Gå til innhold

God idé for lagring av foto/video under ferietur


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Neste sommer drar jeg med faren min til USA for å kjøre motorsykkel, og planlegger filme/ta bilder under hele turen (17 dager). Det er masse spørsmål som dukker opp i forbindelse med dette, men for denne tråden er det følgende jeg lurer på:

 

Lagring! Jeg kan ikke enda basere på at jeg skal ha med meg laptop eller annen lignende løsning. Finnes det noen gode løsninger for å flytte bilder/videoer på fra SD-kort til en stor portabel disk, som også er relativt trygg for korrupte data?

 

Jeg kjører en server hjemme, og kan muligens sette opp en eller annen form for sync så lenge jeg er koblet til nett, men jeg tørr ikke satse på dette. (overføringshastighet og nettilgang er usikkerhetsmomenter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettsky er et alternativ, ikke mulig å ta med seg en mini laptop for turen? Men så var det strøm da kan fort bli dyrt.

 

Jeg hadde vell vurdert å:

  • Ha med seg en del minnekort.
  • På en måte prøve å brenne bildene på cd/dvd underveis i byene hos datacafe eller lignende.
  • Hva med en Hyperdrive, det er vell et godt om ikke det beste alternativet. Ikke forferdelig dyrt heller. Link Her

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Nettsky er et alternativ, ikke mulig å ta med seg en mini laptop for turen? Men så var det strøm da kan fort bli dyrt.

 

Jeg hadde vell vurdert å:

  • Ha med seg en del minnekort.
  • På en måte prøve å brenne bildene på cd/dvd underveis i byene hos datacafe eller lignende.
  • Hva med en Hyperdrive, det er vell et godt om ikke det beste alternativet. Ikke forferdelig dyrt heller. Link Her

 

Minnekort er et alternativt, men et dyrt alternativ

Brenne utgår nok

Hyperdrive er mer aktuelt. Jeg sjekker ut.

 

Takk for gode tips; jeg tar gjerne i mot enda fler og om noen har erfaringer fra egne reiser. Jeg vurderer en Ultrabook, så det kan jo hende jeg kan ta med denne + en ekstern disk, og hive alt over på det etter hvert reisedøgn.

Lenke til kommentar

Noen forslag;

HyperDrive COLORSPACE UDMA2 (750GB version)

320GB HyperDrive fra B&H

Storage Reviews

How to store your photos while travelling

Det finnes også noen billige Hard Disk Portable Media Players på Delaextreame (litt nedpå siden).

Sjekk også ut mulighetene for å bruke telefon eller nettbrett som "interface" sammen med en portable HDD.

Mange Billige USB minne på 16GB kan også være en mulighet. Det er tross alt begrensning på hvor mye materiale du får samlet opp i løpet av 17 dager når du også skal kjøre en del.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo at den mengden der blir uaktuell, så jeg må muligens justere forventningene mine "en smule".

Merk at en ultrabook er noe jeg ønsker å kjøpe meg uavhengig av dette da, og at jeg uansett vil trenge lagring til seinere. Så innkjøp av eksterne disker ikke nødvendigvis er noen krise.

Lenke til kommentar

Minnekort - Billig

Minnekort - Sikkert

Minnekort - Stor nok lagringsplass

Minnekort - Kan skaffes over alt; Kjøp flere ved behov

Minnekort - Ingen lading

Minnekort - Nær null vekt & volum

Minnekort - Trolig fremdeles brukbare i 5+ år, - i motsetning til hva enda en elektronisk dings er.

 

Tips:

Ikke fotografer eller film ALT (jfr. karikerte japanske turister som satser på å oppleve ferien når de kommer hjem).

Ta vare på øyeblikkene du tror blir verdifulle. - Om noen av dem blir uten bilder så vit at det ikke gjør minnene mindre verdifulle.

- Det dere ikke har glede av å oppleve omigjen i ettertid er bortkastet å forevige. (Hvor mange minutter med filmet midtstripe-på-asfalt kommer dere til å orke å se omigjen?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...