Gå til innhold

[Løst] i7 920 temperatur ustabil og CPU Fan kobling


Anbefalte innlegg

Edit3: Problemet er nå løst. Jeg fikk ikke installert den nye kjøleren, men det viste seg at stock viften var ikke riktig installert, er ikke sikker på hvordan jeg klarte det til slut, men alle pins ble endelig satt på ordentlig.

Jeg har nå følgende temperatur: Under 30C på idle, rundt 30C når jeg er på nettet/ser på film, max 55C under spilling, og max 71C med en halv time testing gjennom Prime 95 stress testing.

 

God jul folkens!

Edit1: Dette ble litt mye skriving..

Edit2: Jeg leste i en annen tråd at noen anbefalt å dytte kjøleren nærmere CPUn mens den er på, for å se om temperaturen går ned, er virkelig dette noe lurt å gjøre mens maskinen er på?

Jeg trodde det skulle bli litt gaming på meg i romjula, spesielt med tanke på Winter Steam Sale, men dessverre er CPU temperaturene ustabil. Prosessoreren er i7 920, 2.67GHz, aldri klokket den og er nesten 4 år gammel.

Hele oppsettet:

 

Intel Core i7 i7-920 (2,67GHz)

Gigabyte 6950 OC 1GB

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Asus P6T Deluxe

Antec Twelve Hundred Gaming Case

Dell UltraSharp 2408WFP 24" 1920x1200

 

 

Forrige torsdag frøs et spill, jeg mistenkte at det kunne ha vært noe galt med prosessoreren eller skjermkortet. Så jeg startet core temp, og der sto det at de forskjellige kjernene var på 93-96 Celsius.

Skjermkortet var på litt over 50C, som den pleier å være.

 

Min første tanke var at det var på tide med ny kjølepasta (8 måneder siden sist), så jeg tok av kjøleren, smørte på litt kjølepasta, spredde det ved å installere kjøleren på. Jeg brukte ganske lang tid på å installere kjøleren, denne stock kjøleren er ganske vanskelig å installere (iallefall for meg som er noob :( ).

 

Jeg mistenker sterkt at jeg ikke klarte å sette på den ordentlig, fordi den er forsatt ustabil på høy load, men under internet browsing, se på filmer/tv serier og sånt holder kjerne seg på 45-55C. Når jeg starter maskinen, så ser jeg under BIOS at CPUn holder seg på 35-36, og hovedkortet er noe lavere enn dette. Skjermkortet holder seg også normalt under all slags bruk. Kan jeg da gå utifra at det er ikke temperatur problemet i kabinettet og rommet mitt?

 

Siden jeg ikke var sikker på hva som var problemet, tok jeg fra hverandre maskinen, jeg tok hovedkortet ut, for å gjøre det litt enklere for meg å installere kjøleren. Noe det var, men jeg la merke til at "pins" til kjøleren var ikke rette, så det var forsatt veldig vanskelig å sette på ordentlig.

(Jeg satte på ny kjølerpasta her også, etter å ha fjernet den gamle).

 

Jeg prøvde å være ekstra forsiktig, men klarte dessverre å ødelegge "holdebiten" (har ingen anelse hva det kalles, beklager) på CPU Fan koblingen på hovedkortet. Dette gjør at CPUn sin kjøler/vifte ikke starter når maskinen er på (jeg kan forsatt koble på med 4 pins, men den fungerer ikke). Så jeg måtte benytte meg av PWR Fan, da er viften på 100% (ifølge nettkilder, jeg har ikke sjekket dette selv på maskinen min). Dette gir meg et annet problem, når jeg starter maskinen, må jeg trykke på F1 for å ignorere CPU Fan error beskjeden (bare irriterende, ikke et stort problem for meg egentlig)

 

Jeg dessverre endte med samme resultat, helt greie temperaturer under idle, men ikke stabilt under spilling. Jeg testet Borderlands 2 i windowed mode, temperatureren holder seg under 80C i ca 5 min, så passer den 80C og går helt opptil 93C. Jeg testet med prime95, men måtte avbryte den fort, temperaturen steg til 99C på et par sekunder.

 

Jeg har en kamerat som skal prøve å hjelpe meg å installere den (han har mye mer erfaring enn meg), og er til og med villig til å gi meg en tredjeparts kjøler. Jeg tror det var en V8 Cooler Master.

Den virker litt stor, men jeg skal ha plass til den i kabinettet mitt.

 

Har dere noen tips til oss før vi begynner å prøve fikse problemene mine? Jeg har dessverre ikke mye erfaring med sånt, men etter noen google søk, virker det som riktig installering av kjøleren er mye viktigere enn kjølepastan. Så jeg tror jeg tester den nye kjøleren med engang, ettersom stock kjøleren er veldig vanskelig å installere.

For å summere, jeg har problemer med temperaturene til CPUn under Load og CPU Fan tilkoblingen, hvor jeg må bruke en power fan tilkobling (den har kun 3 pin).

Endret av amir90 waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du stock-viften? Det er ikke så smart. Kjølere fra Intel har elendige kjøleegenskaper og blir med tiden gradvis dårligere.

 

Du bør tenke på å investere i en annen kjøleløsning, spesielt siden du har en eldre Core i7. De har en tendens til å bli en del varmere enn de moderne prosessorene. Når du først skal investere i et nytt kjølesystem kan du like godt investere i noe skikkelig. Vannkjøling er anbefalt, spesielt for prosessoren din.

 

Som nevnt over bør du også sjekke om du har påført kjølepastaen riktig.

 

Og nei, jeg ville ikke forsøkt å endre på kjølerens posisjon mens systemet kjører. Det kan gi resultater, men det kan gå galt på mange forskjellige måter.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Prøv med den andre kjøleren og post resultat her.

 

Jeg regner med du fjernet gammel kjølepasta med cleanser før du la på ny? Dette gjelder både CPUen og undersiden av kjøleren.

Skal gjøre det, blir på onsdag eller torsdag :)

Bruker du stock-viften? Det er ikke så smart. Kjølere fra Intel har elendige kjøleegenskaper og blir med tiden gradvis dårligere.

 

Du bør tenke på å investere i en annen kjøleløsning, spesielt siden du har en eldre Core i7. De har en tendens til å bli en del varmere enn de moderne prosessorene. Når du først skal investere i et nytt kjølesystem kan du like godt investere i noe skikkelig. Vannkjøling er anbefalt, spesielt for prosessoren din.

 

Som nevnt over bør du også sjekke om du har påført kjølepastaen riktig.

 

Og nei, jeg ville ikke forsøkt å endre på kjølerens posisjon mens systemet kjører. Det kan gi resultater, men det kan gå galt på mange forskjellige måter.

Da satser jeg på V8 Cooler Master fungerer og gjør jobben, tror ikke jeg er interessert i å bruke mye penger på dette akkurat nå.

 

Jeg fjernet den gamle kjøppasta fra både kjøleren og og prosessoreren, så det skal ikke være rester igjen :)

Om jeg har brukt riktig teknikk eller ikke, er jeg i tvil. Jeg valgte å smøre på en liten klump i midten og la plasseringen av kjøleren smøre det naturlig jevnt over prosessoren.

 

Men det er virkelig synd at jeg dreit med CPU fan koblingen, irriterende med den erroren hver gang jeg slå på maskinen :/

Lenke til kommentar

Bruker du stock-viften? Det er ikke så smart. Kjølere fra Intel har elendige kjøleegenskaper og blir med tiden gradvis dårligere.

 

Du bør tenke på å investere i en annen kjøleløsning, spesielt siden du har en eldre Core i7. De har en tendens til å bli en del varmere enn de moderne prosessorene. Når du først skal investere i et nytt kjølesystem kan du like godt investere i noe skikkelig. Vannkjøling er anbefalt, spesielt for prosessoren din.

Stock-kjøleren blir da ikke dårligere med tiden?

Det er festemekanismen som er problemet, det er fordi Intel har valgt å bruke myk plast framfor bakplate og skruer.

 

Vannkjøling er en hobby og kan ikke anbefales med mindre trådstarter selv spør om hvordan h*n kan begynne med det, med mindre du mener H100i kan klassifiseres som vannkjøling da.

Skal gjøre det, blir på onsdag eller torsdag :)

 

Da satser jeg på V8 Cooler Master fungerer og gjør jobben, tror ikke jeg er interessert i å bruke mye penger på dette akkurat nå.

 

Jeg fjernet den gamle kjøppasta fra både kjøleren og og prosessoreren, så det skal ikke være rester igjen :)

Om jeg har brukt riktig teknikk eller ikke, er jeg i tvil. Jeg valgte å smøre på en liten klump i midten og la plasseringen av kjøleren smøre det naturlig jevnt over prosessoren.

 

Men det er virkelig synd at jeg dreit med CPU fan koblingen, irriterende med den erroren hver gang jeg slå på maskinen :/

Tipper en CM V8 vil funke knallbra for din i7-920, du vil sikkert kunne kjøre en grei overklokk også uten problem.

Høres ut som du har brukt en fin måte å påføre termisk pasta også ja :)

Problemet med CPU Fan kan oftest fikses ved å gå inn i BIOS, finne frem til hastighetsmåleren for CPU Fan og sette denne til "Ignore."

Lenke til kommentar

Stock-kjøleren blir da ikke dårligere med tiden?

Det er festemekanismen som er problemet, det er fordi Intel har valgt å bruke myk plast framfor bakplate og skruer.

 

Vannkjøling er en hobby og kan ikke anbefales med mindre trådstarter selv spør om hvordan h*n kan begynne med det, med mindre du mener H100i kan klassifiseres som vannkjøling da.

 

Tipper en CM V8 vil funke knallbra for din i7-920, du vil sikkert kunne kjøre en grei overklokk også uten problem.

Høres ut som du har brukt en fin måte å påføre termisk pasta også ja :)

Problemet med CPU Fan kan oftest fikses ved å gå inn i BIOS, finne frem til hastighetsmåleren for CPU Fan og sette denne til "Ignore."

Tror du det er mulig jeg kan overklokke bare litt uten å røre Volt? Jeg vil ikke klokke for å så påvirke min strømforsyning (skal skifte om et år, det er en corsair 750W) sin livstid.

CPU fan problemet ble fikset nå, nå blir jeg iallefall ikke irritert :)

 

Hvis jeg har forstått riktig, V8 Cool master må kobles med en 4 pin kobling på hovedkortet, akkurat som stock kjøleren, men ettersom den har en egen knapp som kan plasser bak i maskinen, vil den overstride hovedkortet sin instilling på power fan om at den skal alltid være på 100% viftehastighet?

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg fikk takk i den nye kjøleren, men han ga meg feil bakplate og plateholder på kjøleren, så jeg måtte prøve med stock kjøleren igjen.

Jeg smørte på ny kjølepasta (etter å ha fjernet den gamle), men ikke mye kom ut av tuben, så egentlig hadde jeg tenkt med å vente til jeg fikk kjøpt mer, men jeg tok sjansen likevel.

På idle, så holder den seg på under 30C, jeg har aldri sett så lav temperatur. Men så har jeg heller ikke fulgt med på prosessor temperatur i mer enn 1 år. Kanskje den var sånn da jeg fikk maskinen helt ny.

 

Skal teste, med et spill nå. Kryss fingrene og be for meg.

Jeg skal også bruke et annet temperatur målingsprogram, i tilfelle Core Temp måler feil.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...