Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å bygge pc? (p4-system)


Anbefalte innlegg

Hei. Begynt å lure på om jeg skal prøve meg på å bygge min neste pc selv, i stedet for å benytte f.eks kompletts pc-bygger. jeg er derfor interessert i å vite hvor vanskelig det er å bygge en pc (p4-system), hvor mye kunnskap som trengs, hva ekstra utstyr jeg trenger og hva som er de største fallgruvene. Tenkte å bruke de ekstra pengene jeg får til overs ved å bygge selv på et Lian Li pc71/70, men klarer ikke bestemme meg for sort/sølv (få høre deres meninger!). Håper på kjappe og mange svar.

 

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på meg selv som en viderekommen pc-bruker. Har peil på alle delene i en pc og har bl.a. installert IDE-enheter, HDD'er og et par 3d-kort. Så la oss si jeg da holder meg (slavisk:d) til HW's guide, leser manualene godt og tar forhåndsregler når d gjelder statisk elektrisitet, skulle jeg ikke klare det da? Når jeg først er i gang, HVILKE forhåndsregler burde jeg ta for å unngå statisk elektrisitet?

 

- Cal

Lenke til kommentar

Det er nesten som å bygge med legoklosser etter oppskrift, men det kan dukke opp diverse problemer, og da må du bare spørre her.

 

Så lenge du bruker kjølepasta og plasserer får kjøleren skikkelig på så er det omentent ingen problemer som gir varige skader på utstyret. Det aller meste lar seg altså ordne med litt spørring her.

 

[Edit]

Høres ut som du har god peil, så dette går nok bra. Ang. statisk elektrisistet så er det bare å unngå ullgensere, fleece, og gulvtepper når du bygger. Om du tar av ullgenseren pass på at du må lade deg ut over kanskje et kvarter. Plugg 230V-kabelen i PSU og ta på kabinettet for å lade deg helt ut. Ta så ut 230V-kabelen og monter delene. Ta mye på kabinettet mens du holder på og unngå å ta på de fineste detaljene (CPU-ben, osv.) Ta heller på kantene der det ikke er ledninger. Har bygd et 20-talls PC'er og mekket på ganske mange flere med denne metoden. Aldri ødelagt noe når jeg har fulgt disse retningslinjene. (Har riktignok ødelagt et SCSI-kort og et 4MB skjermkort når jeg ikke fulgte dette)

Lenke til kommentar

1. Pakk ut alle delene og få oversikt over hva du har kjøpt og hva det skal brukes til.

2. Pakk ned igjen og returner innen 14 dager det du har bestillt for mye.

3. Finn fram kabinett og pass på at strømforsyning er montert.

4. Ta en kort pause og syng en sang

5. Fest CPU + vifte på hovedkort

6. Sett inn RAM brikker

7. Fest hovedkortet i kabinettet.

(rekkefølgen av 5, 6 og 7 er avhengig av hvor god plass det er - gjør det som er lettest)

8. Husk å telle til ti inni deg når ting ikke passer. Disse tre punktene kan utføres i 9 ulike kombinasjoner

9. Sett inn evt skjermkort og andre kort(PCI)

9b. Referer til punkt 8

10. Skru fast HDD og CD/DVD i kabinett

11. Koble HDD/CD/DVD til IDE kontakten på hovedkortet

12. Når IDE kablene ikke er lange nok må du omorganisere rekkefølgen av HDD/CD/DVD enhetene

13. Koble strøm fra strømmforsyning til hovedkort og HDD/CD/DVD.

14. Koble til powerknapp og LED fra kabinett til hovedkort - Les bruksanvisning

15. Ta 15 min pause for å lette på trykket etter å ha lest 100 sider GPP* i manualen

16. Koble til mus, tastatur, skjerm og evt nett

17. Plugg strømkabelen fra strømforsyning i veggen

18. Kryss fingrene

19. Trykk på powerknappen

20. Returner til punkt 1?

 

Lykke til :)

 

Dette bør fungere, men jeg

vil fraskrive meg alt ansvar for de som skulle prøve dette og ikke få det til.

Når du har gjort dette noen ganger vil du nok finne en rekkeflølge som passer deg....

 

*GPP - Generelt PissPreik

Lenke til kommentar
Skal pokker meg printe denne og ha den ved siden av meg når jeg bygger  :D  Takk for hjelpen, ikke bli overrasket hvis jeg desperat prøver å løse et bygge-problem her om ikke så lenge! :)  

 

- Cal

 

hehe, på en skala fra 1-10 hvor 10 er vanskeligst vil jeg si at det å bygge en pc ligger på rundt 4.. det er faktisk lekende lett, bare man tar seg tid å ikke forhaster seg. første gang jeg bygde pc gikk det perfekt ! tror nok du skal klare det nokså bra! lykke til :D

Lenke til kommentar

Ved bygging av p4, så skal det godt gjeres og skade komponentene.

Boxed vifta er jo ein leik og sette på.

 

Ikkje bruk makt, ting skal passe sammen uten og presse på, men det hender jo at pci plassene blir trange... (f.eks lydkortet i a7n8x var eit h3lvete og få på plass)

 

Trur det skal gå bra, du har jo partisjonert disker også?

Lenke til kommentar
Trur det skal gå bra, du har jo partisjonert disker også?

Har ikke kjøpt enda, men ja, skal partisjonere de når jeg får delene. Åssen ville du partisjonert de?

Jeg tror han mer mente at du vet hvordan man gjør det.

 

Jeg ville nok partisjonert slik:

Disk 1:

* 10GB C: til Windows og inntallerte programmer og spill

* Resten D: til brukerfiler (doc, mp3, mpg, etc.)

Evt. Disk 2:

* Alt til E: til brukerfiler (doc, mp3, mpg, etc.)

 

Hvis du har 2 fysiske disker så ville jeg jevnlig tatt kopi av de aller viktigste brukerfilene fra den ene til den andre disken i tilfelle disk-kræsj. Det går også fint å ta backup av det viktigste på CD. Ellers er det bare å fordele brukerfiler mellom D: og E:. F.eks musikk og dokumenter på den ene og filmer på den andre.

 

Etter partisjoneringen ville jeg formetert med NTFS på alle partisjonene.

For å holde oversikten over filene dine vil jeg anbefale å lage oversiktilige mapper:

* musikk

* Dokumenter

* Filmer

* Downloads

* U-innstallerte programmer

* osv.

 

Jeg ville IKKE laget mange små partisjoner, en til hver av kateogoriene fordi det vil føre til at du sikkert trenger å repartisjonere i stadig vekk for å fordele plassen. Dette slipper du ved å ha alt på få partisjoner.

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke partisjonert før, litt hjelp...?

Har jo da 2 fysiske disker (som du nevnte i eksempelet):

Raptor'en på 36,xgb &

WD'en på 120gig

 

Tenkte 10gig partisjon til OS og office, resten av raptoren til progammer/spill. Tror dere det vil holde? Burde jeg partisjonere 120gig'en, hvis ja, hvordan vilel dere gjort det?

 

- Cal

Lenke til kommentar
1. Pakk ut alle delene og få oversikt over hva du har kjøpt og hva det skal brukes til.

2. Pakk ned igjen og returner innen 14 dager det du har bestillt for mye.

3. Finn fram kabinett og pass på at strømforsyning er montert.

4. Ta en kort pause og syng en sang

5. Fest CPU + vifte på hovedkort

6. Sett inn RAM brikker

7. Fest hovedkortet i kabinettet.

(rekkefølgen av 5, 6 og 7 er avhengig av hvor god plass det er - gjør det som er lettest)

8. Husk å telle til ti inni deg når ting ikke passer. Disse tre punktene kan utføres i 9 ulike kombinasjoner

9. Sett inn evt skjermkort og andre kort(PCI)

9b. Referer til punkt 8

10. Skru fast HDD og CD/DVD i kabinett

11. Koble HDD/CD/DVD til IDE kontakten på hovedkortet

12. Når IDE kablene ikke er lange nok må du omorganisere rekkefølgen av HDD/CD/DVD enhetene

13. Koble strøm fra strømmforsyning til hovedkort og HDD/CD/DVD.

14. Koble til powerknapp og LED fra kabinett til hovedkort - Les bruksanvisning

15. Ta 15 min pause for å lette på trykket etter å ha lest 100 sider GPP* i manualen

16. Koble til mus, tastatur, skjerm og evt nett

17. Plugg strømkabelen fra strømforsyning i veggen

18. Kryss fingrene

19. Trykk på powerknappen

20. Returner til punkt 1?

 

Lykke til :)

 

Dette bør fungere, men jeg

vil fraskrive meg alt ansvar for de som skulle prøve dette og ikke få det til.

Når du har gjort dette noen ganger vil du nok finne en rekkeflølge som passer deg....

 

*GPP - Generelt PissPreik

 

 

komentarer til punktene:

 

1 og 2 : sørg for å bestill kun det du trenger dumt å bestille for mye lol

6 sjekk manual for best mulig plassering av brikkene (dual system skal i en spesiell rekkefølge)

7 sett i skruene som passer med hovedkortet før du setter det i og ja bruk alle skruehullene for det gir best støtte til hk. Ps tar du en skrue feil kan dette kortslutte hk. Sjekk oxo at hk passer inn i kabinettet. Mange hk følger det med en plate som må byttes ut som passer med alle utgangene på hk.

 

8,5 sett i alle kabler (strøm (nb p4 har en extra liten strømkabel) ide og alle de små kabinettkablene) som skal festes på hk. Fordel å gjøre dette først da det er best med god arbeidsplass.

 

9 0g 10

ville satt i cdrom floppy og hd inn før agp og pci pga arbeidsplass. Sett samtidig på kablene til hver enhet.

 

19,5 kos deg med bios og slå av/på ting som skal være der. Integrerte system som lan lyd og slikt bør sjekkes. Slå disse tingene av hvis du har egne kort til dette. Kan skape konflikter å ha 2 lydkort inne.

Lenke til kommentar

...

14. Koble til powerknapp og LED fra kabinett til hovedkort - Les bruksanvisning

15. Ta 15 min pause for å lette på trykket etter å ha lest 100 sider GPP* i manualen

 

...

 

Husk på at hvis du ikke har gjort punkt 14&15 riktig vil ikke pc'n starte. Det er flaut å be om profesjonell hjelp hvis det kun er dette som er problemet.

 

Det å bygge en pc er lettere enn å bygge sammen et møbel fra ikea. Problemet er feilsøking, på møbler fra ikea så er det av typen "dette passer ikke", med pc'r er det "hva i svarte granskauen er det som er gærnt". Det er nyttig med tilgang på ekstra skjermkort/ram i tilfelle det er feil på noen av disse.

 

Ps: det går an å feste kjøleribbe/vifte til cpu feil. Du vil da få en veldig ustabil/varm pc. I såfall, demonter og monter igjen. thermal pad som følger med de fleste kjøleribber fungerer faktisk helt fint. (har 3 pc'r som er klokket opp 50% med boxed vifter med thermal pad)

Lenke til kommentar
Jeg ville hatt 1 Partisjon på Raptoren til OS/Programmer/Spill osv., og 1 partisjon på 120 gigen til Downloads/Andre filer.

Er ganske enig. Men jeg tror jeg heller ville delt raptoren i 2 partisjoner:


  •  
    Hos meg bruker WinXP ca 2,5GB, swapfil opptil 1GB, Office, photoshop og et titalls andre programmer totalt ca 2-3GB. Altså ca 6GB til sammen. Selv med veldig veldig mange programmer og spill innstallert skal du få problemer med å fylle opp en 20GB partisjon. Du må nesten se litt an selv hvor mye du skal installere, men jeg anbefaler en plass mellom 10 og 30GB slik at du får noen giga til backupen.

Lenke til kommentar
Hei. Begynt å lure på om jeg skal prøve meg på å bygge min neste pc selv, i stedet for å benytte f.eks kompletts pc-bygger. jeg er derfor interessert i å vite hvor vanskelig det er å bygge en pc (p4-system), hvor mye kunnskap som trengs, hva ekstra utstyr jeg trenger og hva som er de største fallgruvene. Tenkte å bruke de ekstra pengene jeg får til overs ved å bygge selv på et Lian Li pc71/70, men klarer ikke bestemme meg for sort/sølv (få høre deres meninger!). Håper på kjappe og mange svar.

 

Mvh,

Caliber

 

 

 

Noe å tenke på: bygger du pc selv,får du garanti på enkelt deler.Kjøper du en komplett ferdig pc,får du garanti på hele pc`en.

Har selv bygd pc to ganger uten nevneverdige problemer.Men jeg ville ikke ha bygd pc tredje gangen pga. garanti vilkårene.Dessuten så koster det bare ca 3-400 kroner ekstra for en "bygg selv pc" fra en web butikk.

 

Så jeg ville hverfall anbefalt byggingen av en pc til web butikken.det er mitt råd.

Joik har større kraft enn krutt.......!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...