Gå til innhold

Fikk ikke lov til å melde seg ut av staten


Anbefalte innlegg

 

Jeg tror det er mest fordi argumentet er litt dumt. Hvis det går bra med en klype salt i grøten, hvor ikke en spiseskje? En kopp? En bøtte?

Det gikk visst hus forbi at det ikke er ett argument, men en serie med spørsmål som ber dere som hevder at det "går ikke an" å forklare hvorfor, noe du ikke burde ha problemer med om du fakttisk har gode argumenter for hvorfor. Når det gjelder grøten er ganske enkelt, men ikke så når det gjelder spørsmålene som faktisk fremmes.

 

Denne typen resonnement dukker opp iblant, men jeg tror aldri noen har blitt overbevist av det, da det ikke holder vann verken logisk eller når man ser på detaljene.

Jeg er klar over at skolen i Norge ikke lærer barna å tenke, men trodde, frem til nå, at den forklarte forskjellen mellom ett spørsmål og en påstand/argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke er det ønskelig for de det gjelder heller,

 

kanskje bedre å la folk få gjøre opp sin egen mening om dette?

 

 

Du må gjerne se på det på den måte. For min del er det betryggende at jeg kan være noenlunde sikker på at verken jeg eller mine nærmeste, eller noen andre for den saks skyld, vil dø kun fordi de ikke selv har råd til å dekke behandling. Det er også betryggende å vite at dersom en av mine skulle bli syk, hadde jeg ikke måttet velge mellom å miste en venn eller oppleve økonomisk ruin.

 

Det ser ut til at du har et utopisk syn på staten. Dessverre er ikke staten slik du forfekter. Realiteten er at den gir begrenset hjelp i alle tilfeller.

 

Dette er en påstand, ikke en forklaring.

 

Hva mener du?

 

Jeg tror det er mest fordi argumentet er litt dumt. Hvis det går bra med en klype salt i grøten, hvor ikke en spiseskje? En kopp? En bøtte?

 

Det er ikke salt det er snakk om, det er frihet. Men la oss si det er salt da, burde vi ikke begrense saltet enda mer, hvorfor skal vi ha et par hundre land når vi kan ha ett?

Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på hvilke sykdommer man angriper. Folkesykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft kan spores tilbake til hvordan livsstilen vår er i dag. Jeg skylder selvsagt ikke utelukkende på staten, fordi det er langt flere parametre som må tas i betraktning. Like fullt støtter staten det konsumsamfunnet vi lever i i vesten i dag, og jeg tror dette samfunnet katalyserer en god del sykdommer.

 

Å melde seg ut av staten er én ting, men spør du meg bør det være langt viktigere å bryte ned Vestens søppelkultur. Den er nok mye farligere.

Endret av Cane Limes
Lenke til kommentar

Det kommer nok litt an på hvilke sykdommer man angriper. Folkesykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft kan spores tilbake til hvordan livsstilen vår er i dag. Jeg skylder selvsagt ikke utelukkende på staten, fordi det er langt flere parametre som må tas i betraktning. Like fullt støtter staten det konsumsamfunnet vi lever i i vesten i dag, og jeg tror dette samfunnet katalyserer en god del sykdommer.

 

Å melde seg ut av staten er én ting, men spør du meg bør det være langt viktigere å bryte ned Vestens søppelkultur. Den er nok mye farligere.

 

Kreft kan spores tilbake til at vi leverer mye lengre enn før. Ja, samfunnet har noe å si, men ingenting tyder på at vi ikke hadde kreft før heller.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier jeg heller ingenting imot, men det hadde vært interessant å se kreftrate pr. capita for tre hundre år siden kontra 2012 (selv om slik informasjon er så godt som umulig å oppdrive, selvsagt). Sånn, for sammenligningens skyld.

 

Likevel bør ikke velferdssystemet vårt, som jeg helt oppriktig mener gjør oss feitere, latere og sykere, ta på seg en helterolle her. Altfor ofte snur man et problem opp-ned:

Velferdssystemet gjør oss friske --> velferdssystemet er bra (satt på spissen, såklart). Men hvorfor ikke spørre seg selv om hvorfor man blir syk i utgangspunktet? Er det ikke dette som bør være interessant for videre forebygging av et problem? Og hva er det velferdssystemet vårt egentlig gjør for at vi ikke skal bli syke i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Det sier jeg heller ingenting imot, men det hadde vært interessant å se kreftrate pr. capita for tre hundre år siden kontra 2012 (selv om slik informasjon er så godt som umulig å oppdrive, selvsagt). Sånn, for sammenligningens skyld.

 

Selv om vi hadde de tallene hadde de ikke sagt mye alene, uten å ta hensyn til store forskjeller i forventet levealder.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos levealder: Er det dette som er viktigst for folk flest? At man skal kunne leve til man er 110 år gammel? Misforstå meg rett, det å leve lenge er sjelden negativt, men er det noen som mener dette bør være viktigere enn for eksempel individuell frihet?

I dagens samfunn så er et langt liv mere verdt enn noe annet. Å leve til 100 er mere verdt enn å dø heroisk i en ung alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...