Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovverkets språk..


3R4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ble litt forundret da jeg leste litt i grunnloven. Paragraf 16 leste dette i 1814: "§ 16. Kongen anordner al offentlig Kirke- og Gudstjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaseer, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer."

 

Det ble endret i 1964 til "Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk Kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov. Alle Tros- og Livssynssamfund skulle understøttes paa lige Linje."

 

Hvordan kan det ha seg at språket fremdeles er gammel-norsk? Er dette gjort bevisst for å holde språket i loven konsekvent?

 

------

 

En annen ting: Kong Chr Vs Lov Om Religionen leser "Den Religion skal i Kongens Riger og Lande alleene tilstædis, som overeens kommer med den Hellige Bibelske Skrift, det Apostoliske, Nicæniske og Athanasii Symbolis, og den Uforandrede Aar et tusind fem hundrede og tredive overgiven Augsburgiske Bekiendelse, og Lutheri liden Catechismo."

 

Betyr ikke dette at det kun er Kristendom som kan praktiseres? Hvorfor er dette fremdeles en norsk lov?

 

 

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tradisjon. Grunnloven er normert til 1903-rettskrivning, slik at alle senere endringer utformes i samsvar med teksten slik den da var.

 

Når det gjelder Christian den femtes Norske Lov, andre bok første kapittel, "om religionen", kan den ikke tas helt på ordet. I 1845 ble loven endret (da fikk vi dissenterloven) slik at forbudet mot annerledestroende kristne (i praksis katolikker, anglikanere, og ortodokse) ble opphevet. Senere har lovendringer og grunnlovsendringer om fri religionsutøvelse i praksis gjort om bestemmelsen slik at den nå i dag egentlig er en definisjon på hva Den Norske Kirke tror på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det krikkert sier er selvsagt helt korrekt, det er dog en diskusjon gående om hvorvidt språket bør oppdateres til moderne norsk, jeg tror til og med Strotinget har nedsatt et komité som skal foreslå nye versjoner både på nynorsk og bokmål. Hvor trolig det er at dette blir noe av vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...