Gå til innhold

Er Windows 8 bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundt Windows 8 er det ingen tvil om at det er veldig varierte meninger om hva folk synes! Personlig er jeg positiv til det nye operativsystemet og synes det fungerer relativt bra, har hatt det en god stund på den bærbare maskinen min nå. Det var veldig forvirrende den første tiden, men etterhvert som jeg ble kjent med det og begynte å bruke det på en effektiv og god måte er det absolutt et godt operativsystem etter min mening :)

 

Det jeg liker godt med Windows 8 er at det er veldig brukervennlig opp i mot Skydrive og andre av Microsoft sine tjenester. Det sies og være raskere, noe jeg egentlig ikke har lagt noe spesielt merke til.. Ta en titt på de to artiklene Hardware.no skrev for en liten stund siden:

 

8 gode grunner til å kjøpe Windows 8

5 gode grunner til å ikke kjøpe Windows 8

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Jeg har Windows 8 touch PC, og er ekstremt fornøyd. Men synes det ikke fungerer bra på den stasjonære uten touch-skjerm, der gikk jeg tilbake til Windows 7.

 

Med andre ord: Windows 8 fungerer best og optimalt på touch-baserte maskiner. Alt annet bør bruke Windows 7.

 

Alt annet bør ikke nødvendigvis ha Windows 7. Windows 8 fungerer like bra selvom det ikke er touch, det er nok så klart kanskje mer brukervennlig om du har en touch PC eller nettbrett, men når man først er blitt vant til å bruke W8 på en normal maskin fungerer dette også utmerket bare man gir det en sjanse :)

 

Med andre ord: Valget mellom Windows 7 og Windows 8 går på smak og behag.

Endret av ChristofferRudi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Jeg har sett og lest mye på internett om W8 idag, og jeg tror w8 ikke er noe for meg. Nye metro tulle de har funnet på liker jeg ikke. W8 er konge for tablets men aldri for PCer etter min mening! F**n nå må jeg vente i 3 nye år på W9! jeg er også gamer så jeg dropper W8 jeg og :)

 

Min bror har bestilt w8 så jeg kommer til og prøve w8 så kanskje jeg liker den likevel :)

Endret av Sebastian Kristensen
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Jeg har sett og lest mye på internett om W8 idag, og jeg tror w8 ikke er noe for meg. Nye metro tulle de har funnet på liker jeg ikke. W8 er konge for tablets men aldri for PCer etter min mening! F**n nå må jeg vente i 3 nye år på W9! Leste idag i Itavisen at åtte av ti gamere dropper Windows 8. jeg er også gamer så jeg dropper W8 jeg og :)

 

Du er jo ikke låst til Metro-skjermen. Du har et helt vanlig skrivebord, akkurat som på W7. Du kan fjerne Metro-skjermen permanent om du ikke vil bruke den.

 

Jeg likte ikke W8 etter jeg kjøpte det, syntes det var uvant. Etter 30 min på youtube kunne jeg alt ;D Jeg skjønner godt at folk blir skeptiske når det er noe helt nytt, men så er det da desverre sånn at man må lære seg det nye før man uttaler seg.

 

Jeg bruker Metro-grensesnittet aktivt, og har lastet med mange applikasjoner som jeg bruker daglig. YouTube bruker jeg ikke i vanlig nettleser lenger, kun W8-applikasjonen til YouTube. Den er helt GENIAL!

 

Mitt inntrykk er at alt går mye kjappere med W8. Ingen lagg når det gjelder multitasking, snedige valg når det gjelder multitasking på en skjerm.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Jeg har sett og lest mye på internett om W8 idag, og jeg tror w8 ikke er noe for meg. Nye metro tulle de har funnet på liker jeg ikke. W8 er konge for tablets men aldri for PCer etter min mening! F**n nå må jeg vente i 3 nye år på W9! Leste idag i Itavisen at åtte av ti gamere dropper Windows 8.

 

Min bror har bestilt w8 så jeg kommer til og prøve w8 så kanskje jeg liker den likevel :)

 

Så du lager, og baserer din "sannhet" utifra hva du har lest, ofte skrevet av fanboys som ikke tørr og prøve noe nytt? Ikke spesielt smart :nei2:

 

windows 8 er som sagt raskere, minst like stabilt, og billig!

 

Er du avhengig av startmenyen kan du installere Start8, og vips så er du i gamle kjente trakter. Dog med de smarte snarveiene til Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns Windows 8 fungerer strålende på min ZenBook Prime. Tiles er i begynnelsen uvandt og en del applikasjoner som dekker fullskjerm er også nytt, men jeg syns at det hele er et veldig godt operativsystem som fungerer til alt jeg har prøvd meg på. Her vil jeg legge til at til Asus så følger det med et godt multitouch/gesture driver til touchpadden så man kan bytte mellom programmer og få frem charms menyen ved å dra fingeren innpå touchpadden fra siden. Og på touch-baserte enheter er det det samme; dra fingen inn på skjermen fra siden. -

 

Du har ingenting å tape på å kjøpe Windows 8 etter min mening. Det er en det smarte nye funksjoner som f.eks å "dele" skjermen i to for multitasking. Gode sync/tilkoblinger mellom forskjellige sider hvor alt det sosiale kommer fint opp på en plass (microsoft, xbox, live, facebook, twitter, linkedin, google og lignende). Det er gode koblinger mellom det å ha flere maskiner med WIndows 8 (Windows Phone 8, Surface eller annet nettbrett og en vanlig PC) ved bruk av skydrive. Og ellers kan man gjøre alt man kan på Windows 7.

 

Jeg er enig i at noen ting i W8 kan virke veldig touch-rettet. Charms menyen f.eks som trekkes inn fra siden (Win + C) er et prakt eksempel på dette, men jeg tror også det er en vane sak. Du vil uansett oppleve det at W8 kan alt W7 kan og mer. - Metro-start menyen er også mulig å fjerne helt dersom du vil det igjennom 3. parts plugins.

Endret av seppo-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt er det superenkelt å "fjerne" Metro og jobbe akkurat slik som du jobber med Windows 7, med skrivebord og startknapp. Jeg bruker selv Start8 som er nevnt, men Classic Shell (gratis) og en rekke andre programmer gjør akkurat samme jobb.

Så å bruke Metro som unnskyldning for å ikke like Windows 8 blir jo litt tullete. Hadde det vært umulig å komme rundt, så hadde jeg skjønt det.

 

Ville vel anbefalt å kjøpt en oppgraderingsversjon nå som prisen er kun 249 kroner. Billigere blir det ikke for en Windows versjon, om du ikke kjøper en ny pc med Win8 ferdig installert.

Så kan man jo vente litt med å faktisk installere det. Men noe nytt Vista er ikke Windows 8, det er det alt for stabilt til å bli.

Jeg har brukt det som eneste OS på mine to bærbare jeg bruker hver dag siden 16.august, og har ikke hatt noen problemer.

Det kunne jeg ikke si om Vista på samme tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt er det superenkelt å "fjerne" Metro og jobbe akkurat slik som du jobber med Windows 7, med skrivebord og startknapp. Jeg bruker selv Start8 som er nevnt, men Classic Shell (gratis) og en rekke andre programmer gjør akkurat samme jobb.

Så å bruke Metro som unnskyldning for å ikke like Windows 8 blir jo litt tullete. Hadde det vært umulig å komme rundt, så hadde jeg skjønt det.

Å omgå Metro UI delvis, er ikke det samme som å fjerne Metro UI permanent.

Lenke til kommentar

Man trenger nødvendigvis ikke å oppgradere. Er du glad i skrivebordsmiljøet ditt og vil fortsette å bruke det, anbefaler jeg å holde seg til Windows 7. Jeg har ikke brukt Windows 8 noe særlig, men man trenger ikke å være Einstein for å skjønne at Microsoft tenkte på tablets og nettbrett når de lagde operativsystemet.

 

Det er sikkert mulig å få det vanlige skrivebordsmiløet på Windows 8, men da ser ikke jeg helt poenget i å oppgradere i utgangspunktet. Også, hva er vitsen med å laste ned den freewaren fra det nettstedet og den startmenyen derfra osv.? Liker man det ikke, og ikke vil ha den metro-greia, så kan man bare holde seg til Windows 7. Som nevnt tidligere, så er Windows 7 på ingen måte utdatert. Microsoft vil også fortsette å støtte dette operativsystemet, i tillegg til at programvareleverandører som Avira, Avast Oracle fortsatt vil lage programmer til Windows 7 i lang tid fremover

 

 

Hjertelig Trololo,

 

-Fandens Oldemor

Lenke til kommentar

Og hvorfor kreves det at du må fjerne metro permanent for å få dette til?

Fordi det for meg er unødvendig tungvint å bytte mellom fullskjerms "PC settings" og tradisjonelt vindusbasert "Control Panel". Du finner ikke alle valg i noen av dem.

 

Dette er bare en liten del av hva jeg misliker med Windows 8. Det er en rekke detaljer og valg jeg er uenig med MS i. Systemet blir mer og mer lukket, og støtte for 5 år gammel hardware er til tider dårlig. For øvrig har jeg aldri sagt at Windows 8 er dårlig. Det er bare så alt for mange av valgene MS har gjort med brukergrensesnittet jeg er uenig i.

 

Det skal for øvrig bli interessant å se hvor stor andel Windows 8 kommer til å få etter at den initielle hypen har lagt seg, og MS normaliserer prisen. Windows 8 vil neppe bli stort i bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...