Gå til innhold

Er AMD-sokkel FM2 på vei ut?


E_B84

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en HTPC, og har sett litt på AMD sine prosessorer med FM2 sokkel.

 

Lurte på om jeg skulle ønske meg prosessoren til jul også kjøpe hovedkortet selv etter jul.

Det eneste som slår meg er at det er få butikker som har FM2 hovedkort til salgs generelt, og i tillegg er det mange som ikke har inne på lager heller - står ofte bare at det kommer til lager i løpet av 8-10 dager, eller ubekreftede leveringsdatoer.

 

Er det sannsynlig at FM2-sokkelen er på vei ut snart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia....wiki/Socket_FM2

 

Sokkelen har "nettopp" blitt lansert noe som kan være årsaken til relativt få hovedkort å velge mellom.

 

http://www.prisjakt....er&l=s105099817 <- oversikt over FM2-kort

Tusen takk for svar!

Da er det i alle fall ingen fare for at jeg ikke får skaffet hovedkort retter over jul :)

 

Har forresten dette i kikkerten: http://www.prisjakt.no/product.php?e=1448822

Lenke til kommentar

Når jeg skal bygge en HTPC som kun skal benyttes til surfing og avspilling av filer enten lokalt eller over internett (samt Netflix/Spotify), så er det vel viktigere for meg å ha en sprek Dual-Core enn Quad-Core?

 

Vil ikke tro jeg får benyttet noen flere kjerner ved avspilling av film?
Lenke til kommentar

Har lite og ingenting og si, ville dog valgt quad-core for å være mest mulig framtidsrettet.

Det der ble jeg anbefalt i 2008 da jeg kjøpte Intel Core2Quad Q6600, men fikk jo aldri utnyttet 4 kjerner før pcen var utdatert...

Ikke mange spill som kunne gjøre nytte av 4 kjerner i 2008-2010, kanskje ikke i dagens marked heller?

 

Derfor er jeg litt skeptisk til å betale mer enn nødvendig for en prosessor som aldri vil bli brukt til spill, men kun surfing og medieavspilling..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lite og ingenting og si, ville dog valgt quad-core for å være mest mulig framtidsrettet.

Fremtidssikring er å ha penger tilgjengelig for oppgradering.

 

Forskjellen i enkelttrådet ytelse mot en i3-prosessor er ikke så voldsomt i Intels fordel at det gjør noe da, og for videoavspilling er det greit å ha en kraftigere grafikkprosessor ;)

Fire kjerner hjelper også om det kommer et videoformat som ikke støttes av hardware-dekoding i skjermkortet, for ikke å nevne at du kan oppgradere i fremtiden om nødvendig.

Lenke til kommentar

Det måtte i så fall stått mellom A6-5400k eller A8-5600K.

 

Problemet med A8 er at den suger 100watt mot A6 sine 65watt - og kabinettet jeg har sett på har innebygget psu på 150watt. Skummelt å legge seg helt opptil maks, da andre komponenter også trenger litt strøm..

 

Grafikkdelen i dem er ca den samme, men A8 har L2 cache på 4mb mot 1mb i A6.

 

Siden jeg ikke skal ha noe dedikert grafikkort, og pcen kun vil bli brukt til surfing og avspilling av film og Spotify - så skulle man da tro at A6 holder?

 

Til og med Raspberry Pi spiller av 1080p uten å tulle, så burde det samme ikke koste denne prosessoren mer enn et par kalorier..

Lenke til kommentar

L2 cache, hva vil det egentlig si i praksis?

Lest på wiki at det er en slags mellomlagring, men forstod ikke helt hva den gjør.

 

Vil den med L2 cache på 4mb oppleves som mye raskere enn den med 1mb, eller er det andre ting som avgjør mest?

L2 Cache er et mellomlager for data og instruksjoner. Den er mye raskere enn RAM, men ikke like rask som L1-I og L1-D.

Det vil ha en del å si på ytelsen, Du kutter sikkert ytelsen per kjerne med 10%

Nå skal det sies at A6-5400K er skikkelig svak uansett, cache-størrelsen er det siste du skal tenke på her.

Lenke til kommentar

L2 Cache er et mellomlager for data og instruksjoner. Den er mye raskere enn RAM, men ikke like rask som L1-I og L1-D.

Det vil ha en del å si på ytelsen, Du kutter sikkert ytelsen per kjerne med 10%

Nå skal det sies at A6-5400K er skikkelig svak uansett, cache-størrelsen er det siste du skal tenke på her.

Takker for svar!

 

Har søkt litt tester på nettet og sett at A8 ligger ca på A10 når det gjelder ytelse, mens A6 ligger på nesten halve verdier av det A8 oppnår.

 

Har bestemt meg for å gå for den A8-5600K, også heller gå for dette kabinettet som ifølge Thermaltake selv har 220 watt PSU: http://www.prisjakt.no/product.php?p=561774

 

Siden A8 trekker maks 100 watt, så burde jeg jo alikevel ha litt å gå på til andre komponenter siden jeg håper på å bruke det GPU'en som sitter i A8 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...