Gå til innhold

Klarer du disse oppgavene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det vi skal se etter? Jeg skjønner ikke hva du hinter til.

altså det første jeg skrev var litt komisk ment, men hvis du ikke skjønner hva jeg hinter til, så ser du kansje sånn ut selv...men de gutta der har jo ikke stil, de ser ikke ut rett og slett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså det første jeg skrev var litt komisk ment, men hvis du ikke skjønner hva jeg hinter til, så ser du kansje sånn ut selv...men de gutta der har jo ikke stil, de ser ikke ut rett og slett.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være komisk ment. Du nevner at dem ikke har stil, seriøst? Dette er en gjeng med UNGDOMMER, når i historien har ungdommer noen gang hatt en såkalt "bra" stil. De fleste liker å kle seg ut som Eminem (eller hva nå enn han heter) og 50 Cent for å se "freshe" ut, og ikke få meg til å begynne å skrive om musikkstilen/smaken for den er i en verden for seg selv. Hvis det i det hele tatt kan kalles for musikk.

Alt dette er helt greit, for de aller fleste av oss var slike på et eller annet tidspunkt, jeg kan selv innrømme at jeg var slik.

Men ikke glem at når den dagen pungen går fra å være høy og mørk på oss gutter, til skrumpete og grå, så er vi fleste egentlig ganske så like.

Kvinner derimot er intelligente og vakre. Jeg er selv mann, men iløpet av mine år på denne planeten har jeg virkelig skjønt meningen med ett spesielt ordtak. "Bak hver og en suksessrik mann, står det en bedre kvinne".

Jeg hadde aldri hatt det jeg har i dag hvis det ikke var for kvinnen i mitt liv, og jeg forteller henne dette hver dag!

San22_

Skrevet (endret)

Lycantrophe, for små verdier av i (< 1000) (EDIT2: 45) går det fort, men skal du langt ut i Fibonacci rekken eller er avhengig av kort kjøretid for mange utregninger kan du bruke en for loop, 2 variable, og en i%2=0 conditional for å veksle mellom dem annenhver gang. EDIT: eventuelt ha et logaritmisk look-up table for par av fibonacci tall over nr 10000 eller 100000 og starte loopen derfra.

Lineær kjøretid kode for nummer n i Fibonacci følgen.

int fib(int n) {
if (n<2) return 1;
int a = 1, b = 1;
for (int i = 2; i <= n; i++) {
if (i%2=0) a+=b;
else b+=a;
}
return a>b?a:b;
}

Men jeg synes den rekursive koden er mye mer elegant :)

Endret av GullLars
Skrevet (endret)

Hvorfor så tungvindt?

C:

unsigned long long a, b;
  a = b = 1;
  for( int i = 2; i < n; ++i ) {
	  b += a;
	  a = b - a;
	  printf( "%llu\n", b );
  }

Denne har heller ikke conditionals, så ingen branching.

Den rekursive SER veldig pen ut, men uten memoisering vil den blow up. Selv for små verdier av i. :)

Koden smeller forresten fort i plain C, det er ingen datatyper som håndterer så store tall. Mener jeg testet den til å smelle på ~94 iterasjon eller så.

Endret av Lycantrophe
Skrevet (endret)

Ja, for store n i Fibonacci rekken trenger du long, og å droppe conditionals med trikset der korter kjøretiden også :)

Den koden der vil gi lang kjøretid fordi printf kallet tar betydelig lenger tid enn resten av loopen. Den skriver ut hele Fibonacci rekken. Om du bare er interresert i tall n er det bedre å legge den etter loopen eller bytte ut med en return om du skal bruke tallet i stedet for å se det i consol.

Endret av GullLars
Skrevet (endret)

Det var bevisst for å vise at den fungerer :> Skal du bare ha tall n gidder du selvfølgelig ikke printe.

Edit: n skal være VELDIG liten for at den rekursive skal være i nærheten av forsvarlig.

For n = 45 tar det <1s. For n = 50:

$ time ./recfib 50
20365011074 
real	0m31.979s
user	0m31.954s
sys	 0m0.000s

i7 2500K, kompilert med -O3

Endret av Lycantrophe
Skrevet

Spørsmål: Er du smartere enn disse karene?

Svar: Avhenger av hva som defineres som smart eller intelligens, ettersom intelligens deles inn i syv kategorier. (Språklig, Logisk, Visuell, Musikalsk, Kinestetisk, Sosial og intuitiv)

Smarthet og intelligens er ikke det samme. Intelligens kan måles i IQ fra minst 25 ulike hovedgrupper fordelt på venstre og høyre halvdel av hjernen.

F.eks, kan det være "smart" å google forskjellen på smarthet og intelligens FØR man svarer på en tråd, men det betyr nødvendigvis ikke at du er intelligent av den grunn.

Skrevet
Hva er det vi skal se etter? Jeg skjønner ikke hva du hinter til.

De ser nå bedre ut enn disse karene her: http://www.hardware.no/artikler/hvem-gar-lengst-pa-cebit/107327

Mulig du forventer noe slikt noe: http://www.kingmagazine.se/sidor/redaktionen

...men da er du på feil side... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...