Gå til innhold

Master i England eller jobb i Norge


fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei

 

Står ovenfor et vanskelig valg, som jeg vil høre folkets meninger om.

 

Fullfører bacheloren min til våren, og jobbutsiktene er OK her hjemme, ser egentlig lyst på å få jobb.

Jeg har i tillegg søkt mastergrad i England og kommet inn flere steder, men klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal velge av jobb i Norge rett etter bachelor eller master i England.

 

Tar jeg master vil jeg først og fremst få en bedre utdannelse, men også få oppleve å bo i et annet land. Det negative med dette er at det koster mye penger, og jeg har forsåvidt nok i studielån fra før..

Satser jeg på jobb i Norge vil jeg for det første begynne å tjene penger, noe som frister veldig etter år på skolen. I tillegg frister det å komme i gang med 'jobbkarrieren', men da vil jeg kanskje en dag angre veldig på at jeg ikke tok den masteren i England...

 

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Endret av fantenberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bachelorgraden er ikke mye verdt her til lands dessverre, og så lenge masteren går på noe som jeg vil se er mer matnyttig enn bachelorgraden din, så ville jeg nok tatt den masteren.

 

Uten å ha lest meg opp på hva masteren inneholder (annet enn navnet på den) ser den jo ut til å gi deg et vesentlig bedre grunnlag å stå på i flere bransjer.

 

Det kan jo også være lurt å ringe litt rundt i den bransjen du vurderer å søke mot, for å høre hva de mener :)

Lenke til kommentar

Techpoint: Hva i all verden mener du med at bachelorgraden ikke er verdt mye her til lands? At nyutdannede eiendomsmeglere ikke får jobb? Det er nemlig helt feil.

 

Trådstarter: Dersom det er aktuelt for deg å jobbe som eiendomsmegler, og kan få deg jobb etter endt studie, så ville jeg forsøkt det. Få deg litt arbeidserfaring (og gjerne autorisasjon som eiendomsmegler), så kan du se om du har lyst til å studere finans etterpå. Det vil da være lettere både å få seg relevant jobb etter masteren, men også å gå tilbake til å jobbe som eiendomsmegler. Dersom du tar masteren nå, vil det nok være vanskeligere å få jobb som eiendomsmeglerfullmektig fordi du fort blir sett på som "overkvalifisert".

Lenke til kommentar

Dersom utdanningene "naturlig hører sammen" ville muligens svaret vært et annet. Dersom du gikk bachelor i økonomi og administrasjon/ledelse og lurte på om du skulle ta sivøk-master eller lignende, enten i utlandet eller i Norge, så vil nok mange anbefale å ta masteren.

Men her er det altså snakk om at du har en ganske profesjonsrettet utdanning, og vurderer å ta en "bredere" master. Da ser jeg på det som mer naturlig å også få arbeidsutdanning, og så eventuelt "skifte beite" senere.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at du kunne tenke deg å være eiendomsmegler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...