Gå til innhold

Hvordan bruker man egentlig GPS? (på en smarttelefon)


Kutler

Anbefalte innlegg

Har nesten aldri fungert ordentlig for meg. Lastet ned Google Spor i går, den skal kunne spore rutene dine og slik. Jeg var ute og gikk i over en time på forskjellige plasser, men den ventet stadig på GPS-signal, sto det.

 

Jeg forstår om den må bruke mobildata/internett for å hente kart og slik, men det skal være mulig å laste ned kart på forhånd? Er dette noe som må gjøres for å kunne bruke GPS på en mobiltelefon uten å tulle med annen datatrafikk?

 

Jeg har vært i stand til å kjøre bil og ha på GPS (plottet inn adresse før jeg dro). Den fant så mitt bestemmelsessted, men når jeg skulle snu ruten gikk dette ikke, da leita den etter GPS-signal hele tida. Hvorfor maser den om det når det gikk bra hele veien ut? Betyr GPS egentlig mobildata?

 

Må man alltid bruke mobildata for å kunne bruke GPS? Hva er da poenget med GPS om den bare bruker mobildata til å bestemme hvor du befinner deg? Om jeg er hjemme og har på GPS finner den ut hvor jeg er med en gang. Men det er jo bare fordi jeg har WiFi på fra før. Skjønner ikke greia.

 

Frustrert og forvirret :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du må være koblet til nettet for å laste ned kartet ja. Men det finnes andre apps (navigasjons apper) hvor du lagrer kartet i mobilen.

 

Eks. på slike navigasjonsapper er, "Navigon Europe". Du kan laste ned hele Europakaret på mobilen. Hvis du sliter med lagringsplass kan du velge hvilke land det er du vil ha. Eks. Bare Norge og Sverige.

 

Må si at Appen koster 325,-

Men personlig har jeg fått tak i den gratis :p

Lenke til kommentar

GPS (eller mere korrekt GNSS ) fungerer helt uten WIFI eller mobilnett, uavhengig av om du har en Tomtom eller en Samsung Galaxy S3. Ser du nok av himmelen over deg skal den klare å finne posisjonen din. En datatilkobling kan imidlertidig hjelpe deg, se punktene under:

  • Navigering med kart. Som posten over forklarer, skal du se deg selv på et kart må jo kartdataene lastes ned en gang. Noen apper lar deg laste ned dette på forhånd, noen krever mobildata koblet til underveis. Uavhengig av dette skal telefonen din kunne finne posisjonen din (lengde og breddegrad), men for at å vise hvor på jorden dette er trengs det et kart.
  • Raskere fix. Når GNSS-mottakeren slås på trenger den litt tid for å finne ut hvor den er. Hvor mye tid avhenger av flere ting, som hvor lenge den har vært avslått, hvor mange satellitter som er synlige på himmelen, hvor langt den er fra det stedet den ble avslått sist osv. Som en hjelp i denne fasen kan det benyttes både trådløse nettverk og mobilmaster for å skynde på prosessen. Det er også denne ekstrahjelpen som gjør at du kan få oppgitt en posisjon selv om du sitter inne i et hus, et sted hvor mobilen din ikke ser satellittene i det hele tatt.

Jeg kan anbefale appen GPS test for de som vil se på hva slags data telefonen klarer å få ut av satellittsignalene.

Lenke til kommentar

Vanlige GPSer og de telefonene jeg har hatt uten A-GPS brukte laaaaang tid før de fant posisjon første gang, kanskje opp mot en times tid. Deretter går det på få sekunder. Start en GPS-app og la telefonen ligge stille et sted hvor den "ser" mest mulig av himmelen, så bør det ordne seg. Første gang tok det så lang tid at jeg meldte DOA på telefonen, men det viste seg etterhvert at den var OK.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :)

Jeg mener å ha sett flere ganger at Googles kartløsninger skal tilby forhåndsnedlasting av kart, men ikke finner jeg ut hvordan det er mulig. Edit: Nevermind, fant ut at man kan laste ned "snapshots" på selve Google Maps, gjenstår å se om det kan brukes i navigeringsappen, dog. Og jeg bruker GPS sjelden til aldri, så det kan vel være derfor den ikke finner ut hvor den er. Fortsatt merkelig at den aldri fant ut hvor jeg var på en over en times spasertur rundt om i byen. :/

Endret av Skoony
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...