Gå til innhold

Hjelp med kjøp av pc til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til kjøp av en stasjonær pc

 

Jeg skal kjøpe en stasjonær pc til musikkproduksjon (pro tools). Budsjettet mitt er på 7000 uten skjerm tastatur osv....

Jeg har et eksternt lydkort, så det trenger jeg ikke.

Pc'n må ha:

- masse ram helst 16 gb+++

- i7 quad core viktig med kjapp prosessor

- SSD, trenger ikke mere en 256 gb

- nvidia skjermkort, kortet må dra to skjermer

- ikke vannkjøling, men pc'n må være stillegående

- et lydisolert kabinett, driter i utseende

- usb 3

- to utganger til skjermer

- ethernet

- firewire

- trenger ikke hovedkort

 

Det viktigste er en kjapp prosessor og ram

ikke krise om det blir noe over 7000

Takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen er vel at endel programvare i musikk produskjon som Logic Audio ikke lages til PC.

Men, det finnes ganske mange bra programmer til musikkprodukjon til PC også.

 

Noe av grunnen til at Mac har vært popular er at Mac Pro har (ikke nå lengre) ikke vært så ille for prisen, da å få tak i PC er med men 8 eller 12 kjerner ikke ikke akkurat var noe billigere.

 

Også tidligere var Apple mye tidligere ute med multi CPU maskiner. Allerede i 1996 var PowerMac ute med multi CPU, da meg begrenset støtte selvfølgelig, men bare at par år senere var det standard med 2 CPUer på topplinja til Apple. Dette gjorde den veldig populær i endel kreative miljøer.

 

Litt av behovet for maskiner med flere CPUer har forsvunnet bort de siste årene da, 4/6 kjerne i7 CPUer med HT stortsett klarer jobben helt greit.

 

I tillegg har apple valgt å ignorere sine mest trofaste kunder med latterlig langt tid mellom oppdatering av Pro produktene og heller satse på "i"-generasjonen :(

Det er jo ikke engang firewire på nye MacBookPro, men du kan alltids bruke et adapter...

Lenke til kommentar

kult, men er det noen som har forslag til en pc? bygger selv, så jeg trenger bare komponentene

 

Kan anbefale Fractal R4, er ikke spess dyrt og er en av de mer stillegående kabinettene.

Corsair H55/Antec 620 (samme kjøler) er en All in one vannkjøler som i følge alle reviews jeg har sett er blant det meste stille på markedet. Prisen ligger på rundt 500kr med Antec klistremerke og 600kr med Corsair klistremerke. Det er masser av luftkjørere i denne prisklassen også, uten at jeg har noen spesiell erfaring med hva som lager minst lyd.

 

RAM hastighet har lite å si, DDR3 1600MHz er fint, et par med 8GB (tot 16GB) brikker vil koste rundt 800kr.

 

Hvis du ikke skal overklokke noe særlig er alle Z77 hovedkort gode nok, kan kjøptes fra ca 700kr og oppover.

 

For CPU er det logiske valget en i7-3770k, 3.5GHz og kan overklokkes ganske mye med en helt ok kjøler uten at støyen blir betraktelig mer.

 

Når det gjelder skjermkort kan du velge hva som helst, bare pass på at det ikke har en kjøler som er bråkete.

 

Firewire kort koster vel fra ca 250kr og oppover.

 

Samsung har veldig bra rykte på SSDene side, samme med Intel. Det er marginale hastighetsforskjeller her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen små endringer:

 

hva med denne strømforsyningen?

product/5010613481/ocz-zs-series-750-watt-power-supply/

 

 

skjermkort:

http://www.dustinhome.no/product/5010655322/gigabyte-geforce-gtx-650-ti-2gb-pci-e-vga-dvi-hdmi/

 

hovedkort:

http://www.dustinhome.no/product/5010646150/gigabyte-ga-z77x-ud3h-z77-s-1155-atx-ivy/

 

sry fucka linken

strømforsyningen:

http://www.dustinhome.no/product/5010613481/ocz-zs-series-750-watt-power-supply/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...