Gå til innhold

Bruke pc som ruter


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å sette opp et hjemmeautomasjons-system.

 

Jeg trenger dermed kontakt med en PC i hjemmet over internett til enhver tid.

 

Jeg har så langt aldri vært borti en router som faktisk er stabil og pålitelig. Alle jeg har prøvd kræsjer minst en gang i måneden, de fleste minst en gang i uka, eller fler ganger om dagen.

 

Jeg ønsker derfor å la PC'en som brukes til hjemmeautumasjons-programmet være koblet direkte på nettet, og heller bruke denne til DHCP, firewall og hva enn annet man trenger (og her trenger jeg litt hjelp!)

 

En utfordring er at programmet jeg har kjøpt (homeseer) kun kjører på windows, og offisielt kun på 32-bits versjoner av konsumer-versjonene. Jeg tenkte å velge XP Pro, da jeg har et par ekstra lisenser liggende.

 

Jeg har prøvd windows sin internet connection sharing før, og dette er bedrøvelige greier. Jeg må ha noe som er stabilt og fungerer. Jeg har lest om noe som heter "dual dhcp dns server". Har dere prøvd den? Er den pålitelig?

 

Firewall: er den som følger med i windows xp bra nok? Jeg tviler.... Anbefalinger?

 

Er det noe mer jeg trenger for at dette skal fungere? En FTP-server hadde forsåvidt også vært kjekt når jeg først er i gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Geir, takk for svar!

 

Home server? Kanskje du trodde jeg skrev feil?

 

Jeg refererer til dette:

http://store.homesee...oad-P415C5.aspx

 

Ang. valg av ruter: Kan du navngi en som du kan love at ikke kræsjer? (jeg kommer nok ikke til å bruke den nå, men det er greit å vite om en...) Det beste jeg har vært borti så langt var en som ikke kræsjet, men den mistet like fullt internett-tilkoblingen av og til, og jeg måtte logge inn og koble av og på. Til det bruket jeg snakker om her er ikke dette en mulighet. I tillegg til ikke å kræsje må den reconnecte på egenhånd om den skulle miste kontakten med kabel-modemet...

 

All den tid jeg skal ha en PC gående kontinuerlig kan jeg vel like godt bruke denne?

Serveren er da også direkte koblet på nettet, og jeg slipper potensielle problemer med en ruter som driter seg ut. Om denne serveren bare er 99.9% pålitelig mtp. å gi internett videre til klienter på nettverket, går det helt fint, da jeg er hjemme hver gang det er behov for å dele internett videre inn i leiligheten.

 

Så de mest relevante spørsmålene er:

1. Trenger jeg en bedre firewall enn den som følger med i windows?

2. Hva annet av programvare trenger jeg for å dele internett-tilkoblingen videre med OK pålitelighet? (windows' ICS er ikke bra nok...)

3. Jeg går ut ifra at maskinen vil få dynamisk IP ut mot nettet. Finnes det en (gratis) måte å finne den igjen på om IP'en skifter?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Hei

Sorry - Jeg leste feil, og leste HomeSeer som Home Server :-)

Router: Kjøp en hvilken som helst "Terningkast 6" router. Valgte selv Cisco E4200. Den har ikke krasja i løpet av de 10 måneder jeg har eid den.

I følge forumet til HomeSeer er støttes Windows 7 64, men utstyr som kobles på den PC kan være problemet.

Hvis du er opptatt av sikkerhet: Styr unna Windows XP. Sikreste OS i dag er Windows 8. (koster kr 249,- fra Microsoft i nedlastings versjon)

99% av innbrudd på PC fra internett er at brukeren slipper inn hackere ved å besøke infiserte hjemmesider. Dette elimineres ved å installere minst mulig software på serveren og kun bruke den til automasjonsprogramvaren.

 

Spørsmål 1 - Firewall: Nei, hvis du styrer unna XP, og at HomeSeer pc'n er standalone

Spørsmål 2 - Dele internett: Bruk router

Spørmål 3 - Fast IP til internett: http://dyn.com/dns/dyndns-pro/ (eller lignende)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som deg. Er mye bortreist, gjerne i 3 uker av gangen og trenger en stabil router. Å bruke en Windows PC til formålet ser jeg ikke på som en god løsning da de også (samt programvaren) kan være like ustabil over lang tid.

 

Etter litt research har jeg kommet til følgende løsning:

 

Disse to routerne skal være veldig stabile over tid:

 

Apple Airport Extreme V5

ASUS RT-AC66U

 

I tillegg vil jeg kjøpe denne for å være helt sikret:

 

http://www.clasohlso...030/Pr362405000

 

Med et kontantkort SIM kort i den vil jeg kunne sende en tekstmelding for å reboote routeren (dvs slå av og på strømmen) uansett hvor jeg er i verden. Med ekstra kontakter kan jeg reboote internett modem og server separat:

 

http://www.clasohlso...%A9/Pr362539000

 

DynDns som geirjenssen linker til over har jeg brukt i flere år og den kan jeg anbefale. Du får en amelbye.webhop.net adresse e.l. som du bruker til å nå routeren. Port forwarding i routeren brukes for å nå PCen / serveren.

 

Linux på serveren er mer stabilt. Tjenestene som skal kjøres på den er også ofte mer stabile og sikrere enn Windows løsninger hvis de skal være gratis. Alle er kanskje ikke enige om det, men det er min personlige erfraring. Det finnes også massevis av tutorials på nettet hvis Linux er nytt for deg.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

hadde homeseer vært tilgjengelig for linux hadde jeg valgt dette. Men slik er det er i dag mener jeg at windows er det beste alternativet for meg. Også med tanke på at jeg kan windows mye bedre enn linux, eller os x for den saks skyld. Jeg er klar over at det finnes liknende programvare både for linux og (hardware+programvare for) raspberry pi, men jeg har inntrykk av at mye ikke er ferdig utviklet og heller ikke har så bred funksjonalitet som homeseer. Jeg tenkte først å gjøre dette vha arduino, men er glad for å slippe å programmere alt fra scratch :)

 

Hvordan kan det ha seg at windows xp er mindre sikkert enn windows 7 og at windows 8 er sikrest?

Man skulle da tro at det er motsatt? At det eldste er sikrest, da de har hatt lengst tid til å oppdage og tette hullene?

Uansett kommer ikke denne maskinen til å surfes på nettet med. Den skal bare "levere" noen få tjenester.

 

Jeg har tenkt tanken på å kunne power-cycle en ruter via SMS, men synes den boksen fra clas ohlson er litt dyr? Dette er ganske enkel funksjonalitet og burde koste ca. halvparten mener jeg. Jeg kan selv lage en tilsvarede boks for ca. 500kr i deler (og da bruker jeg komponenter som er i stand til mye mer), så det må vel finnes et rimeligere alternativ?

 

ang. rutere: airport extreme bruker jeg på jobben, og er ikke overbevist. En har allerede dødd, og oppsettet er kronglete. Men, cisco/linksys-routeren er kanskje verdt et forsøk. Asusen ser også bra ut , dog 50% dyrere (og jeg aner ikke noe om oppsettet av denne)

 

EDIT: Jeg ser her at ciscoen også har sine problemer:

http://homecommunity...p/385685/page/3

 

EDIT2: og her fant jeg en tråd om Asus'en. Selv om dette ikke er regelrett kræsjing er det langt ifra imponerende: http://forums.smallnetbuilder.com/archive/index.php?t-7644.html

 

Jeg er fremdeles langt ifra overbevist om at det finnes en ruter på markedet som ikke er stapp full av problemer... Når det er sagt, så trenger jeg egentlig ikke trådløs-funksjonalitet. Alle mine maskiner er på kablet nett, (og jeg vet hvor lett det er å bryte seg inn på wi-fi); Så, rene rutere er minst like attraktivt.

 

Dyn.com ser ut som en bra løsning, den skal jeg benytte meg av! :)

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Sikkerhet: Windows XP er på slutten av sin livssyklus. Det har ikke vært solgt siden oktober 2010 og oppdatering stoppes i april 2014.

Det største problemet med XP vil forøvrig være støtte for hardware. Du vil ganske snart oppleve at nytt utstyr/software rett å slett ikke lenger fungerer i XP.

Hvis du har en lang tidshorisont for prosjektet: Styr unna XP.

 

Router: Vi bruker ASUS RT-N66U på jobb. (Kundene, våre egne mobiler samt en trådløs skriver). Den er ca 600 billigere enn toppmodellen som nilsch nevner. Den har gått i to måneder uten tilsyn. Vi valgte denne fordi den har to radioer. En for 2,4 (lang rekkevidde) og en for 5 ghz (høy hastighet). I tillegg har den 3 eksterne antenner som gir god rekkevidde.

Lenke til kommentar

Geir: Ja, XP må byttes ut i april 2014. Windows 7/8 vil ha en lenger levetid. Men det fases ikke ut på grunn av sikkerhet, men på grunn av at microsoft ikke tjener penger på å støtte gamle versjoner i årevis. Prisen på windows 8 er forsåvidt veldig hyggelig, men jeg tror jeg venter i hvertfall til SP1 er gitt ut, og de værste barnesykdommene er kurert. April 2014 høres ut som et bra tidspunkt å oppgradere.

 

Jeg har forøvrig oftere problemer med at gammel maskinvare/software ikke støttes i nye OS enn omvendt. I dette tilfellet kommer jeg til å gjøre maskin- og programvareinvesteringene nå, så kompatibiliteten bør være upåklagelig med alt fra winXP til win8. Win9 derimot vil nok kunne by på problemer.

 

RT-N66U virker som et bedre anternaltiv. Selv om den kanskje har mange av de samme problemene som storebroren, er det litt lettere å spise når prisen ikke er fullt så høy.(1200kr vs 1600kr) RT-N56U (600kr) får også mye skryt, og det samme gjelder Netgear WNR3500L til latterlige 350kr!

 

EDIT: Og selvfølgelig viser det seg at de to sistnevnte også er besatt av bugs. Jeg tror nesten eneste utvei er den løsninga nilsch foreslo: kjøpe en boks som kan skru ruteren av og på via SMS. Dette i kombinasjon med en relativt stabil ruter.

 

Hvis det virkelig er sant at en ruter koblet opp mellom PC og nett er tryggere enn å ha PC'en direkte på nettet med en god firewall installert...

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at ICS på home/pro-versjoner av windows ikke er noe bra som en permanent løsning.

 

Det finnes noe som heter WinGate som har diverse nettverksfunksjoner som NAT og proxyer som kjører på windows, men det er ikke gratis, og de har en sånn idiotisk type lisensiering der man må betale mer jo flere maskiner man har på nettet osv. Så pga. det vil jeg av prinsippsak ikke anbefale noen å kjøpe det, men jeg vil bare nevne at det eksisterer.

 

Hvor stabilt det er vet jeg ikke da jeg knapt nok har testet det selv, men det kan ihvertfall erstatte ICS hvis du ønsker å ha servermaskinen rett på nett. De har 1 mnd prøvetid hvis du vil teste det.

Lenke til kommentar

Geir: jeg endte med å kjøpe den du tipset meg om. (ASUS RT-N66U) Takk for tipset!

 

Men: jeg er fremdeles ikke sikker på om dette var riktig valg. Jeg har ikke klart å finne noe spesifik informasjon om firewall-funksjonen på denne, utenom en løs påstand om at den kun blokkerer utgående trafikk... Vet du noe om dette? Ellers har den vist problemer med QoS funksjonaliteten, men stabiliteten skal ellers være bra, så jeg gir den en sjanse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...