Gå til innhold

Treg overføring på nettverk ubuntu, bedre i win


JAH

Anbefalte innlegg

Sliter litt med treg overføring til nasen (synology)fra Ubuntu 12.10 (bruker Nautilus)

Når jeg overfører en stor fil (10gb i dette tilfelle) får jeg ca 26mb/sek, mens på win har jeg det dobbelte (ca 50)

Begge maskinene er innstillt med jumboframes på 9000 (samme på nas)

Tok en iperf mellom ubuntu maskin og en ubuntu server jeg har gående og resultatet ble 985mbit/sek.

 

Noen ideer her?

Kanskje noe i samba config?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det hørtes merkelig ut. Hvis jeg skal tippe er rett og slett harddisken i Ubuntumaskinen eldre og tregere enn den du kjører windows på.

 

Har du forsøkt å montere mappen med Samba istedet for å åpne den direkte i nautilus?

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hørtes merkelig ut. Hvis jeg skal tippe er rett og slett harddisken i Ubuntumaskinen eldre og tregere enn den du kjører windows på.

 

Har du forsøkt å montere mappen med Samba istedet for å åpne den direkte i nautilus?

 

Prøvde en større fil fra ssd på linuxmaskin, og det gikk opp til ca 30mb/sek

I tillegg har jeg akkurat kjøpt ny nas (iperf mellom nas og linuxmaskin er på 900mbit)

Byttet til WebDAV og her får jeg 90mb/sek+, så jeg holder meg på denne protokollen

Lenke til kommentar

Sliter litt med treg overføring til nasen (synology)fra Ubuntu 12.10 (bruker Nautilus)

Når jeg overfører en stor fil (10gb i dette tilfelle) får jeg ca 26mb/sek, mens på win har jeg det dobbelte (ca 50)

Begge maskinene er innstillt med jumboframes på 9000 (samme på nas)

Tok en iperf mellom ubuntu maskin og en ubuntu server jeg har gående og resultatet ble 985mbit/sek.

 

Noen ideer her?

Kanskje noe i samba config?

 

Ser at du har fått en hastighet med et annet oppset, men svarer nå om jumbo frames fordet :)

 

Jeg hadde prøvd å satt ned størelsen på jumbo framen til du finner hvor det går raskest. Selv om du setter på 9000 kan det godt hende det blir værre en med for eksempel 4000. Hardware, software osv.. kan gjøre at du mister mangen pakker med en høy MTU som gjør at ting må bli sendt om igjen flere ganger. Også alt må støtte den størelsen du setter altså synology boksen, pc, switcher, rutere osv...

 

Jeg fårstår det som at ubuntu pcen og windows pcen er to forskjellige enheter så det trenger ikke å være likt mellom disse. Og om det skulle være samme pc som er i bruk trenger det ikke å være det sammepå grunn av drivere og softwaren som er tatt i bruk for å kopiere. Hvis alt sammen er koblet mot samme switch så kan det se ut som det er ubuntu boksen din som ikke behandler en MTU på 9000 noe særlig.

 

Jeg for min del har en synology DS1512+ og bruker helt standar oppsett på 1500 og har hatt opp til 130mb/sek inn på synology boksen. Windows pcen lå på rundt 90mb/sek+ og en annen pc som jeg kopierte samtidig med lå da på resterende hastigheten. Så fant ut at jeg gadd ikke å teste noe med det. Så klart det kan bli mindre interupts når det er mye trafikk å man kan presse det mer, men ser ikke noe poeng i det for min del.

Endret av SonSi
Lenke til kommentar

Har du montert samba mappen, eller tester du fortsatt bare gjennom nautilus? Du bør teste med monterte mapper, Du monterer slik:

sudo mount.cifs //sambaserver/deltmappe /home/brukernavn/lokalmappe

 

Får feil

jah@x2:~$ sudo mount.cifs //172.168.1.3/HD /home/jah/Documents/
sudo: mount.cifs: command not found

Lenke til kommentar

Skjønner ikke spørsmålet. /etc/fstab *er* filen hvor alle monteringer legges, hvorfor vil du gjøre det på annen måte?

 

Bare legg inn en linje som ser slik ut:

//172.168.1.3/HD /home/jah/Documents cifs username=synologybrukernavn,password=synologypassord,uid=linuxbruker,gid=linuxbruker 0 0

 

Er det slik å forstå at du nå får 50MB/s i windows, men 90MB/s i linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...