Gå til innhold

Hvilke deler bør byttes for bedre ytelse?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp! :)

 

Nå er det den tiden av året hvor spillene lagger og pc'n må få en aldri så liten make-over. Jeg er dessverre ikke like oppdatert som jeg var før, så kunne trengt hjelp med hva jeg burde bytte ut av deler!

 

PC'n ser nå sånn ut:

 

PSU: OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU. En grei dog billig PSU, men er usikker på om 500W holder om jeg skal overklokke?

 

Hoverkort: GIGABYTE GA-Z68AP-D3 DDR3 S-1155 ATX.

Et greit hovedkort spesifikasjonsmessig sett, men jeg har hatt mye problemer med det.

 

RAM: KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9.

 

CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155.

Kjøpt ny i fjor, og tviler på at denne trenger å byttes ut.

 

GPU: ASUS RADEON HD6950 1GB DCII GDDR5 PCI-E DVI/DP.

Grafikkortet i seg selv er bra, men det har 4(!) displayport innganger, som ikke alltid er like gøy..

 

Ellers er det en gammel WD terrabyte harddisk som står i, SSD er bestilt. Bruker og stock-kjøler til CPU'en, da den andre tok kvelden en tid tilbake. Alt er pakket inn i et Fractal Design R3 kabinett.

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte å si hvilket beløp du kunne tenke deg å bruke? :p

 

Hvilke spill er det som hakker/lagger, og gjorde de det før? Eller er det noen du ikke har spillt før som du vil oppgradere for? Kanskje lenge siden du reinstallerte windows? Mye programmer som går i bakgrunnen?

 

Jeg er ikke så veldig oppdatert på hardwarefronten selv egentlig. 500 W PSU er kanskje i minste laget? Det går sikkert bra med et skjermkort (siden du antagelig har en fungerende PC nå), men om du tenker på skaffe en GPU til (crossfire?) bør du nok vurdere PSU i samme slengen. Ellers er vel enkleste oppgraderingen rett og slett en ny GPU kanskje? Jeg er ikke så kjent med de røde kortene så vet ikke så mye om den du allerede har.

 

Hva med å satse på litt tilleggsutstyr? Gaming tastatur / greie / ratt / joystick / TrackIR... Men nå vet jeg ikke hva slags spill du liker eller pleier å spille da. Bare et forslag i løse luften.

Lenke til kommentar

Budsjett?

 

GPU: Oppgrader til 7950/7970 eller GTX 670

CPU cooler: Corsair H100/H100i så kan du feste radiatoren i toppen av kabinettet. Vurder å kjøpe egne vifter til å kjøre push/pull. Du kan OC en god del med denne setupen.

PSU: 650/750W ville jeg kjøpt. Du kan overleve på en god 500W men jeg ville ikke tatt sjansen. Kjøp en modulær PSU med det samme så får du bra cablemanagement.

 

Mindre prioritet:

RAM: 8GB holder til spill hvis du ikke kjører veldig mange programmer i bakgrunnen. Du kan alltids kjøpe et kit til av samme RAM hvis du finner billig.

HDD: WD black for lagring av spill du ikke får plass til på SSD.

HK: Du får vurdere om du trenger nytt hk.

Lenke til kommentar

Budsjett?

 

GPU: Oppgrader til 7950/7970 eller GTX 670

CPU cooler: Corsair H100/H100i så kan du feste radiatoren i toppen av kabinettet. Vurder å kjøpe egne vifter til å kjøre push/pull. Du kan OC en god del med denne setupen.

PSU: 650/750W ville jeg kjøpt. Du kan overleve på en god 500W men jeg ville ikke tatt sjansen. Kjøp en modulær PSU med det samme så får du bra cablemanagement.

 

Mindre prioritet:

RAM: 8GB holder til spill hvis du ikke kjører veldig mange programmer i bakgrunnen. Du kan alltids kjøpe et kit til av samme RAM hvis du finner billig.

HDD: WD black for lagring av spill du ikke får plass til på SSD.

HK: Du får vurdere om du trenger nytt hk.

 

Stor forskjell på 6950 som jeg har, og nye 7950? Har forøvrig vurdert vannkjølingssettene der, men fant ut at de ikke passer i Fractal Design R3 kabinettet jeg har, og vet ikke om jeg gidder å oppgradere til fireren for vannkjøling alene, selv om det hadde vært veldig morsomt.

 

Noen tips til en bra (ikke vann) psu-kjøler?

 

Den PSUen er ikke god! Få den UT!

 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig her.. :p

Lenke til kommentar

De fungerer nok helt fint så lenge man ikke belaster dem hardt. Mener det var 700W-utgaven som feilet i en eller annen test. Den klarte vel å levere drøye 600W før den konket. Det kan jo være et engangstilfelle, men PSU bør man uansett legge litt penger i, ihvertfall når den skal drifte et ellers kostbart oppsett.

 

Corsair HX og AX-serie, Seasonic og NZXT Hale er gode valg. OCZ ZT-serien er også brukbare, i tillegg til at de ligger litt lavere på prisstigen.

 

Edit: http://enthusiast.hardocp.com/article/2008/11/12/ocz_700w_modxstream_pro_power_supply/4

 

Såvidt jeg kan se feilet faktisk to ulike enheter på ca. 530W belastning.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Stor forskjell på 6950 som jeg har, og nye 7950? Har forøvrig vurdert vannkjølingssettene der, men fant ut at de ikke passer i Fractal Design R3 kabinettet jeg har, og vet ikke om jeg gidder å oppgradere til fireren for vannkjøling alene, selv om det hadde vært veldig morsomt.

 

Noen tips til en bra (ikke vann) psu-kjøler?

 

 

 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig her.. :p

 

Du kan alltids kjøpe Corsair H80 i push/pull eller Antec Kühler 920 i push/pull. Begge er 120mm så de skal passe i R3.

 

Her ser du 6950 og 7950 sammenlignet.

Endret av eleNerf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...