Gå til innhold

Qnap disk feil - gjennopprette data i raid 1


orbryn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Qnap TS-209 som har virket fint i mange år. Nå har jeg 2 utfordringer.

 

1:

Men her om dagen lyste det rødt utropstegn og den laget fæle lyder.

 

Jeg antar at en av diskene er ødelagt.

 

Heldigvis har jeg raid 1 konfigurasjon.

 

Nå er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få data fra den (antar) friske disken til å speiles over på en ny tom disk?

 

Vil ikke risikere at den speiler omvendt og sletter alt på den disken som har innhold.

Klarte ikke finne denne informasjonen i manualen til Qnap.

 

2:

Ønsker å oppdatere firmware på qnapen siden det aldri har blitt gjort før.

 

Men siden det har skjedd store endringer der må den formattere disken før den nye firmwaren kan installeres på nytt.

 

Når jeg først er ute å må gjenopprette data kunne jeg også fått gjort denne øvelsen.

 

vedr 1 + 2.

Jeg er redd for å miste dataene. Mange år med bilder etc.

 

Håper noen har erfaring med slikt.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det viste seg at begge diskene var inntakte, men at det var NAS som var ødelagt.

Det endte med at jeg tok backup til en ekstern disk. Satt inn de 2 gamler diskene i en ny NAS.

 

Da ble alt innhold på disse slettet for å få de konfigurert med den nye NAS - noe som var utrolig idiotisk.

Lenke til kommentar

Det er det kjipe med slike ferdigsnekkerede NAS bokser, de har ofte bygget sitt eget format for RAID som ikke går over til andre oppsett.

Hadde du ombygget en egen maskin og brukt Linux software RAID og maskinen som kjører RAIDet sier takk og farvel, så er alt du trenger en annen maskin som diskene kan kobles til og en Live CD / DVD med Linux og vips så har du tilgang til dataene dine igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...