Gå til innhold

Diverse Raid Modes


Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes Raid 0, 1 og 0 + 1.

Har planer om å kjøpe hovedkort med raid og ønsker å sette disker i Raid 0 (for kjappere ytelse tror jeg)

Trenger jeg å ha 2 HDDer sammen slik at det fungerer som en enkelt HDD ? Litt kjedelig å kjøpe 2 HDDwe på 80 GB hver, og bare får 80 GB isteden for 160...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID 0 gir kjappere ytelse - men dersom en disk feiler mister du ALT.

Du får totalt 160GB (2x80=160). Operativsystemet ser det hele som en disk.

 

RAID 1 gir dårligere ytelse - men har speiling slik at hvis en disk feiler så mister du ikke data.

Du får totalt 80GB (2x80 = 80GB RAID 1)

 

 

RAID 0+1 krever minst 4 disker (2 disker til RAID 0 plus 2 disker til speiling). Du 'mister' 2 disker i dette oppsettet.

Det gir noe ytelsesøkning, men min mening er at det ikke rettferdigjør prisen - da kan du nesten likegodt kjøpe et IDE RAID-5 kort som Adaptec 2400. RAID 5 gir deg ytelsesøkning OG datasikkerhet - Totalt diskplass blir summen av diskene minus en (4x 80 = 240GB).

Lenke til kommentar

Et annet spm om RAID, Jeg har en IBM GXP 60 60GB og skal kjøpe en til når jeg kjøper ny maskin, og skal kjøre RAID 0. Men jeg er ikke interisert i å ha 120 GB (2x60) kjørende på en og samme harddisk, Jeg vil heller partisjonere ned til en harddisk for spill, en for operativsystem osv. Kan jeg kjøre hver enkelt partisjon i RAID?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-09 23:45, arnter skrev:

Et annet spm om RAID, Jeg har en IBM GXP 60 60GB og skal kjøpe en til når jeg kjøper ny maskin, og skal kjøre RAID 0. Men jeg er ikke interisert i å ha 120 GB (2x60) kjørende på en og samme harddisk, Jeg vil heller partisjonere ned til en harddisk for spill, en for operativsystem osv. Kan jeg kjøre hver enkelt partisjon i RAID?



 

Svar: Ja.

 

Hvorfor: HK BIOS og operativsystemet ser kun en stor disk på 120GB. De ser ikke dette som 2 60GB disker, da RAID kontrolleren skjuler dette for alle andre enn seg selv. Du må bare boote med en DOS diskett (eller lignende) og bruke f.eks. FreeDisk til å lage partisjonene.

Lenke til kommentar

Raid 0 = fart, du får fart på to like disker, men hvis en av diskene ryker ryker begge (du mister alt)

 

Raid 1 = Sikkerhet, to like disker, du får samme plassen som på en disk, den skaper et "mirror" på den andre disken, slik at du får dobbel sikerhet.

 

Raid 1/0 Fart og sikkerhet, en stabil, kjapp, sikker men DYR løsning

 

redigering :

 

du kan også få en stor drive, men det er vel ikke mye vitsi med raid da, ettersom man vanligvis partisjonerer uansett.

 

JABOD : Just A Bunch Of Drives :)

 

dette er vel mere vanlig med masse små scsi hardisker. Den neste fortsetter der den forige slutter...

_________________

Håkon Ophuus Devold

Ikke ansvarlig leder og heller

ikke redaktør, men allikavel glad i

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: haakon_d på 2001-08-12 20:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...