Gå til innhold

Skoleprofil: HiG


Anbefalte innlegg

Med tanke på mengden av studentene som ikke klarer å holde tritt med studiet, så tror jeg det er bra å ha krav om studiekompetanse, for å sile bort de med gode karakterer fra yrkesfag, som ikke er interessert i å studere. Vil heller at en med lavere karakterer fra allmenn, som er villig til å legge ned litt innsats skal få gått studiet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HiG har et veldig bra studentmiljø, så det er ikke noe problem for de som er bekymret for å havne på landet.

 

Men jeg anbefaler at man studerer Data.ing ved HiG om man skal gå for noe. Jeg er svært skeptisk til "spillprogrammering". Det er ikke behov for slike folk i bransjen da Funcom er omtrent konkurs, og har outsourcet sin utvikling til polen og canada. Simulatorbransjen er som alle andre, stort sett opptatt av de med NTNU eller master fra tyngre realfag på papirene.

 

Folk med driftsutdanning er det skrikende behov for, så der har jeg ikke noe å utsette.

 

Men som jeg har sagt før. Skal du ha en utdannelse, så gjør du mye dumt om du ikke går for en master. De fleste konsulentfirmaer i Oslo ansetter kun ferskinger om de har en master, og de igjen er i skarp konkurranse med NTNU og master fra informatikk ved UIO(ikke fordi de er bedre enn andre, men fordi studentene ved UIO er kjempeflinke med å reklamere seg for bedrifter). Greia er at NTNU/UIO master studenter blir tilbudt sommerjobb førsteåret, og de som blir funnet skikket blir tilbudt jobb når de er fedig neste år til 450.000kr++. Der har du oppskriften.

 

Bare for å nagle spillprogrammering enda en gang... alle utviklere jobber enten med .NET eller Java. Det er skrekkelig lite spill der i gården.

 

En ting som er positivt med Gjøvik ... de har ofte mye ledige plasser, så det er lett å komme inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på mengden av studentene som ikke klarer å holde tritt med studiet, så tror jeg det er bra å ha krav om studiekompetanse, for å sile bort de med gode karakterer fra yrkesfag, som ikke er interessert i å studere. Vil heller at en med lavere karakterer fra allmenn, som er villig til å legge ned litt innsats skal få gått studiet...

 

Er det ikke bedre å la folk prøve, og heller stryke dersom de ikke er gode nok/ikke gidder?

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å la folk prøve, og heller stryke dersom de ikke er gode nok/ikke gidder?

 

Nei, etter min mening så er det for det første bortkasting av resurser. Og for det andre så er det dumt at folk som ikke kommer til å fullføre studiet legger beslag på studieplasser, som til en viss grad er en begrenset resurs.

 

Jeg vil og påpeke at du uten f.eks R1 vil få en smell når det kommer til matten i studiet. IT krever faktisk litt mer matte enn 2+2, for å kunne forstå hva som faktisk skjer. Men det er min mening. :)

Lenke til kommentar

HiG har et veldig bra studentmiljø, så det er ikke noe problem for de som er bekymret for å havne på landet.

 

Men jeg anbefaler at man studerer Data.ing ved HiG om man skal gå for noe. Jeg er svært skeptisk til "spillprogrammering". Det er ikke behov for slike folk i bransjen da Funcom er omtrent konkurs, og har outsourcet sin utvikling til polen og canada. Simulatorbransjen er som alle andre, stort sett opptatt av de med NTNU eller master fra tyngre realfag på papirene.

 

Folk med driftsutdanning er det skrikende behov for, så der har jeg ikke noe å utsette.

 

Men som jeg har sagt før. Skal du ha en utdannelse, så gjør du mye dumt om du ikke går for en master. De fleste konsulentfirmaer i Oslo ansetter kun ferskinger om de har en master, og de igjen er i skarp konkurranse med NTNU og master fra informatikk ved UIO(ikke fordi de er bedre enn andre, men fordi studentene ved UIO er kjempeflinke med å reklamere seg for bedrifter). Greia er at NTNU/UIO master studenter blir tilbudt sommerjobb førsteåret, og de som blir funnet skikket blir tilbudt jobb når de er fedig neste år til 450.000kr++. Der har du oppskriften.

 

Bare for å nagle spillprogrammering enda en gang... alle utviklere jobber enten med .NET eller Java. Det er skrekkelig lite spill der i gården.

 

En ting som er positivt med Gjøvik ... de har ofte mye ledige plasser, så det er lett å komme inn.

Som en som faktisk går spillprogrammering på HiG, hva i alle dager tror du vi driver med?

 

"Bare for å nagle spillprogrammering enda en gang... alle utviklere jobber enten med .NET eller Java. Det er skrekkelig lite spill der i gården."

Hadde vi kun lært syntaks hadde det ikke vært noe vits å gå på skole i det hele tatt. Vi lærer jo selvfølgelig hva programmering er, hvordan det fungerer etc slik at vi er i stand til å bruke hvilket som helst språk :/

Endret av zeox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg studerer også Spillprogrammering på HiG, tredje året, og jeg har lite å utsette på studiet. Det er absolutt å anbefale hvis du har en interesse for spill, og vil lære deg programmering på generell basis.

 

Og for å kommentere hva DarkSlayer skrev, vi er smertelig klare over jobbmulighetene innenfor spillbransjen. Skolen forteller oss også dette. Svært få, om noen, kommer sannsynligvis til å ende opp i bransjen, men ingen av oss kommer til å bli overrasket over det. Personlig ser jeg på det som en artig vri på utdanninga mi, der jeg kan nyte studietida med likesinnede. Miljøet her er fantastisk bra.

 

"Bare for å nagle spillprogrammering enda en gang... alle utviklere jobber enten med .NET eller Java. Det er skrekkelig lite spill der i gården."

 

Jeg veit ikke engang hva jeg skal si til dette..

Som Zeox sier, vi lærer programmering på et mye dypere nivå enn at vi er bundet til et bestemt programmeringspråk.

At "alle utviklere" jobber i .NET eller Java er noe av det mer tullete jeg har hørt, men dersom det var sånn er det ikke akkurat et problem å tilpasse seg andre språk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...