Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei pusær! Jeg har installert Xubuntu nylig, og klarer ikke å bytte lysstyrke. Heller ikke gjennom terminal, med xdotool, da henger tastaturet deg. (Det blir dimmet, men tastaturet fryser) Sååå, kan noen hjelpe meg? (Har googlet mye, så ikke kom her å si "google det"! :p )

(fn + f12 = Lyd opp og lysstyrke opp, har ingen lysstyrke ned knapp, trenger litt hjelp! <3 )

Endret av iFire
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert xfce-power-manager(-settings) ? Jeg husker ikke om det er default, men den inneholder instillinger for lysstyrke. Autodim, dim med keys eller dim ved å bruke en plugin. Akkurat denne har jeg ikke testet selv, så vet ikke om den kanskje er default på Xubuntu heller.

 

Evt. kan du titte på denne tråden, da spesielt det som er nederst. Mest for å sjekke om driverne funker. Hvis det funker så skal det være mulig å bruke XFCE-PM (power manager).

xbacklight -set 50

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan først og fremst nevne at xdotool ikke kommer til å hjelpe deg her, og om det forårsaker at tastaturet fryser er nok verktøyet sin feil.

 

"acpi_backlight=vendor" går i grub-filen din, noe som er litt pain å redigere i Ubuntu.

 

Det høres ut som driver-trøbbel om du spør meg. Har du kjørt "Additional drivers" og sett om du får noe opp? Hvilken laptop har du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan først og fremst nevne at xdotool ikke kommer til å hjelpe deg her, og om det forårsaker at tastaturet fryser er nok verktøyet sin feil.

 

"acpi_backlight=vendor" går i grub-filen din, noe som er litt pain å redigere i Ubuntu.

 

Det høres ut som driver-trøbbel om du spør meg. Har du kjørt "Additional drivers" og sett om du får noe opp? Hvilken laptop har du?

Har en Asus k55vm, i7-3610qm modell. Hvordan kjøre Additional drivers? Og hvordan redigere filen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal prøve i morgen, når jeg har satt nvidia driverne, skal lysstyrke funke da?

 

Spørs hvilken maskinvare du har, men det vil trolig være den letteste veien for deg å fikse problemet, om det viser seg at du ikke har drivere installert.

 

Men nå har ikke jeg fått noen tilbakemelding om hvilke drivere du har installert, så ikke få høye forhåpninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvilken maskinvare du har, men det vil trolig være den letteste veien for deg å fikse problemet, om det viser seg at du ikke har drivere installert.

 

Men nå har ikke jeg fått noen tilbakemelding om hvilke drivere du har installert, så ikke få høye forhåpninger.

Hadde ingen drivere installert :( Og får ikke til å installere jockey-gtk eller, får ikke til å kjøre det etter jeg har installert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ingen drivere installert :( Og får ikke til å installere jockey-gtk eller, får ikke til å kjøre det etter jeg har installert.

 

Fant du noe der janaha viste bilde av?

 

Kan du gi meg paste av 'lsmod' og 'lspci' og fortelle meg i detaljer hvilket problem du har med jockey? Kjører du 'jockey-gtk' fra terminalen? Har du prøvd 'gksu jockey-gtk'?

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...