Gå til innhold

[Løst] Skal lage spillpc til en venn, 5500 kr.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har fått i oppdrag å lage en spillpc til en venn av meg. Budsjettet er på 5500, noe jeg allerede har sprengt litt med den handlelista her:

 

1326887.jpeg

 

 

Det jeg lurer på er om prosessoren kommer til å bli en flaskehals for oppsettet, og om det er noen måter å få ned prisen uten at det går ut over ytelsen. Jeg har tenkt at det kan være lurt med plass til ekstra RAM og et skjermkort til, hvis han får lyst til å oppgradere litt senere. Han har det meste av tilleggsutstyr, men han trenger nytt tastatur. Han har funnet ut at han kan kjøpe et billig tastatur nå, og heller oppgradere til et bedre et ved en senere anledning.

 

Maskinen skal hovedsakelig brukes til spill, blant annet BF3, Skyrim, Planetside 2, Minecraft og Magicka. Det kommer nok ikke til å bli noe overklokking. Maskinen skal kjøpes i kveld eller i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BF3 krever endel CPU kraft. Jeg ville gått for i5 3570(K) (K om du skal overklokke). Ellers koster AMD 7950 bare 200kr mer enn 7870 fra pixmania (yeah, I know, men jeg hadde tatt den sjangsen på et skjermkort derifra).

Det vil sprenge budsjettet hans litt, men til gjengjeld får han en maskin han ikke blir skuffet over :)

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Her har budsjettet blitt strukket opp for å få plass til et 7870, så det å strekke det veldig mye lenger tror jeg ikke han blir så glad for. ;)

 

Skal man kjøpe kortet fra pixmania må du huske at man må betale ekstra frakt også, så da blir det en del dyrere. Spørsmålet er vel om prosessoren er så svak at det hemmer skjermkortet noe veldig, og da må jeg høre med han om han vil ha et svakere skjermkort eller en sterkere prosessor.

Lenke til kommentar

Hva med å vente en uke eller to, til han har råd til en i5? Ettersom du nevner en rekke spill, velger jeg å tro at gaming er en stor del av hverdagen hans. Da syns jeg han bør spandere på seg en ålreit maskin. Det er ikke snakk om en mye større utgift, forskjellen er så liten at en tur på byen koster mer.

Jeg ville ihvertfall ikke bygd en "spill PC" med i3 3220. Det er en flott prosessor til sitt bruk, men den har sine begrensinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...