Gå til innhold

I5 2500k 98 grader?


skyrim1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i det siste lagt merke til at min I5 prosessor blir ekstremt varm under stress. I Idle er den på det minste 37 grader men når jeg spiller assassins Creed 3 ser jeg at den går opp mot rundt 86 grader, men med en gang jeg Alt-tab ut av spillet synker den rett ned til mellom 60 og 70 grader på 2-3 sekunder og så fortsetter den å gå nedover til 50 osv...

 

jeg testet prime95 torture test og fikk opp til 98 grader! Det er ingen overklokking og jeg bruker kun stock kjøler, men jeg har byttet ut kjølepastaen en gang før på grunn av nytt hovedkort.

 

Noen ideer om hva problemet kan være?

takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor varmt er det inni selve kabinettet? Har du gode vifter der, og blåser de riktig vei.

 

Har du smørt på kjølepastaen riktig? Er det mye støv på CPU kjøleren.

Ser ut som pcen holder seg på 30c hele tiden, gpu er på 38 grader, men prime95 tester jo ikke den.

Jeg har fractal define design r3 kabinett med bare viftene som følgte med, altså en foran og en bak.

Jeg renset faktisk akkurat støvfilteret foran viften i dag, så nei ikke noe særlig støv som kommer inn i pcen.

Og jeg er ganske sikker på at kjølepastaen er riktig på. jeg tok et liten klump på cpuen og lot viften spre det utover når jeg satt den nedpå.

Lenke til kommentar

vannkjøling blir ikke et alternativ for meg.

Men skal teste om cpu vifter sitter skikkelig når jeg har tid.

 

Hvis ikke det er problemet, hva annet kan være feil? hele sommerferien min gikk da hovedkortet mitt ikke funket og jeg trodde det var gpu. jeg RMA begge og fikk nytt hovedkort etter 2-3 måneder.

Lenke til kommentar

Hva har du stilt hastigheten på CPU vifta på da? Står den på silent mode? Gå inn i biosen og sjekk innstillingene der. Evt vurdert en ny CPU kjøler

 

Driver å bygger meg et prosjekt nå med samma CPU, der skal jeg bruke en Zalman CNPS9900 MAX

Man trenger vel ikke noe bedre enn stock kjøler hvis man ikke skal overklokke, men skal skjekke de bios instillingene

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke noe bedre enn stock kjøler hvis man ikke skal overklokke, men skal skjekke de bios instillingene

 

Tydeligvis så trenger noen bedre kjøling ;) ..skader heller ikke med bedre kjøling på en CPU. Jeg selv har aldri brukt en stock CPU kjøler på systemet mitt. Har stort sett kun brukt zalman kjølere, og er stor fornøyd med både støy og kjøling

 

cnps_8900_extreme-023.jpg

Lenke til kommentar

Tydeligvis så trenger noen bedre kjøling ;) ..skader heller ikke med bedre kjøling på en CPU. Jeg selv har aldri brukt en stock CPU kjøler på systemet mitt. Har stort sett kun brukt zalman kjølere, og er stor fornøyd med både støy og kjøling

Men det er vel ikke absolutt nødvendig da, er det? Hva er max safe temp for sandy bridge i5, altså høyeste temperatur som ikke kan gjøre noe skade på cpuen?

Lenke til kommentar
Series Intel Core i5

Codename Sandy Bridge

Clock Rate 1600 - 2300 MHz

Level 1 Cache 128 KB

Level 2 Cache 512 KB

Level 3 Cache 3072 KB

Number of Cores / Threads 2 / 4

Max. Power Consumption (TDP = Thermal Design Power) 17 Watt

Transistor Count 624 Million

Manufacturing Technology 32 nm

Die Size 149 mm2

Max. Temperature 100 °C

 

De sa også at CPU'en bør holdes under 80'C

Lenke til kommentar

Viss jeg husker rett nå.

 

 

ang stock kjøleren, så presser du denne nedpå sant ? til du hører 4 "klikk".

 

Har sitt at disse 4 stk som blir presset gjennom hovedkortet i de 4 hullene, blir ødelagt første gang du tar den opp.

 

 

Men uansett, eg vil anbefale deg en ny kjøler for å få ned støynivå og mye bedre temperaturer.

Dette er den beste kjøleren på markedet viss du tenker på ytelse pr krone.

Den koster heller ikke mer en 219kr inkl frakt. Dette er noe jeg synes du må påkoste deg. Er verdt ver eneste krone:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

Lenke til kommentar

Stock kjølerne til Intel er helt kurrante de så lenge man ikke overklokker noe særlig, så lenge man har grei luftflyt i kabinettet - noe man alltid skal ha uansett kjøler - og den er festet skikkelig.

 

Forstår ikke helt dere som ler av TS for ikke å legge penger i noe han strengt tatt ikke trenger. :nei2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...