Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vann på lungene


trillle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor gammel du er, og hvilken sykdomshistorikk du har, men...

MR, CT osv er veldig dyre diagnoseteknikker, og hva CT angår har det også en mye større strålebelastning enn vanlig thoraxrøntgen. Vanlig røntgen-thorax rekker.

Jeg ville ha gjørt følgende for å fastslå vann i lungene:

1.) Hørt med stetoskop og auskultert. (Går utifra at fastlegen din allerede har gjort dette!)

2.) Målt konsentrasjonen av surstoff (oksygen) og karbondioksid i blodet. Lavt surstoffnivå er et dårlig tegn.

3.) Blodprøve: elektrolytter, nyreverdier, infeksjonsparametre(CRP), m.m.

4.) Thorax røntgen. Røntgenbildet vil bli "hvitere" enn vanlig.

5.) Ultralyd av hjerte. (Hjertet må arbeide mere mot økt trykk i lungene, så man vil kunne se dette i form av feks økt strømningshastighet og etterhvert økt tykkelse i hjerteveggene)

Man kan også ta CT-bilde. Uten at det nødvendigvis er en stor fordel.

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Legen lyttet på meg og bestilte blodprøver. Han henviste meg til mr pga strålebelastning på ct. Vil mr også evt oppdage lungeødem/vann? Ultralyd av hjertet har jeg tatt tidligere. Det var helt fint.

 

Jeg har også konstant høy hvilepuls. 85 - 95. Legen mente dette måtte komme av angst?

Lenke til kommentar

Forhold deg til det legen sier, og ikke hva tilfeldige folk på et forum mener. Jeg vet ikke om det er høyt eller ikke, men tror du ikke legen ville sagt noe om det var noe gale?

 

Leger er mennesker, og feilbare. Særlig i Norge hvor vi har et offentlig helsesystem og erstatningsordning hvor ingen blir stilt til ansvar for noe de gjør.

 

Jeg har sett nok eksempler på feildiagnoser til å innse at man på ingen måte skal høre på hva legen sier. Man skal google så mye som mulig slik at man er forberedt på møte med legen hvor man må spille rollen som sin egen advokat, man må spørre, grave, være vanskelig, og om nødvendig skaffe seg både en second og third opinion.

 

De siste årene har jeg ved hjelp av google oftere hatt rett i diagnoser som angår folk jeg kjenner enn fastlegene deres har hatt. Jeg sier ikke at jeg er noen diagnostiker eller at jeg på noen som helst måte er kvalifisert til å leke lege. Det jeg gjør er å bruke tid på å finne ut så mye som mulig, for så å be dem gå til en annen lege og spørre om det ikke kan være slik og slik.

 

Leger i dette landet tar ikke lenger pasienter alvorlig. De har ikke tid eller ressurser til å kaste bort på én pasient. Så de skriver ut medisiner og sender dem videre.

 

Jeg anbefaler overhodet ingen å selvdiagnosere seg over internett eller høre på noen som ikke er lege. Men det er av absolutt kritisk grad av viktighet for å få riktig diagnose at du undersøker selv og graver litt og legger frem relevante symptomer og problemstillinger for legen.

 

I dette tilfellet har dog legen faktisk sendt deg til to prøver som begge er negative. CT viser så vidt jeg forstår væske veldig tydelig.

 

Det mest bekymringsverdige her er vel blodig oppspytt. Er det bare spytt så kommer det jo ifra munn eller mage. Blod ifra lungene opptrer sammen med hosting. Kanskje du og legen ser på feil sted? Pusteproblemer er også et veldig diffust symptom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...