Gå til innhold

Ny spill-PC, steg for steg: CPU


Berrern

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min go'e gamle BF2 spill PC har omsider tatt kvelden :(

 

I den forbindelse er det på tide å bygge nytt, og jeg vil bygge noe som er kraftig nok til å kjøre et spill som BF3 på høy grafikk (Ultra er ikke nødvendigvis nødvendig, for å si det sånn).

 

Dette er et stort prosjekt, og grunnet økonomiske årsaker, kommer dette til å ta tid. Jeg regner med å ha fått betalt alle delene innen 6-8 måneder.

 

Problemet er at ettersom min gamle PC er dau, trenger jeg en maskin NÅ.

 

Med andre ord vil jeg gjerne starte PC-byggingen nå, og har i den forbindelse tenkt på å kun kjøpe hovedkort og CPU (jeg kan inntil videre fortsatt bruke mitt gamle skjermkort og RAM), og det er her jeg virkelig trenger hjelp.

 

Planen er å kjøpe et hovedkort som er bra nok for super-PC'en allerede nå, men å kjøpe en "svak" CPU, som jeg da heller kan oppgradere om noen måneder.

 

CPU'en jeg vil ha når maskinen er ferdig, er Intel i5-3570K.

CPU'en jeg har planlagt å kjøpe nå, og bruke midlertidig, hviler mellom to valg (socket 1155 for kompatibilitet med i5-3570K):

- G645 2.9GHz (54€)

- G620 2.6GHz (60€)

 

I denne forbindelse har jeg to spørsmål:

1. Er i5-3570K en svært god spill-CPU for spill som BF3?

2. Hvilken midlertidig CPU bør jeg velge? Én av de to jeg har listet, eller er det andre, bedre alternativer?

3. Hva med AMD? Bør jeg kun gå for Intel...?

 

Håper noen kan hjelpe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

En avbetalingsløsning bør jo være bedre, da du slipper å kjøpe deler du har tenkt å kvitte deg med om et halvt år.

 

Ville vel da heller sveivd igang den pcen du har slik at den virket i et halvt års tid inntil du fikk penger til ny. Om et halvt år er det nye produkter på markedet.

Lenke til kommentar

En avbetalingsløsning bør jo være bedre, da du slipper å kjøpe deler du har tenkt å kvitte deg med om et halvt år.

 

Ville vel da heller sveivd igang den pcen du har slik at den virket i et halvt års tid inntil du fikk penger til ny. Om et halvt år er det nye produkter på markedet.

 

Hadde det enda vært så enkelt, men den PCen er helt dau. Én (eller to!) av CPU, Hovedkort, RAM fungerer ikke, og i tillegg har nå PSUen daua :(

 

Avbetalingsløsning er ikke et alternativ.. Og jeg trenger ikke pælme (eller selge) CPUen når jeg oppgraderer - den kan gå i en annen maskin :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Min go'e gamle BF2 spill PC har omsider tatt kvelden :(

 

I den forbindelse er det på tide å bygge nytt, og jeg vil bygge noe som er kraftig nok til å kjøre et spill som BF3 på høy grafikk (Ultra er ikke nødvendigvis nødvendig, for å si det sånn).

 

Dette er et stort prosjekt, og grunnet økonomiske årsaker, kommer dette til å ta tid. Jeg regner med å ha fått betalt alle delene innen 6-8 måneder.

 

Problemet er at ettersom min gamle PC er dau, trenger jeg en maskin NÅ.

 

Med andre ord vil jeg gjerne starte PC-byggingen nå, og har i den forbindelse tenkt på å kun kjøpe hovedkort og CPU (jeg kan inntil videre fortsatt bruke mitt gamle skjermkort og RAM), og det er her jeg virkelig trenger hjelp.

 

Planen er å kjøpe et hovedkort som er bra nok for super-PC'en allerede nå, men å kjøpe en "svak" CPU, som jeg da heller kan oppgradere om noen måneder.

 

CPU'en jeg vil ha når maskinen er ferdig, er Intel i5-3570K.

CPU'en jeg har planlagt å kjøpe nå, og bruke midlertidig, hviler mellom to valg (socket 1155 for kompatibilitet med i5-3570K):

- G645 2.9GHz (54€)

- G620 2.6GHz (60€)

 

I denne forbindelse har jeg to spørsmål:

1. Er i5-3570K en svært god spill-CPU for spill som BF3?

2. Hvilken midlertidig CPU bør jeg velge? Én av de to jeg har listet, eller er det andre, bedre alternativer?

3. Hva med AMD? Bør jeg kun gå for Intel...?

 

Håper noen kan hjelpe..

Vet du hvilke komponenter som har tatt kvelden?

F. eks Om strømforsyningen har tatt kvelden så må denne også kjøpes ny. Uansett så trenger jeg å vite hvor gammel den er, og hvilken modell.

 

i5-3570K er helt ideel til BF3 og annen gaming ja. :)

 

Når det kommer til AMD, så er dette litt tveegget. AMD gir bra pris VS ytelse i budsjettklassen, og ville vært et godt valg om du skal ha noe billig noe akkurat nå. Men siden du har tenkt å oppgradere om et par måneder, så ville du måtte ha byttet platform om du skulle hatt noe kraftig om et par måneder, dermed kan jeg kanskje ikke anbefale dette i ditt tilfelle.

 

Det finnes gode avbetalingsløsninger som ikke belaster deg noe mer enn et enkeltbeløp på rundt 4-500kr, men forvent enorme renter om du ikke kan betale tilbake før tiden er omme.

 

Hvilket skjermkort har du fra før av, og hvor mye minne? Sikker på at du har DDR3 minne som du kan bruke videre, og viktigst av alt, er de fungerende?

G645 og G620 vil helt sikkert ikke bli noen direkte flaskehals når du bruker et gammelt skjermkort, så det er jo greit nok, men om du ikke får solgt dem på bruktmarked så vil det jo i såfall være et rent tap i det de koster. :)

Lenke til kommentar

Hadde det enda vært så enkelt, men den PCen er helt dau. Én (eller to!) av CPU, Hovedkort, RAM fungerer ikke, og i tillegg har nå PSUen daua :(

 

Avbetalingsløsning er ikke et alternativ.. Og jeg trenger ikke pælme (eller selge) CPUen når jeg oppgraderer - den kan gå i en annen maskin :)

Ganske viktig å vite nøyaktig hva som er skadet/dødt. Går kanskje ut fra at det var PSU som tok kvelden, og kanskje tok noe med seg i døden?

Om mulig så ville jeg kanskje testet om det lar seg gjøre å bare kjøpe en ny PSU (eller om du har noen kompiser som vil la deg låne sin) og se om PCen funker. Det er sjelden CPUen tar kvelden, da de er rimelig hardføre, og tåler en del.

 

Det beste ville nok vært om du kunne brukt maskinen til du hadde nok penger å oppgradere det meste samtidig.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

PCen stoppet å virke, enten startet den som vanlig, og frøs etter 10 sekunder, ellers så kom den ikke en gang til BIOS. Å ta ut (en av gangen) skjermkort, hovedkort, CPU, gjorde ikke store utslaget, så jeg går ut fra at det er hovedkortet som er gåent. Problemet er at maskinen er så gammel, så jeg har ikke klart å finne reservedeler å teste med.

 

I tillegg stoppet nå PSUen å virke, den er helt dau.

 

Syntes løsningen med å kjøpe bra hovedkort nå + midlertidig CPU er helt OK, for når jeg oppgraderer i sommer, kan jeg bruke denne CPUen i en annen maskin :)

 

Når det gjelder RAM, har du helt rett, de jeg har vil ikke funke.. Men RAM er jo ufattelig billig nå, så det bør ikke være noe stort problem.

 

Grafikkortene er forresten XFX Nvidia 7800GT.

Lenke til kommentar

Hvis du har lite penger for øyeblikket og trenger en maskin er det best å kjøpe brukt.

Det er masse av siste generasjons Core 2 Duo tillgjengelig til rundt 2000 kr eller mindre.

 

Du burde få tak i en C2D E8400/E8500 med et greit kort, som f.ex 4870, 9800GTX, GTS250, GTX260 eller lignende med 4GB RAM til under 2000kr.

Disse kan du sikkert selge til minimalt tap om 6 mnd.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo ikke noe i veien med å gå for den aller rimeligste prosessoren (- G620 2.6GHz), et modent hovedkort, noe fin RAM og en ny PSU i dag.

 

Takk!

Men tilbake til spørsmålet i første post: G645 (2.9 GHz) er billigere enn G620 (2.6 GHz), er det noen grunn til dette? Hvilken burde jeg gå for?

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Tja, det er jo ikke noe i veien med å gå for den aller rimeligste prosessoren (- G620 2.6GHz), et modent hovedkort, noe fin RAM og en ny PSU i dag.

Bortsett fra at LGA1155 har mindre enn et halvt år igjen med levetid før LGA1150 og Haswell overtar.

 

Takk!

Men tilbake til spørsmålet i første post: G645 (2.9 GHz) er billigere enn G620 (2.6 GHz), er det noen grunn til dette? Hvilken burde jeg gå for?

Er vel bare snakk om tilfeldigheter i innkjøp.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

smartest å velge amd for du får mer får pengene til grafikkort hardisk ram

anbefale deg en extreme 970 4 600kr asrock og ramkit med 2 dimer og en fx8350 1200kr 3 tb disk 900kr hopper du over bluray og bruker din gamle kabinett psu grafikkort til nyåret. har en 970 extreme 4 asrock fx8150 2400mhz ram kit problemet mitt er at det er amd 1 spc per dimm så de klokker ikke mere en 1300mhz (650) med 2 dimm får jeg 1866 mhz (933) grafikkortet mitt er hd 6850 shapphire toxic skal kastes til nyåret

Lenke til kommentar

smartest å velge amd for du får mer får pengene til grafikkort hardisk ram

anbefale deg en extreme 970 4 600kr asrock og ramkit med 2 dimer og en fx8350 1200kr 3 tb disk 900kr hopper du over bluray og bruker din gamle kabinett psu grafikkort til nyåret. har en 970 extreme 4 asrock fx8150 2400mhz ram kit problemet mitt er at det er amd 1 spc per dimm så de klokker ikke mere en 1300mhz (650) med 2 dimm får jeg 1866 mhz (933) grafikkortet mitt er hd 6850 shapphire toxic skal kastes til nyåret

det du skrev ga ikke mening
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...