Gå til innhold

Noen andre som ble veldig skuffet over Halo 4 sin singleplayer? [Obvious spoiler warning]


Lakus

Anbefalte innlegg

Jeg mener, hva skjedde med Halo? Space magic, korridorskyting, påklistrede scener for å strekke seg etter følelser, generisk, tomt og en blanding av en haug med ting vi har sett fra før. Jeg føler at dette var Halo sitt svar på Star Wars Episode 1. Så fjernt fra de andre spillene at jeg satt og lo gjennom hele det siste oppdraget. Ja, jeg lo, og jeg lo høyt. Lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare kommet ca. halvveis i kampanjen, men jeg synes ikke det har vært spesielt engasjerende til nå. Spillbarheten er god og grafikken er fin, men resten er meh. Trange og kjedelige brett, kjedelige nye fiender og skuffende musikk er hva jeg sitter igjen med, og jeg regner med det ikke endrer seg drastisk i andre halvdel. Ser ut til å bli årets skuffelse for min del.

Lenke til kommentar

Enig med noen av punktene dine, men uenig med de andre.

 

Spillet er en god del smalere enn de forrige spillene, noe som sannsynligvis kan skyldes på den forbedrede grafikken. Forsøkene på å trekke på følelsestrådene var litt "hit and miss".

 

Jeg forstår ikke helt hva du sikter til med "space magic"(mtp at vi snakker om en serie som allerede har introdusert space zombies, planetødeleggende våpen og ikke minst: gigantiske ringer i stand til å utslette alt liv i universet), men jeg kan si meg enig i at de introduserte ganske mange nye elementer på en gang.

 

Når det gjelder det artistiske aspektet så mener jeg at spillet er alt annet enn generisk. Jeg synes faktisk at spillet har de mest interessante omgivelsene av alle Halo-spillene til 360. Det føles heller ikke særlig tomt ut i forhold til Halo 3, ODST eller Reach.

 

Det som skuffet mest for min del var lydbildet. Musikken ble druknet bort av lydeffektene. Noe som er ganske trist, siden det offisielle soundtracket faktisk har noen ganske gode sanger(Awakening, To Galaxy og John 117).

 

Totalt sett synes jeg at spillet leverte det det skulle levere. Det er et på høyde med Bungie's 360-spill, og det er glimrende utgangspunkt for Halo 5.

Lenke til kommentar

Med space magic mener jeg plutselig portaler overalt, Cortana som plutselig kan manipulere hardlight, en fyr som kan kvele deg som Darth Vader og dens lags. Ja, det har vært portaler, såkalte slip space ruptures, i Halo tidligere. New Mombasa ble for eksempel totalt ødelagt da et Covenant skip "åpnet" en slip space rupture over byen. Jeg skjønner det at Forerunner teknologi liksom skal være helt fantastisk, men jeg synes portalene overalt var en kjedelig løsning og bidro til veldig mye hopping rundt omkring. At Cortana plutselig var i stand til å manipulere hardlight og faktisk ta ned spillets bad guy, nja. For ikke å snakke om å beskytte deg fra en atombombe. Med tanke på hvor mye hardlight det er i Halo-spillene skulle man tro man kunne hatt nytte av dette mye tidligere. Når det ikke har vært mulig i fem spill synes jeg det var en enkel utvei og bare slenge inn dette. Neh, Cortana redder han med hardlight, no stress. Space zombies og planetødeleggende våpen er greit fordi det ble etablert som to av ankepunktene til serien. Uten disse elementene ville vi ikke hatt Halo overhodet. Å plutselig introdusere disse andre tingene - som etter min mening ikke i det hele tatt følger hva Halo serien har etablert - føltes ikke som Halo for min del. Det var Master Chief, Covenant og Cortana, men alt annet kunne like gjerne vært et helt annet spill og man ville ikke savnet noen forhistorie. Det er det jeg mener med generisk. Ta bort hovepersonene og du sitter med en historie som kunne vært hva som helst annet enn Halo.

 

Det artistiske aspektet synes jeg var strålende også. Områdene man kjører rundt i er rett og slett slående fine å se på. Jeg har ikke noe problem med hvordan spillet er utført på den tekniske siden, jeg har derimot litt problemer med å synes at singleplayeren var så veldig god. Det er et godt sammensatt spill, no doubt. Folka bak det vet hva de driver med, men jeg likte ikke hvordan singleplayeren utfoldet seg.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

The Didact brukte forerunner-teknologi da han forsøkte å kvele Master Chief. Du kan lese mer om det her:

https://forums.halowaypoint.com/yaf_postst124656_The-Didact-Is-Not-Telekinetic--Mild-Spoilers.aspx

 

Hardlight-twisten var litt for enkel, det kan jeg si meg enig i. Det at små Cortanaer hoppet på The Didact slik som jinjoene mot Gruntilda i BK hjalp heller ikke på. Jeg mistenker at det har en sammenheng med Cortanas rampancy og at det fikk henne til å gjøre ting som AI-er vanligvis ikke er i stand til å gjøre, men det virker ikke som om det finnes noe skikkelig svar på hvorfor Cortana var i stand til å gjøre det akkurat der og da.

 

Når det gjelder hvor mye den nye historien skiller seg fra de tidligere spillene så synes jeg at det bare er positivt. Covenant og flood har utspilt sine roller som hovedfiender, og det var utvilsomt på tide med noe nytt. Og forerunners har jo for så vidt alltid vært en del av Halo-fiksjonen. Dette er bare det første spillet der de virkelig har stått i rampelyset.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor mye den nye historien skiller seg fra de tidligere spillene så synes jeg at det bare er positivt. Covenant og flood har utspilt sine roller som hovedfiender, og det var utvilsomt på tide med noe nytt. Og forerunners har jo for så vidt alltid vært en del av Halo-fiksjonen. Dette er bare det første spillet der de virkelig har stått i rampelyset.

Dette med gamle og "glemte" raser som plutselig får alt fokuset er forsåvidt en ting jeg alltid har syntes vært irriterende. Mass Effect. Prometheans var mystifisert og utdødd i Mass Effect serien. Dette gjorde en del av spillets historie veldig spennende og interessant, samt veldig mystisk. Plutselig har du en på laget ditt og som blottlegger alt. Skyrim. Falmer har vært borte ifølge loren i flere hundre år, hvis ikke tusener og mysteriet går ut på hvem de var, hvor de kom fra osv. I Skyrim er de plutselig vanlige fiender og mysteriet faller helt sammen. Er helt sikkert flere eksempler der ute som jeg har irritert meg over i løpet av årene, men kommer ikke på noen flere akkurat nå. Poenget mitt er at Forerunner-mysteriet er noe jeg synes var svært spennende, men så plutselig dukker det opp en av dem. Det er en grunn til at skrekkfilmer hvor man ikke ser monsteret er mye bedre og mer spennende enn de hvor monsteret spankulerer fritt rundt foran kamera. Ikke at Halo er en skrekkfilm, men jaja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...