Gå til innhold

Rifle eller hagle?


Out

Anbefalte innlegg

Jeg har en som ligner veldig mye på denne, min har to avtrekkere - men i bunn og grunn nesten samme våpen. http://www.wingevape...=product&id=637

Med penger til overs, så kan du kjøpe deg rifle. Du finner rifler fra 1000-4000 uten problemer egentlig, mauser 98 får du egentlig slengt etter deg. Da har du plutselig et våpen som kan brukes på storvilt også.

 

En M98 vil i hvert fall fungere som bevervelter i tillegg...

 

Så du kan jo tenke deg at du kan bruke 9000 kroner, slik at du kan jakte på alt vilt i Norge. Rifla trenger kanskje etterhvert et dyrere kikkertsikte, men ikke noe problem å finne en rifle med "ok" kikkertsikte.

Den ser bra ut!

Tusen takk for tipsene, hvor mye koster ammoen?

 

Blir ikke kjøttet ødelagt med rifle på hare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Som relativt erfaren beverjeger vil jeg si det er rifle som er tingen.

Hagle funker på kort hold, og det blir brukt, men på beverjakta er det jo skinnet som er bonusen.

(Bevergryte med solbærsaus er også toppers.)

.22 Magnum er tillatt og godt nok på hare og rev.

Ellers .222 og .223 snase patroner som i tillegg går til rådyr.

 

Og en liten off-topic siden jeg så det var murring over det faktum at det jaktes på bever.

Beveren vil "bruke opp" et område, for så å dra videre. Selvfølgelig er det ikke snauhogst og rasering det er snakk om, den bare drar etter 10-15-20 år til et annet område opp eller ned elva. Vil man (som undertegnede) ha bever i vassdraget er det nødvendig å redusere bestanden litt. Hos oss er det maks to dyr pr. hytte/koloni pr. sesong, et system som funker utmerket. Beveren trives og holder seg på samme sted når bestanden er på riktig nivå.

Endret av inkasso
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Er ikke sikker på om jeg skal velge hagle eller rifle til jakta i 2013..

Jeg skal ta jegerkurs og prøven til neste år, siden da fyller jeg 16 år.

Kommer til og jakte mest på hare, bever og fugl.

 

Noen tips fra dere erfarne jegere til hva jeg bør velge?

Setter pris på alle seriøse og ordentlige svar!

 

Du kan bruke hagle på alt men bever er veldig var så der ville jeg brukt rifle og den er også veldig hardskutt og hagle er nesten nytteløst + at med rifle får du et mye "penere" resultat ut av bever en hva du gjør med hagle , Du skal ha mye erfaring skal du ta hare med rifle for det blir en form for posteringsjakt og da må du vite hvor de går og hvor de står. Så hagle til fugl og hare, Men du kan også kjøpe rifle til fuglejakt men det blir toppjakt og skyting på fugl som sitter på bakken/trær noe som forøvrig er kjedelig. så hagle er best her.

 

jeg kjøpte brukt hagle til 1,500 kroner og den fungerer som alt annet , hagle er ikke presisjonsvåpen og 70% av priser på hagle er pga merke, men du betaler jo også for kvalitet og garanti og noe som holder lenge . Men en hagle til 2-4.000 kroner holder lenge bare du holder deg unna de billige baikal haglene.

Lenke til kommentar

Holde seg unna Baikal-haglene? Da har du hørt det motsatte av meg.

 

De billige baikal haglene til 2-3.000 kroner har jeg bare hørt dårlige ting om og selv erfart at 2 stykk av 2 forskjelige produksjonslinjer har blitt ødelagt av normalt bruk, Ejector har låst seg og de ble etterhvert utrolig harde og slå sammen, Klønete og ta de fra hverandre og veldig veldig slarkete avtrekker, og gjengene til og bytte chocker med ble slitt ned ganske fort mellom bytting på lerduebane og jakt. Men Baikal er et bra merke på de haglene du bruker litt penger på , jeg vil si 5.000 kr +.

Lenke til kommentar

De 2 haglene jeg vet og selv har sett blitt ødelagt var riktig nok av samme modell men ikke produsert på samme tid og sansynligheten for produsksjonsfeil på 2 forskjelige "samlebånd" er liten

 

Men for all del kjøp baikal er ikke sikkert alle er like uheldige selv liker jeg ikke noe baikal lager, Holder meg til de eldre italienske merkene :p

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Baikal er ikke feil det, men det er noen skikkelige støpejern. De er tunge, ubalanserte og stygge(om man skulle brydd seg om slikt) men de funker. Skulle man gå tom for ammunisjon kan man alltids ta den russiske hagla og bruke den som slagvåpen.

 

Det viktigste ved kjøp at hagle er at man har en som passer kroppen din, pris er på mange måter urelevant. De ekstra treffene eller bommene ligger i kolben. Gjør rede for et budsjett, finn deg noen hagler innenfor dette budsjettet som har spesifikasjonene du er ute etter og prøv dem i butikken. Prøv gjerne flere av samme modell da treverket er forskjellig på alle. Hagle med ujusterbar kolbe ville jeg aldri kjøpt uten å ha klådd på. Personlig kjøpte jeg en hagle med justerbar stokk over nett når arvegodset krympet, det funka greit.

Hjelper nemlig ikke om man har en hagle til 25 lapper om man treffer bedre med en til 3, det er gøyere å skyte/jakte om man treffer. ;)

 

Finesser med dyrere hagler er gjerne penere finish, bedre balanse samt mer synkroniserte løp. Sistnevnte vil du i praksis ikke merke ved bruk av hagl, men du vil kunne se forskjell på dette ved bruk av slug på blink.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...