Gå til innhold

Dual boot, linux partisjon formatert.


Flin

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Satt å så på den nye episoden av Homeland da han ene jeg bor sammen med banka på døra og spurte om litt IT hjelp. Han hadde prøvd å formatere en ekstern harddisk, men hadde endt opp med å formatere feil ting. Jeg tror iallefall det er det han har gjort.

 

Så når jeg skur på laptopen hans så bootes det rett inn i grub rescue shell. Undersøker litt her og finner ut at alle partisjonene er unknown file type.

 

Googler litt og finner et par ting man kan prøve, men ingen ting fungerer. Problemet er at jeg ikke får den til å boote en CD. Den går bare rett til rescue.

 

Det ligger Win8 på en av partisjonene, men jeg vet ikke hvilken og jeg vet heller ikke hvilken partisjon ubuntu lå på til å begynne med.

 

Så gode råd? Nå laster jeg en boot rescue CD så kanskje det funker, men tviler.

 

EDIT: Har spurt på ubuntu forumet, får håpe de kan hjelpe.

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du boote fra CD må du kanskje inn i BIOS og stille boot-options. Hvilken PC er det snakk om? Den har muligens en recovery-partisjon som aktiveres ved en spesiell tastekombinasjon.

 

Første delmål bør uansett være å få bootet fra live-CD/DVD/USB. Når du får bootet kan du analysere partisjonene med GParted.

 

Du kan prøve denne fremgangsmåten http://howtoubuntu.org/how-to-repairrestorereinstall-grub-2-with-a-ubuntu-live-cd/

Lenke til kommentar

Hva er ønsket mål? Få tilbake Windows eller Ubuntu? Han har nok slettet en partisjon, hvis det er snakk om å hente ut filene anbefaler jeg å ta ut harddisken, koble den til en stasjonær maskin slik at du kan bruke et recovery program.

 

Ellers er problemet GRUB som må installeres på nytt. Som Omnithunder lenket til.

Lenke til kommentar

Problemet var at jeg ble kasta rett inn i grub. Kom meg ikke inn i bios, men etter å ha trykka fanatisk på knapper under oppstart var jeg rask nok og kom inn i bios. Derifra var resten greit.

 

Var i grunn tullete at jeg ikke tenkte på å trykke litt fortere før jeg posta her. Uansett, takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...