prøver å si her.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

 

 

Demokratenes valgkampstrategi var derfor å dytte flest mulig fakta og argumenter på folk i den tro at bare man gir folk den objektive sannheten, så vil meningene følge etter. Men dermed ga demokratene hele den emosjonelle og intuitive delen av menneskehjernen til republikanerne og media, hevdet Lakoff.

 

 

 

Og jeg som syns at all politikk allerede handler om---> null fornuft og bare følelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...