Gå til innhold

Test: Apple MacBook Pro 13" med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Skjermen har ingen direkte konkurenter på nåværende tidspunkt nei. Det stemmer. Sådan er dette eneste argument for at den ikke har konkurenter.

 

Vil man ha BMW og syns prisen er forsvart pga at det er BMW så spiller ingen argumenter noen rolle.

 

Rent teknisk sett får man mer for pengene i en annen laptop, det tror jeg de fleste kan være enige om (CPU-kraft etc).

 

For guds skyld, kjøp deg gjerne 13" til 18K, men har den oppløsningen virkelig noe for seg på en 13"? Ser for meg at fotoentusiaster ville hatt en større skjerm, og utover det ser jeg ingen spesielle grunner til å betale så mye ekstra for det bortsett fra at "den er fin å se på". Når det kommer til Windows vs OSX så blir det en smakssak og behovssak.

 

Greit nok, mac er mac, kvalitet og alt det der, - men det koster mer enn det smaker... for min del

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en ux32vd, i7, 256gb ssd og 10gb ram. Riktig nok bare 1920x1080, men betalte bare 10200. Kanskje ikke akkurat like bra på touchpadn, men ellers bedre enn denne ny 13" retina på alle områder. Om du ikke digger osx da :pPS: glemte å nevne at den har GT620m om jeg trenger litt ekstra gpu kraft

 

Jeg likte opprinnelig ikke osx, så kjøpte meg en Asus ux32vd, byttet ut harddisken til 256gb ram og 10gb ram, men måtte sende den tilbake, rett og slett fordi jeg likte Macbook air 13" mye bedre... Hadde bestilt begge samtidig og skulle teste de ut, for så å sende tilbake 1. Det eneste jeg liker bedre med windows laptops er vel at jeg synes filutforskeren er mye bedre, selv om jeg har lastet ned og bruker Path Finder på Mac.

Lenke til kommentar

For mange er oppløsning veldig viktig. Som hobbyfotograf finner jeg høy oppløsning som en tungtveiende faktor. Det gjelder mange som driver med grafikk. Men det var heller ikke poenget mitt. Poenget er at påstanden hans om at macbook pro 13 retina er 7-8k dyrere enn "konkurentene", er tull.

Apple prøver ikke å stappe komponenter fra øverste hylle. Det er ikke deres ønske, og de apellerer da til en annen kundegruppe enn deg. For apple er smarte løsninger, høy kvalitetsfølelse og enkelt OS viktigere enn "mest teoretisk kraft".

Ja, man betaler kanskje litt ekstra for at det er et apple produkt, men folk hyper opp dette til de grader. Slik som 7-8k ekstra er bare bullshit. Apple legger mer penger i byggekvalitet og andre egenskaper enn hva for eksempel acer gjør. Så er det opp til forbrukeren å velge den maskinen som frister mest.

Jeg er absolutt for høyere oppløsninger, spesielt for store skjermer for stasjonære maskiner. Men jeg ville ventet med slike oppløsninger for små skjermer til skjermproduksjonen er mer moden så det ikke går ut over bildekvaliteten.

 

Mac har jevnt over grei byggekvalitet, men det er ingen tvil om at de er overpriset. De billigste modellene er kanskje ikke 7-8k overpriset, men sleng inn ekstra minne og en større SSD så nærmer det seg raskt. Store tall selger, og derfor høres oppløsningen bra ut.

-----

Det er ikke mange ting Steve Jobs egentlig kan ta æren for, men én ting skal han ha; han har trolig bygget verdens sterkeste varemerke. Jeg blir helt paff når jeg stadig ser folk med trange økonomier ukritisk omtrent kaster penger etter Apple, og kjøper gjerne ny iPhone eller iPad årlig. Apple har blitt et enormt statussymbol som selv "alle" ikke-tekniske folk kjenner til. Det interessante er at 90% av disse hadde vært like fornøyde med en telefon til under 2000 kr bare noen hadde satt en eple-logo på (faktisk så hadde den trolig vært mer holdbar). Det er et hav av funksjonalitet der som de aldri vil vite om og heller aldri ha bruk for. Det er forbløffende at tilsynelatende normale folk står timesvis i kø for å skaffe den neste iPhone som har ingenting nytt de faktisk trenger. Et interessant fenomen er at mange av disse kjøperne tydeligvis knytter seg til merkevaren, det er ikke vanlig at kjøpere fanatisk forsvarer f.eks. en HP-maskin eller en Samsung-telefon som om deres personlige ære stod på spill bare noen sier noe som kan tolkes som negativt mot produktet. Dette gjelder også for Mac, selv om de ikke har blitt like mye allemannseie ennå. Ikke misforstå, det finnes absolutt gyldige grunner til å velge en Mac, som f.eks. er godt egnet til bilde- og videoredigering. Men for brukere som trolig bare skal bruke et skriveprogram, eller bare bruke tryneboken så er det bortkastede penger. Det er mange som velger Mac pga. venner/venninner har det eller betrakter det som et statussymbol. Men folk skal få lov til å kaste bort pengene sine så lenge de er klar over det, det er mange som kaster bort penger på tipping eller røyker de opp...

 

Det som plager meg mest med Mac er at de er praktisk talt umulig å oppgradere eller reparere. Den eldste MacBook Air-modellen hadde åpenbare designfeil i hengslene, og senere modeller er designet slik at hele overdelen må byttes ved skader.

 

Men Mac eller ei, generelt sett vil jeg anbefale folk å unngå bærbare i prisklassen rundt 15k og oppover. For den prisen kan du få en grei bærbar og en kraftig stasjonær på kjøpet, samtidig som du slipper å være så redd for den bærbare. Grunnen til at jeg sier dette er at de fleste vanlige folk sliter ut eller ødelegger bærbare fysisk lenge før elektronikken i seg selv svikter.

 

 

Har en ux32vd, i7, 256gb ssd og 10gb ram. Riktig nok bare 1920x1080, men betalte bare 10200. Kanskje ikke akkurat like bra på touchpadn, men ellers bedre enn denne ny 13" retina på alle områder. Om du ikke digger osx da :p

 

PS: glemte å nevne at den har GT620m om jeg trenger litt ekstra gpu kraft

Det er et fint eksempel det der. Det er mange maskiner med grei innmat til rundt 6k, og rundt 10k kan du fint få en med greit batteri, grei skjerm og tynn utforming uten noen lysende eplelogo.

 

Jeg sverger til Mac når det gjelder laptop. OSX, byggekvalitet, god skjerm, bra batteri og null støy er verdt noen kroner i mine øyne. Når det gjelder stasjonær derimot - da er det helt andre kriterier.

Bare som kommentar, OS X er selvsagt smakssak og det finnes maskiner fra f.eks. HP, Lenovo og Dell som langt overgår Apples byggekvalitet, uten at Apple blir dårlig av den grunn. Mac gjør det derimot ikke like bra på de andre punktene. Andre maskiner har klart bedre kvalitet på skjermer og batteritiden er ikke best i klassen. Apple har prioritert design og det har f.eks. gått utover luftemulighetene. Macer er generelt stille inntil de blir varme (og de blir virkelig varme) og da setter turboen inn til å dytte luft gjennom noen små hull. Mac ser nydelig ut i butikken, men jeg synes praktisk bruk bør vektlegges mer.

 

Skjermen har ingen direkte konkurenter på nåværende tidspunkt nei. Det stemmer. Sådan er dette eneste argument for at den ikke har konkurenter.

 

Vil man ha BMW og syns prisen er forsvart pga at det er BMW så spiller ingen argumenter noen rolle.

Argumentet ditt hadde gitt mening dersom BMW var 30-40% overpriset sammenlignet med konkurrentene som tilbød helt ekvivalente produkter. Så la oss ta en realitetssjekk sammenlignet med to populære familiebiler og se hva vi får:

Ford Mondeo Stasjonsvogn 2.0 TDCi 163hp 404.100 kr

VW Passat 2.0 TDI 170hp 418.000 kr

BMW 320d Touring 163hp 408.100 kr

Så med tanke på at BMW er et nivå opp i kvalitet og eksklusivitet så er ikke prisen så forferdelig som folk tror. Det er selvsagt mulig å konfigurere BMWen så dyr du bare vil. Men analogien passer heller ikke siden det ikke er noen korrelasjon mellom prisen på Mac og ekstra kvalitet sammenlignet med konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke konkurrenter er det du sikter til magnkra? Så vidt meg bekjent har ikke markedet akkurat flust av laptop'er med den oppløsningen.

 

Og det er mange faktorer du glemmer om du faktisk tror at den er 7-8k dyrere enn "konkurrentene". Det spørs helt på hvilket grunnlag du setter 2 maskiner oppmot hverandre. Har den du sammenligner med aluminiums body? har den like bra touchpad? IPS skjerm? "Retina oppløsning"?

 

Det finnes ikke mange konkurrenter, men hva skal man egentlig med denne oppløsningen på en 13" laptop? Du har like store problemer med å se pikslene på en 13" laptop med full-HD, og likeså en 13" med 1600x900-piksler. Ja, selvsagt har denne 13" MPBRetina bra skjerm, men i mine øyne er den langt unna å være verdt hva Apple krever for den. For 14000 kroner får du en maskin med lik ytelse som en maskin til 10000 kroner (og mindre), og du får bare 128 GB lagringsplass. Om du vil ha mer lagringsplass har du bare ett eneste valg: kjøpe en annen modell med 256 GB lagringsplass. For 128 GB ekstra plass betaler du hos Apple 2500 kroner! Og du har ingen mulighet for å sette inn en ny SSD selv.

 

Aluminium unibody driter jeg selv en lang marsj i. Jeg har 15" MBPRetina. Man skulle tro at denne unibody-konstruksjonen med "høy" byggekvalitet var en maskin man kunne herje litt med. Men se deg rundt; hvordan behandler folk sine MBP'er? Folk pakker de inn i skins og diverse tilpassede vesker. Man er svært forsiktig med de. Og det med god grunn. Jeg har selv vært svært forsiktig, men likevel har jeg rukket å få riper og stygge merker i skallet på min MBPRetina. Skjermen får støtt og stadig stygge merker fra kontakten med tastaturet i sammenslått stilling. Noe jeg IKKE ser på som høy byggekvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den Mac minien jeg hadde fra 2008?

Jeg trodde viften var ødelagt, jeg hørte den først da jeg la inn WoW. Da startet en bitteliten hårføner der inne.

 

Så den har støy mao, vi har flere macer i hus, ingen av de har null støy. Nå har jeg ikke prøvd alle Macer som finnes, men jeg kan ikke komme på noen jeg har prøvd som har null støy.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har eit spørsmål. Korleis vil denne maskina takle semiproff, tung bilderedigering i photoshop, photomatix og lightroom sammtidig og med mange bildefilar sammtidig på tilsammen kanskje godt over 100mb?

 

Kva med nokolunne normal videoredigering i full HD kvalitet?

 

Er dette oppgåver som krever kraftigare skjermkort, eller vil maskina greie dette fint?

 

Mvh Magnus PT

Lenke til kommentar

Hvilke Macer er det sm har null støy?

 

AtW

 

Den jeg sitter på nå (MBP 15). Har oppe ca 30-40 faner i nettleseren, mailklient, spotify, excel, word, og ca 15 faner i NetBeans. og jeg hører ingenting. Selvfølgelig kan jeg gire opp viftene med et spill, men da bruker jeg heller den stasjonære. Det er nettopp det jeg er så fornøyd med Mac på - skolearbeid og fotoredigering utenfor hjemmet.

 

Jeg forstår godt at Mac ikke er for alle, men mange av de som er i mot Mac har aldri prøvd en lenge nok til å innse at de lager veldig gode produkter. Jeg var selv en "anti-mac" person for 3-4 år siden da jeg kun leste specs og sammenlignet pris. Etter at jeg kjøpte min første Mac, har jeg blitt overbevist til laptop bruk. Igjen: Det betyr ikke at DU mener det samme. Og jeg er ingen apple-fanatiker, bare så det er sagt. Kjøpte en Asus laptop med greie specs og win7 i fjor, den bli knapt brukt pga dårlig tastatur og fargegjengivning.

Lenke til kommentar
Den jeg sitter på nå (MBP 15). Har oppe ca 30-40 faner i nettleseren, mailklient, spotify, excel, word, og ca 15 faner i NetBeans. og jeg hører ingenting. Selvfølgelig kan jeg gire opp viftene med et spill, men da bruker jeg heller den stasjonære. Det er nettopp det jeg er så fornøyd med Mac på - skolearbeid og fotoredigering utenfor hjemmet.

 

Fanene i nettleser og NetBeans belaster minnet og ikke prosessor i særlig grad.

 

På min Macbook (en retina til 18 000 kroner) er det nok at jeg setter i gang litt videoredigering før viftene når merkbart støynivå. Når jeg prøver å spille er viftene svært hørbare.

Selv min 10 år gamle Acer-laptop er helt stille når jeg surfer, driver med Word og Excel og leser mail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du ikke hører viftene (evt at de er så lave at du mentalt ikke legger særlig merke til lyden) er ikke det samme som "null støy", MBP 15 har også hørbar støy for folk med normal hørsel. Sier ikke at det er en spesielt bråkete maskin, men "null støy" er misvisende.

 

AtW

Nei, det er snakk om at man ikke kunne høre viften i det hele tatt, ikke at man "mentalt ikke legger særlig merke til lyden".

Selv ikke med øret inntil maskinen var viften hørbar, derfor var jeg bekymret for om viften var defekt.

Lenke til kommentar

Fanene i nettleser og NetBeans belaster minnet og ikke prosessor i særlig grad.

 

På min Macbook (en retina til 18 000 kroner) er det nok at jeg setter i gang litt videoredigering før viftene når merkbart støynivå. Når jeg prøver å spille er viftene svært hørbare.

Selv min 10 år gamle Acer-laptop er helt stille når jeg surfer, driver med Word og Excel og leser mail.

 

Selvfølgelig kan ikke en maskin som benytter vifter være stille på tunge oppgaver. Videoredigering er veldig CPU-krevende, da spesielt rendringen. Og da får du selvfølgelig lyd. Macbook er ikke noe mer eller mindre støyende på full guffe, men de er ikke hørbare når du bruker den til daglige formål. Og det er ikke Mac alene om. De fleste maskiner i høyere prisklasse er nogenlunde stille på lette oppgaver, men dere drar et av mine argumenter på hvorfor jeg er fornøyd med mac ut av sammenheng. Jeg ramset fortløpende opp en rekke ting jeg er fornøyd med på mac.

 

Eller kan jeg si at jeg er ikke fornøyd med Mac når det gjelder 2 ting: Apple leverer selv java oppdateringer, og de henger etter. Får blant annet ikke brukt diamondoperatoren når jeg programmerer, så jeg må ta hensyn til en eldre versjon av java. Ting nummer 2 er hvor mye flash-applikasjoner reduserer ytelsen. Jeg er ikke spesielt fan av flash i utgangspunktet, men det er irriterende at forholdsvis lette flash-spill skal være så "tunge".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...