Gå til innhold

Pentax objektiv Kit 18-55mm. eller 40mm. fast


Anbefalte innlegg

Kamera er valgt, Pentax K-5 II, men jeg er ikke sikker på valg av objektiv.

Tar en god del bilder i byen der jeg bor (Tønsberg). Foto av hus, større bygg, men også detaljer av bygninger, skulpturer, trapper, rekkverk, dører etc. Trenger ikke zoom da jeg kan gå til og fra objektene. Tar bilde mest om dagen (hele året).

 

Er da et fast objektiv for eks. Pentax SMC-FA 35mm. F2,0 et bedre valg en Kit objektivet SMC-DA 18-55mm ?

 

Her spiller prisforskjellen ingen rolle, men vil heller ikke betale for noe jeg ikke får noe igjen for. Noen som har gode/ bedre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at du har eid Pentax siden 86, og da har du sikkert en formening over hva du ønsker.

 

Du er sikkert også klar over at Pentax K-5 II ikke vil gi samme brennvidde-format som eldre filmkameraer, sensoren er litt mindre så du får ikke utnyttet hele bildesirkelen.

40mm vil gi deg et ekvivalent brennvidde på 62mm "x1.55" og det vil kanskje bli for trang til arkitektbilder, tror du vil ha bedre brukt for en retttegnende vidvinkel til dette.

Så det og kjøpe en normalzoom "18-55mm" til vanlig fotografering samt en vidvinkel ville nok være det fornuftigste.

Pentax K bajonettkoblingen har eksistert siden 1975 så blir litt vanskelig og gi spesifikke råd sålenge du ikke nevner hva du har fra før av objektivet "hvis du har noen igjen"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Grunnen til fast objektiv er at 40 mm. Ikke bygger så mye, kvaliteten (i prisklassen rundt femtusen) og værbestandigheten. Kan da Pentax sin SMC-DA 21 mm. være et annet alternativ til "by fotografering"

 

Riktig at jeg hadde Pentax i 86, men det var i den analoge tidsalder. De siste årene har jeg brukt billige kompaktkamera til det meste, men gammel hobby trenger påfyll av nytt og bedre utstyr.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...