Gå til innhold

Asus p7p55D-E pro & Kingston SSD now svp200!


haakkern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hjelper en Kompis med ssd instalasjonen hans han har et asus P7P55D-E pro og der har han en Marvell Controller som styrer Sata III portene hans Og jeg mistenker sterkt at det er en konflikt mellom den og hans kingstons ssd now ! han får ca 200 mb Read ( på en god dag) og ca 151 mb write på en sata III og 6Gb/s port.

 

1: finnes det noe løsning på dette slik ? tenke litt på og flashe disken hans men han har versjon 02 og en fw versjon 03 ligger ute.. men tror det ikke er der problemet ligger.

noen som har noen God forklaring på det ?

Virker som asus sliter mye med det har googlet litt og sett at det er en del slike saker rundt om kring.

 

Det snodige er at når jeg kobler til ssd disken på den sata III porten så starter windows og alt er tilsynelatende ok ! men kingston sin egen tool finner ikke disken og heller ikke flash toolen!

 

her har du noen som har noe av samme issue..http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2232583

 

Svar ønskes men tror han må evt kjøpe seg en ny ssd som ikke har denne SandForce kontrollen! evt hovedkort!

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bør du ikke koble en SSD til Marvell portene, den kontrolleren er noe dritt selv om det er SATA 3. SSD bør kobles til Intel SATA 2 portene.

For det andre, sjekk at alle portene er satt til AHCI i BIOS, det vil øke hastighet mye. Jeg hadde et Asus P6X58 HK, og brukte Marvell portene til de optiske drevene, virket konge selv om det påståes i manualen at det kun kan kobles HDD til de portene.

Når det gjelder flashing av firmware, så må porten der SSD'en er, være i enten AHCI mode eller IDE, dette avhenger av hvilket merke SSD er.

 

Samme med det HK jeg har nå, Rampage IV Formula med Asmedia kontroller. Manualen påstår at man kan kun koble til HDD til Asmedia portene, har en Blu-Ray og en DVD spiller tilkoblet og de virker konge med AHCI.

Lenke til kommentar

For det første bør du ikke koble en SSD til Marvell portene, den kontrolleren er noe dritt selv om det er SATA 3. SSD bør kobles til Intel SATA 2 portene.

For det andre, sjekk at alle portene er satt til AHCI i BIOS, det vil øke hastighet mye. Jeg hadde et Asus P6X58 HK, og brukte Marvell portene til de optiske drevene, virket konge selv om det påståes i manualen at det kun kan kobles HDD til de portene.

Når det gjelder flashing av firmware, så må porten der SSD'en er, være i enten AHCI mode eller IDE, dette avhenger av hvilket merke SSD er.

 

Samme med det HK jeg har nå, Rampage IV Formula med Asmedia kontroller. Manualen påstår at man kan kun koble til HDD til Asmedia portene, har en Blu-Ray og en DVD spiller tilkoblet og de virker konge med AHCI.

 

 

Takker for svar har prøvd det du sa.. alså før jeg laget denne posten. har såpass med erfaring at jeg har gjort mye av det fra før. det svaret jeg leiter etter er om noen har hatt lignene erfaringer da jeg googlet kom det opp mange som hadde samme problemer.

 

Bios er flashet

Ssd har jeg ikke flashet enda..

Ahci er sef slått på har prøvd med begge! ide OG!

har hørt at desse marvell greiene ikke er så mye og skryte av ! samtidig har jeg hørt om mange som sliter med kingston ssd og visse typer brikkesett!

 

sveibuen: bios er den siste..

 

Takker ! :D

Lenke til kommentar

At mange sliter med Kingston SSD'er avhenger muligens av hvilken kontroller SSD'en har. Tidligere hadde V og V+ serien JMicron kontroller, så byttet de til Toshiba kontroller. Men de var ikke raske nok, så nå bruker visst Kingston en SandForce's SF-2281 kontroller på alle sine SSD'er.

 

Hvilken SSDNow er det snakk her? V200, V300 eller V+200?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At mange sliter med Kingston SSD'er avhenger muligens av hvilken kontroller SSD'en har. Tidligere hadde V og V+ serien JMicron kontroller, så byttet de til Toshiba kontroller. Men de var ikke raske nok, så nå bruker visst Kingston en SandForce's SF-2281 kontroller på alle sine SSD'er.

 

Hvilken SSDNow er det snakk her? V200, V300 eller V+200?

 

 

v200+ beklager at jeg ikke skrev det innledningvis i første post.

jeg ser det du skriver og støtter meg til det jeg snoket rundt på asus sitt forum og ser det er flere som sliter med akkurat dette !

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke sjekket på Asus sitt forum, så om dette er pga chipset Asus bruker eller ikke det kan jeg ikke svare på. Men stort sett så bruker jo alle HK produsenter samme chipset fra Intel (se bort fra AMD), så det skulle ikke bety så mye hvilken prodsent det er snakk om.

 

Fant en test av V+200 og der ble det brukt et ASUS P8P67 Deluxe HK. Med ATTO Benchmark ble det oppnådd en les på 552 MB/s og skriv på 515 MB/s.

Så testet de med AS-SSD og oppnådde les 204 MB/s og skriv 142 MB/s. noe som er veldig nær det kompisen din oppnår. I real world test, kopiere/overføring av filer etc havnet V+200 på bunn. Testen finner du på denne siden.

Så det avhenger ofte av hvilket benchmark verktøy man bruker for å måle hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke sjekket på Asus sitt forum, så om dette er pga chipset Asus bruker eller ikke det kan jeg ikke svare på. Men stort sett så bruker jo alle HK produsenter samme chipset fra Intel (se bort fra AMD), så det skulle ikke bety så mye hvilken prodsent det er snakk om.

 

Fant en test av V+200 og der ble det brukt et ASUS P8P67 Deluxe HK. Med ATTO Benchmark ble det oppnådd en les på 552 MB/s og skriv på 515 MB/s.

Så testet de med AS-SSD og oppnådde les 204 MB/s og skriv 142 MB/s. noe som er veldig nær det kompisen din oppnår. I real world test, kopiere/overføring av filer etc havnet V+200 på bunn. Testen finner du på denne siden.

Så det avhenger ofte av hvilket benchmark verktøy man bruker for å måle hastighet.

 

Det er helt på tryne at han skal ha den hastigheten. Det er jo Sata6 link speed. og dette er jo en kingston ssd 200v+ den skal klare mere enn det. men enden på visa er at han mest sannsynelig kjøper nytt hk. ;)

bruker crystaldiskmark som tester.

Ellers takk for svar

Lenke til kommentar

Tror ikke at du kan regne med å få noen særlig bedre resultat enn ca 200/150 i Crystaldiskmark.

SSD'en kommer med asynkron NAND , som er regnet for å være svak.

Hadde den brukt synkron eller toggle NAND , ville resultatet vært noe helt annet...

 

Fra testen av den :

[url=

 

Javel da synes jeg kingston burde trekke etiketten på ssd en sin sto tydelig på den at den skulle klare ( på max) og ligge over 400 les og ca samme på skriv.

 

Specifications

Form factor: 2.5”

Interface: SATA Rev 3.0 (6Gb/s), SATA Rev 2.0 (3Gb/s)

Capacities1: 60GB, 90GB, 120GB, 240GB, 480GB

 

Sequential reads2:

SATA Rev. 3.0 - 535MB/s

SATA Rev. 2.0 - 280MB/s

Sequential writes2:

SATA Rev. 3.0 - 60GB – 460MB/s | 90GB, 120GB, 240GB, 480GB – 480MB/s

SATA Rev. 2.0 - 260MB/s

Sustained Random 4k Read/Write2:

60GB – 12,000/47,000 IOPS

90GB – 20,000/47,000 IOPS

120GB – 20,000/44,000 IOPS

240GB – 36,000/43,000 IOPS

480GB – 43,000/30,000 IOPS

Max Random 4k Read/Write2:

60GB – 85,000/60,000 IOPS

90GB – 85,000/57,000 IOPS

120GB – 85,000/55,000 IOPS

240GB – 85,000/43,000 IOPS

480GB – 75,000/34,000 IOPS

Warranty/support:

three-year warranty, free technical support and legendary Kingston reliability

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Javel da synes jeg kingston burde trekke etiketten på ssd en sin sto tydelig på den at den skulle klare ( på max) og ligge over 400 les og ca samme på skriv.

 

Produsentene oppgir specs med testprogrammet Atto

Som du ser under , så klarer den godt over 500 MB/s Read/Write i det programmet :

 

atto.jpg

 

 

 

 

Crystal Diskmark er et langt hardere testprogram som ikke tillater full kompresjon ( det gjør Atto )

 

 

Samsung 840 Pro kommer med Toggle NAND ( bruker heller ikke SF kontrolleren )

Det gir utslag i Crystal Diskmark :

 

21e9huf.jpg

 

 

 

 

 

 

Forskjellen mellom de to SSD'ene i testprogrammet AS SSD ( som virkelig viser hva SSD'en er god for ) ville ha vært enda større ...

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsentene oppgir specs med testprogrammet Atto

Som du ser under , så klarer den godt over 500 MB/s Read/Write i det programmet :

 

[url=

 

 

 

 

Crystal Diskmark er et langt hardere testprogram som ikke tillater full kompresjon ( det gjør Atto )

 

 

Samsung 840 Pro kommer med Toggle NAND ( bruker heller ikke SF kontrolleren )

Det gir utslag i Crystal Diskmark :

 

[url=

 

 

 

Oi faen skall kjøre en test på atto..

 

 

 

Forskjellen mellom de to SSD'ene i testprogrammet AS SSD ( som virkelig viser hva SSD'en er god for ) ville ha vært enda større ...

 

 

skal kjøre en test i atto

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...