Gå til innhold

Lov å gå med våpen utenfor jaktsesong?


Anbefalte innlegg

Hei,

i sommer har jeg tenkt å gå meg en lengre tur alene. Jeg har ikke bestemt meg for område ennå. Men la oss si at det var f.eks. Rendalen da.. der er det jo en del bjørn.

Jeg lurer derfor på om det er lov å ha med seg våpen som beskyttelse når man er på fjelltur i f.eks. juli. Har våpenkort.

Burde jo ikke være ulovlig, men greit å dobbelsjekke.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Våpen loven få du sjekke selv! Men jeg kan ikke huske, at det er noe forbud mot å gå med våpen, i utmark, skog og i fjellet. Det er vel først hvis du bruker våpnet, at loven kommer med begrensninger og krav. Og skal du skyte, for treningens skyld, må min. grunneier ha gitt tillatelse.

 

Men hva skal du med våpen, for beksyttelse her i Norge? Vi har ikke mannevonde bjørner, her i landet! Ville dyr trekker seg unna. De som blir skadet av store dyr her i landet , er som regel i bynære områder, der folk kommer mellom elgmora og ungen, da kan elgen gjøre skinnangrep og i få tilfelle direkte angrep. Og i fjellet, så det det noen tilfeller, at dumme turister går for nærme moskusen og ikke ser dyrets avarende oppstilling. Da kan moskussen angripe.

 

Du kan derimot få alvorlige skader/sykdom av bier/veps, flott, huggorm. :) Og du kan skade seg selv og der ligger vel den størrste faren! Så skal du gå aleine, så ta det rolig og tenk sikkerhet. Spessielt der det er lett å tråkke feil, eks. i steinrøys/steinskråninger og elve/bekke kryssninger.

 

Det er ti-tusener av fotturister i skog og fjell sommerhalvåret, uten at de har behov for våpen. Og så håper jeg du har med kart og kompass og kan bruke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar

Er vandt til skog og fjell og vet at det alltid er bedre med en sikkerhet for mye enn en for lite. Men takk for din omtanke.

Du ser jo hvor mange som omkommer i de norske fjellene hvert år ( det er vel primært andre ting enn rovdyr de dør av da

 

Eneste jeg lurer på i denne tråden er om det er lov å bære våpen utenom for jakt.

 

Lenke til kommentar

Takk for svar

Er vandt til skog og fjell og vet at det alltid er bedre med en sikkerhet for mye enn en for lite. Men takk for din omtanke.

Du ser jo hvor mange som omkommer i de norske fjellene hvert år ( det er vel primært andre ting enn rovdyr de dør av da

 

Eneste jeg lurer på i denne tråden er om det er lov å bære våpen utenom for jakt.

På "ståend fot" kan jeg ikke svare på det, da hadde jeg måttet sjekke. Det kan du gjøre selv. Og hvis du ikke gidder, still spørsmålet på kammeret.no, der er det hovdsakelig jegere og skyttere. Der er det sikker noen som kan svare deg.

Lenke til kommentar

Ja det har du lov til, men ike nødvendigvis som beskyttelse.

 

Selv om hoveddelen av jakta er om høsten er det vilt, som kan felles hele året.

 

Å skyte inn ei rifle, eller det å teste ut patroner med ei hagle bør også være gjort før jakta starter.

Innskyting av rifle er ikke noe man gjør under selve jakta.

 

Ei rifle er da alt fra cal .22 til de kraftigste riflekalibre.

 

Greit også å vite om spredningsmønster på diverse haglepatroner - opp mot bestemte hagler, slik at en har en peilepinn før en jakter vilt med hagle.

 

Selv skyter jeg inn diverse rifler, tester ut hagleammo på en privat holme både vår og sommer.

Tar da hensyn til vilt, dvs. fugler og folk som ferdes.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Ja det har du lov til.

 

Selv om hoveddelen av jakta er om høsten er det vilt, som kan felles hele året.

 

Å skyte inn ei rifle, eller det å teste ut patroner med ei hagle bør også være gjort før jakta starter.

Innskyting av rifle er ikke noe man gjør under selve jakta.

 

Ei rifle er da alt fra cal .22 til de kraftigste riflekalibre.

 

Greit også å vite om spredningsmønster på diverse haglepatroner - opp mot bestemte hagler, slik at en har en peilepinn før en jakter vilt med hagle.

Eksemplene du nevner, er lite relevante, det er lovlig jakt. For trening og innskyting, så kreves det tillatelse av grunneier. Så dette er ikke noe grunnlag, for å bære våpen i mark og fjell.

Lenke til kommentar

 

På "ståend fot" kan jeg ikke svare på det, da hadde jeg måttet sjekke. Det kan du gjøre selv. Og hvis du ikke gidder, still spørsmålet på kammeret.no, der er det hovdsakelig jegere og skyttere. Der er det sikker noen som kan svare deg.

 

Jeg spør jo her for å sjekke? Det handler ikke om å gidde. Ser ikke noe vits i å ta kontakt med politiet hvis noen her vet svaret. Sjekket på kammeret før jeg lagde tråden, men ble ikke klokere.

Lenke til kommentar

Ja det har du lov til, men ike nødvendigvis som beskyttelse.

 

Selv om hoveddelen av jakta er om høsten er det vilt, som kan felles hele året.

 

Å skyte inn ei rifle, eller det å teste ut patroner med ei hagle bør også være gjort før jakta starter.

Innskyting av rifle er ikke noe man gjør under selve jakta.

 

Ei rifle er da alt fra cal .22 til de kraftigste riflekalibre.

 

Greit også å vite om spredningsmønster på diverse haglepatroner - opp mot bestemte hagler, slik at en har en peilepinn før en jakter vilt med hagle.

 

Selv skyter jeg inn diverse rifler, tester ut hagleammo på en privat holme både vår og sommer.

Tar da hensyn til vilt, dvs. fugler og folk som ferdes.

 

Takk for svar - men syns det virket litt risikabelt om man kan kalle det det.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har ingen erfaring med dette, men det var forsåvidt en interessant problemstilling du kom med. Har undersøkt litt.

 

Først noen generelle bestemmelser:

 

Våpenloven

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Ettersom du ikke er på jakt, og ikke er under en direkte trussel kan du altså ikke bære våpenet utildekket og halvladd.

 

Viltloven

§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

Det er altså ikke lov å vandre annen manns grunn - ei statens eiendom slik jeg forstår det - med et våpen, så lenge andre har jaktrett her. Og mye småvilt jaktes året rundt. Du kan muligens under påskudd av transport av våpen ha loven på din side her - men en oppsynsmann kan fort tro at du er der for å jakte ulovlig. §45 åpner for at du kan bære våpenet i lovlig ærend og uladd.

 

Det er ingen tvil om at selvforsvar med nødvendig maktbruk er lovlig, men igjen gjelder da våpenloven - du kan ikke traske rundt med våpenet utildekket så lenge du ikke er på jakt. At du "en eller annen gang i løpet av turen" kan møte på bjørn eller ulv er svært usannsynlig, noe en oppsynsmann muligens også vil tro. Går du med våpenet ladd tror jeg du ganske fort blir tatt for ulovlig jakt. Og går du med det uladd så bør du være OK kjapp for å ta en bjørn som er såpass nærme at den er truende.

 

Men som en nevnte: spør på kammeret.no.

Jeg fant dette selv, ved et rask google-søk.

 

http://www.kammeret....92cf62ee488021c

32-40 Win

Og kjøper man et småroviltskort på Inatur til 100kr, så kan man jo jakte på alle statskogs eiendommer. Det gir muligheten til å gå med børsa på skuldra i store deler av landet året rundt.

 

Konklusjonen må bli at det er i gråsonen av hva som er lovlig - og du kan fort bli "tatt" for det på helt andre grunnlag enn hva man skulle tro. Du kan fort bli tatt for ulovlig jakt. Kjøpet du derimot et såkalt "smårovviltskort" så er du fort sikret selv mot den mest standhaftige oppsynsmann - dog kan det hende at turen din blir avbrutt.

 

Til neste gang du lurer på noe: du trenger ikke nødvendigvis å ta kontakt med politiet. Lovdata.no er et ypperlig sted å begynne! :)

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Eksemplene du nevner, er lite relevante, det er lovlig jakt. For trening og innskyting, så kreves det tillatelse av grunneier. Så dette er ikke noe grunnlag, for å bære våpen i mark og fjell.

 

Er meget relevant - forutsetninger er at man følger regler.

 

Finnes ikke regler for utøvelse av ulovlig jakt meg bekjent, i hvertfall ikke offentlige.

 

Det var lovligheten av å bære våpen i utmark her var snakk om.

Utenfor jaktsesong.

 

Jeg påpekte att enkelte viltarter har jaktsesong hele året, i tillegg til forberedelser til jaktsesong.

 

De fleste områder har grunneiere, staten, kirken eller private.

Dette kan man meget lett sjekke opp.

 

Siden du sannsynlig har våpenkort og våpen, har du også sikkert betalt jegeravgiften.

 

Du nevner også ett bestemt område - Rendalen -

 

Ville sjekket med grunneiere selvfølgelig.

 

Er flere 10.000 som går over annen manns eiendom for å nå sine jaktområder, jakthytter osv.

Dette har de selvfølgelig lov til, med våpen nedpakket og ikke i skytbar tilstand.

 

 

 

Jeg vil også tro at da Lars Monsen gikk Norge på langs hadde han våpen med seg, i hvertfall store deler av turen.

Også under flere av de andre lange turer han hadde bla. nordkalotten 365 dager.

 

Disse kan du jakt på hele året:

 

Bisam (bisamrotte) Hele landet 01.04. 31.03. Mårhund Hele landet 01.04. 31.03. Villmink Hele landet 01.04. 31.03. Villsvin Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 01.04. 31.03

Sugge som har unger er fredet, men ungene er jaktbare hele året.

 

Men til forsvar - nei det vil jeg ikke tro.

 

Finnes noen nødvergparagrafer - dog for bønder først og fremst men også vanlige husdyr.

Der hvor disse blir angrepet nær bolig eller eier.

 

Når det gjelder nevnte vilt, vil det også sikkert se rart ut om en ble stoppet med ei rifle i cal 30.06 på Minkjakt.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Er meget relevant - forutsetninger er at man følger regler.

 

Finnes ikke regler for utøvelse av ulovlig jakt meg bekjent, i hvertfall ikke offentlige.

 

Det var lovligheten av å bære våpen i utmark her var snakk om.

Utenfor jaktsesong.

Du bruker mye spaltplass på noe som er urelevant!

 

TS skal ikke jakte! Men hvis han skulle det, så er det jo lovlig, å bære våpen også over annen manns eiendom! Det er ikke dette TS spør om. Så, det er urelevant!

 

Og innskyting og trening, så må en innhente tillatelse fra grunneier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...